UPAYA PENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS IX-D SMP NEGERI 1 DIWEK MELALUI MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH (PROBLEM BASED LEARNING)
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13982Keywords:
Learning Outcomes, Problem Based Learning, Middle School StudentsAbstract
The Problem Based Learning model is a learning model that prioritizes problems in its presentation. Through the Problem Based Learning model it can also stimulate students' thinking abilities and students' active role in the learning process. So, through the application of the Problem Based Learning model, researchers conducted Classroom Action Research (PTK) with the aim of improving mathematics learning outcomes. The subjects of this research were students in class IX-D of SMP Negeri 1 Diwek. The research instruments used were pre-cycle test sheets, cycle I post-test sheets, cycle II post-test sheets, and documentation. The research results show that the Problem Based Learning model can improve the learning outcomes of class IX-D students at SMP Negeri 1 Diwek in accordance with the KKTP, namely 53.12% of students complete (pre-cycle), 68.75% of students complete (cycle I), and 87.5% of students completed (cycle II).Downloads
References
Agung, A. .G. (2005). Metodologi Penelitian Pendidikan Suatu Pengantar. Singaraja: Fakultas Ilmu Pendidikan Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Negeri Singaraja.
Astuti, P. H. M., Bayu, G. W., & Aspini, N. N. A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Urnal Mimbar Ilmu, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.33627/gg.v1i2.19
Hartatik, sri. (2022). PENERAPAN PROBLEM BASED LEARNING DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK SESUAI KURIKULUM MERDEKA. VOCATIONAL : Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 2, 335–346.
Hartini, H., & Patang, P. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Teknologi Pertanian, 8(2), 249. https://doi.org/10.26858/jptp.v8i2.30287
Istiqomah, Nurul & Siswono, Tatag Y. E. 2020. PENGARUH PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN METAKOGNITIF DAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA DI KELAS XI SMA NEGERI 1 JOMBANG. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. Universitas Negeri Surabaya. Vol, 9 No. 2 Tahun 2020.
Mahmud, & Priatna, tedi. (2008). Penelitian Tindakan kelas Teori dan Praktik. In Tsabita
Nasution, A. G. J. (2020). Diskursus Merdeka Belajar Perspektif Pendidikan Humanisme. Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 6(1), 107–121. Retrieved from http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ihya/article/view/7921
Nisa, Sukma Choirun & Masriyah. 2019. PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DENGAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL DALAM MENYELESAIKAN MASALAH MATEMATIKA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. Universitas Negeri Surabaya. Vol, 8 No. 2 Tahun 2019.
Pratama, Gilang Hariawan & Sugandi, Asep Ikin & Yuliani, Anik. 2023. UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA MATERI HIMPUNAN MENGGUNAKAN LKS DENGAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DI KELAS VII SMP NEGERI 1 MARGAASIH. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif. Vol, 6 No. 1 Januari 2023
Rosidah, Novi E. K. & Ekawati, Rooselyna. 2023. Numerasi Siswa SMP dalam Memecahkan Soal Setara AKM kontek Geometri dan Pengukuran Ditinjau dari Kecerdasan Majemuk. Universitas Negeri Surabaya. Vol. 12 No. 1 Tahun 2023.https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/mathedunesa/index
Septiani Ari Pertiwi, N. L., & Dibia, I. K. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Journal of Education Action Research, 2(4), 331. https://doi.org/10.23887/jear.v2i4.16325
Suprihatin, S., & Manik, Y. M. (2020). Guru Menginovasi Bahan Ajar Sebagai Langkah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro), 8(1), 65–72. https://doi.org/10.24127/pro.v8i1.2868
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.