PENERAPAN METODE DISKUSI KELOMPOK DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS VII F DI SMP NEGERI 1 DIWEK TAHUN AJARAN 2023/2024
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13983Keywords:
Group discussion, learning outcomes, mathematicAbstract
Group discussion is a method that requires not only students and teachers, but also students and students to interact and exchange experiences and information when solving problems. Through the group discussion method, students have the opportunity to deepen their understanding of mathematical concepts, develop critical thinking skills, and learn from other people's perspectives, which is expected to improve student learning outcomes. This research is classroom action research (PTK) with the aim of finding out improvements in student learning outcomes by applying the group discussion method. The research subjects were students of class VII F at SMP N 1 Diwek Jombang. The instruments used in the research were end-of-cycle test sheets and documentation. The research results show that the application of the group discussion method can improve the learning outcomes of class VII F students at SMP N 1 Diwek Jombang. Marked by an increase in the percentage of completeness of learning outcomes in the first cycle, it was 68.57%, increasing in the second cycle by 87.5%.Downloads
References
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik (Edisi Revisi). Rineka Cipta. Jakarta:Rineka Cipta.
Elvi, M., Siregar, N. A. R., & Susanti, S. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Menggunakan Software Geogebra Pada Materi Transformasi Geometri. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 3(1), 80–91
Fitriatien, S. R. (2020). Evaluasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Gaya Belajar. Jurnal Pendidikan Matematika.
Hartono, H., & Irvandi, W. (2021). Pengembangan Metode Pembelajaran Halaqah Berbasis Etnomatematika untuk Memahamkan Penyelesaian Masalah Transportasi Kelas Program Linier. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 15(2).
Kemendikbud. (2020b). Desain Pengembangan Soal Asesmen Kompetensi Minimum. Desain Pengembangan AKM, 1–125.
Nursyamsiah, G., Savitri, S., Yuspriyati, D. N., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesulitan Siswa SMP Kelas VIII dalam Menyelesaikan Soal Materi Bangun Ruang Sisi Datar. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 98–102.
Priyastutik, S., Suhendri, H., & Kasyadi, S. (2019). Pengaruh Kemandirian dan Konsep Diri terhadap Pemecahan Masalah Matematika Siswa. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 4(1), 1–10.
Ratnayanti, N., Sumadji, & Suwanti, V. (2021). Analisis Kesalahan Konsep Matematika Siswa dalam Menyelesaikan Soal Berdasarkan Taksonomi SOLO. Buana Matematika : Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(1), 95–110.
Sari, D. R., Lukman, E. N., & Muharram, M. R. W. (2021). Analisis Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Geometri pada Asesmen Kompetensi Minimum-Numerasi Sekolah Dasar. Fondatia, 5(2), 153–162.
Sari, L. P., & Hardini, H. (2020). Efektivitas Model Problem-Based Learning dengan Pendekatan STEM dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 45-58.
Siahaan, M. (2019). Penerapan Metode Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VIII-1 SMP Negeri 1 Patumbak. JS (Jurnal Sekolah), 3(3), 348-354.
Sutama. 2011. Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R, & D. Surakarta : Fairus Media
Uno, H. B., & Mohamad, N. (2022). Belajar dengan Pendekatan PAILKEM: Pembelajaran Aktif, Inovatif, Lingkungan, Kreatif, Efektif, Menarik. Jakarta: Bumi Aksara.
Widiarsa, I. N. (2020). Peningkatan hasil belajar siswa melalui metode diskusi. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(3), 234-246.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.