PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) BERBANTUAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENGUKUR PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA SISWA KELAS V SD NEGERI 34 LUBUKLINGGAU

Authors

  • Rani Ayunda Universitas PGRI Silampari
  • Lucy Asri Purwasi Universitas PGRI Silampari
  • Sujarwo Universitas PGRI Silampari

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14568

Keywords:

audio visual media, contextual teaching and learning model, understanding mathematical concepts

Abstract

Abstract The aim of the research was to determine students' understanding of mathematical concepts at SD Negeri 34 Lubuklinggau after implementing the Contextual Teaching and Learning learning model assisted by Audio Visual Media. The research method is Pre Experiment Design in the form of pretest posttest design. The data collection technique is in the form of essay questions. Data were analyzed using z-test. The understanding of mathematical concepts of fifth grade students at SD Negeri 34 Lubuklinggau after implementing the Contextual Teaching and Learning learning model assisted by Audio Visual media significantly reached the good category. The results of the pre-test calculation of understanding mathematical concepts obtained an average value of 24.21 in the very low category and the results of the post-test calculation of understanding of mathematical concepts obtained an average value of 79.37 in the good category. Based on the results of the z-test analysis at a significant level of α = 0.05, it can be seen that z_count (4.20) ≥ z_tabel (1.64), it can be concluded that students' understanding of mathematical concepts using the Contextual Teaching and Learning learning model assisted by Audio Visual Media is significant reached the good category. Keywords: audio visual media, contextual teaching and learning model, understanding mathematical concepts

Downloads

References

Al-qonuni, S., & Afriansyah, E. A. (2023). Miskonsepsi siswa smp pada materi perbandingan dengan menggunakan four tier diagnostic test Pendahuluan. 02(02), 205–214.

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9.

Argawi, A. S., & Pujiastuti, H. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Maematis Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 5(1), 64–75.

Ayunda, R., & Febriandi, R. (2023). Implementasi Model Teams Games Tournament untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 2078–2087.

Dhani, M. I., & Rahayu, W. (2023). Literatur Review : Contextual Teaching and Learning (CTL) dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 10(2), 118–135.

Kriswanto, H., Maria, P., Adinuhgra, S., & Widhiati, G. (2021). Pentingnya Penggunaan Media Audio Visual dalam Menciptakan Semangat Belajar Sekami. Jurnal Pastoral Kateketik, 7(1), 42–56.

Kusmiran, Husty, I., & Nurhadi. (2022). Pendidikan Formal, Non Formal dan Informal dalam Desain Hadits Tarbawi. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 1(2), 485–492.

Machali, I. (2022). Bagaimana Melakukan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru? Indonesian Journal of Action Research, 1(2), 315–327.

Magdalena, I., Hifziyah, M., Aeni, V. N., & Rahayu, R. P. (2020). Pengembangan Instrumen Tes Siswa Tingkat Sekolah Dasar Kabupaten Tangerang. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 227–237.

Malikah, S., Ayuningsih, F., Nugroho, M. R., & Murtiyasa, B. (2022). Manajemen Pembelajaran Matematika pada Kurikulum Merdeka. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5912–5918.

Rosyid, M. Z., Sadiyah, H., & Septiana, N. (2020). Ragam Media Pembelajaran. Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi.

Rusman. (2018). Model Model Pembelajaran. Depok: PT. Rajagrafindo Persada.

Sari, M. E., Hasanah, N., Npitupulu, R. A. M., Kelen, W., Tampubolo, M., Purwasi, L. A., Sitopu, J. W., & Stephane, I. (2022). Matematika Dasar. Padang: PT. Global Eksekutif Teknologi.

Sari, W. P., Purwasi, L. A., & Yanto, Y. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Teorema Pythagoras. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(2), 387–401.

Siregar, S. (2014). Statistik Parametrik untuk Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Bumi Aksara.

Supardi. (2016). Aplikasi statistika dalam Penelitian. In Bandung Penerbit Pustaka Setia. Jakarta :Change Publication.

Tarigan, M., Alvindi, A., Wiranda, A., Hamdany, S., & Pardamean, P. (2022). Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara dan Perkembangan Pendidikan di Indonesia. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 149–159.

Wansurni, D., Syamsuddin, N., & Susanti, S. (2022). Pemahaman Konsep Matematis Siswa Melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education SMP. Jurnal Equation: Teori Dan Penelitian Pendidikan Matematika, 5(2), 57.

Warisno, A. (2021). Implementasi Standar Pengelolaan Pendidikan Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Islam. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 1–8.

Windi, W. A., Taufiq, M., & Muhammad, T. (2022). Implementasi Wilcoxon Signed Rank Test Untuk Mengukur Efektifitas Pemberian Video Tutorial Dan Ppt Untuk Mengukur Nilai Teori. Produktif : Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknologi Informasi, 5(1), 405–410.

Downloads

Published

2024-06-01