ANALISIS DAMPAK POSITIF MEDIA SMART HAFIDZ PADA PEMEROLEHAN BAHASA ANAK USIA 2 TAHUN 6 BULAN (STUDI KASUS PADA NIZAM ABQORY AKHYAR)
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.14365Keywords:
positive impact, smart hafidz, language acquisitionAbstract
Analysis of the Positive Impact of Smart Hafidz media on the Language Acquisition of Children 2 Years 6 Months (Case Study of Nizam Abqory Akhyar). This research aims to reveal an analysis of the positive impact of Smart Hafidz media on the language acquisition of children aged 2 years 6 months. With a research subject named Nizam Abqory Akhyar, focusing on the study of sound sounds or the phonology of vowels and consonants. The aim is to see how far Nizam's children have developed in the phonological aspect in acquiring language. This type of research is qualitative research. With the case study method. This research was carried out by analyzing language acquisition with data in the form of songs, prayers and films as well as conversations between Nizam and his family at home from watching Smart Hafidz. Smart Hafidz is the right media to give to children to avoid negative viewing. This research uses media in the form of video recordings and notes with the vocabulary spoken by a 2 year 6 month old boy named Nizam. By collecting data in the form of observation, video recording, listening techniques and note-taking techniques. As well as data analysis techniques using data reduction techniques, data presentation, conclusions or verification, as well as describing all phonological aspects and then explaining them. Data findings from research show that Smart Hafidz has a positive impact on Nizam's language acquisition, such as very clear pronunciation of phonemes or articulation, vowels /a/, /i/, /u/, /e/, /o/, /e'/ and consonants /b/, /c/, /d/, /f/, /g/, /h/, /j/, /k/, /l/, /m/, /n/, /p/, / s/, /t/, /v/, /w/, /y/, /z/. and often asks about vocabulary that he has just listened to or watched on Smart Hafidz media.Downloads
References
Anggraeni, D., & Gustiana, E. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Video Smart Hafiz Terhadap Keterampian Bicara Anak. Jurnal Pelita PAUD, 4(1), 139–149.
Apriani, T., Santoso, A. B., & Puspitasari, D. (2019). Pemerolehan Fonologi dan Leksikon pada Anak Usia 3.6 Tahun: Kajian Psikolinguistik. Widyabastra: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 9–17.
Aprilia, M. (2020). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 2, 5 Tahun: Aspek Fonologis. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 13(2), 186–197.
Asrori, A. (2020). Psikologi Pendidikan Pendekatan Multidisipliner. Pena Persada.
Firdaus, F. (2016). Efektivitas penggunaan media audio-visual dalam pembelajaran Sains. SPEKTRA: Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 2(1), 46–54.
Hakim, A. (2017). Doa Dalam Perspektif Alquran Kajian Tafsīr Ibnu Kathῑr Dan Tafsīr Al-Azhar. Al-Fath, 11(1), 45–70.
Haliza, N., Kuntarto, E., & Kusmana, A. (2020). Pemerolehan bahasa anak berkebutuhan khusus (tunarungu) dalam memahami bahasa. Metabasa: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pembelajaran, 2(1).
Imas, S. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Video Smart Hafiz Terhadap Kecerdasan Spiritual di Desa Menganti Kecamatan Sruweng Kabupaten Kebumen. UIN Prof KH Saefuddin Zuhri.
Khairi, H. (2018). Karakteristik perkembangan anak usia dini dari 0-6 tahun. Jurnal Warna, 2(2), 15–28.
Khaironi, M. (2018). Perkembangan anak usia dini. Jurnal Golden Age, 2(01), 1–12.
Kurniati, M., & Nuryani, N. (2020). Pengaruh Sosial Media Youtube Terhadap Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3-4 Tahun (Studi Pada Anak Speech Delay). Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 16(1), 29–38.
Kusuma, A. B. (2016). Pemerolehan Bahasa Pertama Sebagai Dasar Pembelajaran Bahasa Kedua (Kajian Psikolinguistik). AL-MANAR: Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 5(2).
Maryam, D., Febiola, F., Agami, S. D., & Fawaida, U. (2020). Inovasi media pembelajaran pendidikan agama Islam melalui media audiovisual. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(1), 43–50.
Masithah, M. (2023). Pemanfaatan Media Smart Hafiz dalam Meningkatkan Hafalan Alquran bagi Anak Usia Dini. Jurnal Alwatzikhoebillah: Kajian Islam, Pendidikan, Ekonomi, Humaniora, 9(1), 210–219.
Nisyah, K., & Hudiyono, Y. (2023). Pemerolehan Bahasa Pertama pada Anak Usia Dini (Pemerolehan Fonologi pada anak 2 tahun) JOEL: Journal of Educational and Language Research, 2(6), 895–902.
Nurfadhillah, S. (2021). MEDIA PEMBELAJARAN Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. CV Jejak (Jejak Publisher).
Oktavia, N., & Mulabbiyah, M. (2019). Gawai dan kompetensi sikap sosial siswa MI (studi kasus pada siswa kelas V MIN 2 Kota Mataram). El Midad, 11(1), 19–40.
Pramita, C. (2019). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3; 5 Tahun (Studi Kasus Pada Raja). Jurnal Edukasi Khatulistiwa: Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 8–12.
Pratiwi, I. I. (2020). Pemerolehan Bahasa Sunda Pada Muhammad Nathan Putra Syahrul Anak Usia 4 Tahun: Kajian Fonologi Irma Pratiwi. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 4(1), 22–40.
Purnama, C. (2021). Pemerolehan Bahasa pada Anak di Desa Sihepeng Sada Kecamatan Siabu Kabupaten Mandailing Natal. kajian: Fonologi. Jurnal Basasasindo, , 1(1), 10–20.
Puspita, Y., Hanum, F., Rohman, A., & Muhyar, Y. (2022). Pengaruh Lingkungan Keluarga untuk Perkembangan Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4888–4900.
Putri, N. E., Susanto, A., & Nur, T. (2022). Pengaruh Konten Youtube Gaming terhadap Pemerolehan Bahasa Anak Usia Tiga Tahun sampai Enam Tahun. Perspektif, 1(5), 460–470.
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media pembelajaran audio visual berbasis aplikasi canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.
Rezeki, T. I., & Sagala, R. W. (2019). Pemerolehan Bahasa Anak Periode Linguistik. Jurnal Artikula, 2(2), 1–7.
Setiadi, I. G. D. (2023).Dampak Signifikan Penambahan Fonem '-NG' pada Lirik Lagu CelengGuling; Widi-Widiana terhadap Makna. Kulturistik: Jurnal Bahasa Dan Budaya, 7(1), 30–34.
Suardi, I. P., Ramadhan, S., & Asri, Y. (2019). Pemerolehan bahasa pertama pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 265–273.
Sulaiman, Z. (2020). Kajian Pemerolehan Bahasa pada Anak Usia Tiga Puluh Enam Bulan. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 110–115.
Susanti, D., & Apriani, R. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Dengan Tema Cita-Citaku Menggunakan Media Audio Visual Pada Kelas IV MIN 1 Kota Padang. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 3(2).
Susanti, S. (n.d.). Visualisasi Hadis dalam Film Animasi Nussa dan Rara Season.
Tirtayani, L. A., Magta, M., & Lestari, N. G. A. M. Y. (2017). Teacher Friendly e-Flashcard: a development of bilingual learning media for young learners. Journal of Education Technology, 1(1), 18–29.
Waridah, W. (2016). Pemerolehan Fonologi dalam Perkembangan Bahasa Anak. Jurnal Diversita, 2(1).
Wijayanti, L. M. (2021). Penguasaan Fonologi dalam Pemerolehan Bahasa (Studi Kasus pada Anak Usia 1.5 Tahun). Absorbent Mind: Journal of Psychology and Child Development, 1(1), 12–24.
Yanti, P. G. (2016). Pemerolehan bahasa anak: kajian aspek fonologi pada anak usia 2-2, 5 tahun. Jurnal Ilmiah Visi, 11(2), 131–141.
Yasir, M. (2021). Pemerolehan Bahasa Pertama pada Anak Usia 9 Tahun: Kajian Pemerolehan Fonologi dan Ujaran. Deiksis, 13(3), 249–256.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.