PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN FIQIH BERBASIS MOTION GRAPIC TERHADAP PEMAHAMAN SISWA SEKOLAH DASAR DALAM MATERI WUDHU BERDASARKAN PENDEKATAN HADIST

Authors

  • Lulu Nurhamida UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Barirotus Sa'adah STAI Sunan Pandanaran
  • Zulkipli Lessy UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14355

Keywords:

elementary school, hadist approach, learning media

Abstract

This library research aims to explore the potential of using motion graphic-based learning media to enhance elementary school students' understanding of wudu (ablution) based on Hadith approach. Education plays a crucial role in shaping a quality generation, and technological integration is key to enriching the learning experience. Motion graphics offer dynamic visual representations that effectively capture students' attention. Through comprehensive literature review, this study aims to provide a strong theoretical foundation for the development of motion graphic-based learning media. The research method involves identifying and analyzing relevant sources such as books, scholarly journals, and other related documents. By critically examining these literatures, this study aims to uncover best practices and theoretical frameworks that support the creation of effective motion graphic learning materials. This research contributes to the field of education by offering insights into the innovative use of technology to facilitate learning, particularly in the context of Fiqh education for elementary school students. Keywords: elementary school, hadist approach, learning media

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agus Purwanto, & Wibowo, A. (2019). Penerapan Animasi 3 Dimensi pada Materi Perakitan Komputer untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 27(3).

Al-Durdi, M. . (2020). The impact of using motion graphics on the effectiveness of teaching the concept of ablution in the Islamic education curriculum. Al-Talim, 27(1), 82–93.

Al-Ghazali, A., & Budiman, A. (2018a). Penggunaan Media Pembelajaran Motion Graphic Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Terhadap Materi Wudhu Berdasarkan Pendekatan Hadis. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 45.

Al-Ghazali, A., & Budiman, M. . (2018b). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Motion Graphic Materi Wudhu untuk Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Al-Mujahidin Cepu Blora. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 15–24.

Choli, I. (2019). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 35–52. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v2i2.511

Dian Anggraeni, Nurul Hidayah, & Sri Wuhyuni. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Animasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Pencernaan Manusia. Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 11(1).

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Jonassen, D. H. (1994). Toward a constructivist design model. Educational Technology. Thinking Technology, 34(4), 34–37.

Khairunisa, A., & Nurjannah, N. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Motion Graphic Berbasis Hadis dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1), 20–31.

Kuswanto, E. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Motion Graphic Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Desain Grafis. Jurnal Pendidikan Vokasi, 10(2), 256.

Lisnawati, L. (2021). Urgensi pendidikan Islam dalam membentuk karakter siswa di era revolusi industri 4.0. Jurnal Al Muta’aliyah: Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(01), 37–48. https://doi.org/10.51700/jie.v7i01.152

Maryani, Y. (2018). Hubungan pemahaman konsep dan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 121–132.

Mayer, R. E. (2001). Multimedia Learning. Psychologi Scince, 12(3).

Muzakki, A.M., & Lukman, R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Motion Graphic Berbasis Hadis untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa terhadap Materi Wudhu di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 68.

Muzakki, A. M., & Lukman, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Motion Graphic Materi Wudhu Berbasis Pendekatan Hadis. Pendidikan Agama Islam, 8(2), 134.

Nurhayati, E., & Susanti, I. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Motion Graphic Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Materi Bulu Tangkis. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 6(1), 20–29.

Panudju, A. T., Bhayangkara, U., Raya, J., Purba, F., Mangkurat, U. L., Nurbaiti, S., Kesehatan, P., Semarang, K., Kalalinggi, S. Y., & Raya, U. P. (2024). Metodologi penelitian (Issue February).

Prasetyo, A. R., & Hamami, T. (2020). Prinsip-prinsip dalam Pengembangan Kurikulum. Palapa, 8(1), 42–55. https://doi.org/10.36088/palapa.v8i1.692

Pratiwi, A., Susanto, R., & B. Kurniawan. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Motion Graphic untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pada Mata Pelajaran Seni Rupa. Jurnal Pendidikan Vokasi, 8(2).

R. H. Siregar, Suyanto, E., & Saputra, D. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Motion Graphic dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep pada Mata Pelajaran TIK di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 10(1).

Ramil, M. (2012). Media Dan Teknologi Pembelajaran. Antasari Press.

Reiser, R. A., & Dempsey, J. V. (2018). Trends and issues in instructional design and technology. Pearson.

Sudrajat, A., & Taufik, M. (2019). Hubungan antara motivasi belajar dengan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan. Teori, Penelitian, & Pengembangan, 4(8), 1151.

Sutrisno, A. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM) Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas XI Jurusan Multimedia SMK PGRI 1 Ngawi. Jurnal Pendidikan Multimedia, 4(1), 47–45.

Sweller, J. (1994). ognitive load theory, learning difficulty, and instructional design. Learning and Instruction, 4(4), 295–312.

Downloads

Published

2024-06-01