MENINGKATKAN KEDISIPLINAN DAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS VB SD KANISIUS KADIROJO PADA MATERI VOLUME BANGUN RUANG MENGGUNAKAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL)
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13743Abstract
The aim of the research is to improve student discipline and learning outcomes in Mathematics class V B at Kanisius Kadirojo Elementary School. The research carried out was classroom action research using the Problem Based Learning model. Discipline data collection techniques use disciplinary observation sheets, while learning outcomes use evaluation scores. The analysis technique is qualitative descriptive analysis, namely quantitative descriptive by looking for the average value and percentage of learning completeness. The research results show that the application of the Problem Based Learning model improves students' discipline and learning outcomes. Students who passed the KKM were 57.89 in cycle I meeting 1, 84.21% in cycle 1 meeting 2, and 100% in cycle II) and the discipline of students who were in the discipline or very discipline category (66.65% in cycle I meeting 1, 84.2% in cycle II meeting 2 and 94.73% in cycle II). Keywords: Learning Outcomes, Problem Based Learning, MathematicsDownloads
References
Astuti, P. H. M., Bayu, G. W., & Aspini, N. N. A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Mimbar Ilmu, 26(2), 243-250.
Cahyani, H. D., Hadiyanti, A. H. D., & Saptoro, A. (2021). Peningkatan sikap kedisiplinan dan kemampuan berpikir kritis siswa dengan penerapan model pembelajaran problem based learning. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 919-927.
Davita, A. B., & Zainil, M. (2021). Peningkatan hasil belajar volume bangun ruang kubus dan balok menggunakan model Problem Based Learning di SD. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 2394-2410.
Eismawati, E., Koeswanti, H. D., & Radia, E. H. (2019). Peningkatan hasil belajar matematika melalui model pembelajaran problem based learning (PBL) siswa kelas 4 SD. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(2), 71-78.
Fauzia, H. A. (2018). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar matematika SD. Primary, 7(1), 40-47.
Fridaram, O., Istharini, E., Cicilia, P. G. C., Nuryani, A., & Wibowo, D. H. (2021). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Peserta Didik dengan Bimbingan Klasikal Metode Cooperative Learning Tipe Jigsaw. Magistrorum et Scholarium: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 161–170. https://doi.org/10.24246/jms.v1i22020p161-170
Islami, A. N., Afiani, K. D. A., & Putra, D. A. (2021). Penerapan Model Blended Learning Berbantuan Media Benda Konkret untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Materi Bangun Ruang Siswa kelas 2 SD Muhammadiyah 4 Surabaya. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(1), 68-80.
Kusniati, E., & Hasan Mahfud, C. (2019). Penerapan model problem based learning untuk meningkatkan nilai karakter disiplin peserta didik di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1).
Paningga, H., Listyarini, I., & Huda, C. (2019). Keefektifan Model Problem Based Learning Berbantu Media Audio Visual Terhadap Kedisiplinan Siswa. Indonesian Journal of Educational Research and Review, 2(1).
Parmiti, D. P., & Arnawa, I. K. T. (2017). Penerapan metode inkuiri berbantuan media benda konkret dapat meningkatkan hasil belajar matematika. Journal of Education Action Research, 1(2), 108-121.
Prayogo, S. (2022). Peningkatan Kedisiplinan dan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran PKn Kelas II Sekolah Dasar melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning. Jurnal Basicedu, 6(5), 7934-7940.
Priyanti, N. M. I., & Nurhayati, N. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Youtube untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 4(1), 96-101.
Saputro, K. A., Sari, C. K., & Winarsi, S. W. (2021). Pemanfaatan Alat Peraga Benda Konkret Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1735-1742.
Suartini, N. K. (2020). Penerapan model pembelajaran berbasis masalah berbantuan media benda konkret untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas IV SD Negeri 2 Seraya Barat. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 56-60.
Umuroh, K., & Agoestanto, A. (2017, February). Implementasi model pembelajaran PBL terhadap kemampuan berpikir kritis dan kedisiplinan siswa. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (pp. 532-538).
Widiastutik, D., Saputra, H. J., & Baktiningsih, D. (2023, July). 206. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dengan Model Pembelajaran PBL pada Kelas V SDN 1 Jeketro. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru (Vol. 1, No. 1, pp. 1842-1852).
Witri, G. (2017). Implementasi Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (Pmri) Untuk Meningkatkanhasil Belajar Matematika Peserta didik Kelas Iii Sekolah Dasar Di Pekanbaru. Jurnal Pigur, 1(2), 93–104.
Yuniawardani, V., & Mawardi, M. (2018). Peningkatan hasil belajar pada pembelajaran matematika dengan model problem based learning kelas IV SD. Jartika, 1(2), 24-32.
Zaduqisti, E. (2010). Problem-Based learning (konsep ideal model pembelajaran untuk peningkatan prestasi belajar dan motivasi berprestasi). Edukasia Islamika, 8(2), 70280.
Zulfa, I. (2019). Peningkatan hasil belajar siswa kelas V materi volume bangun ruang melalui model pembelajaran open ended di SDN Turi 01 Kota Blitar (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.