SURVEI KEAKTIFAN SISWA DALAM KEGIATAN GIZI BOKS (BUILD OUR KIDS SUCCESS’) PADA MATA PELAJARAN PJOK DI KELAS RENDAH SEKOLAH DASAR

Authors

  • Rachmadania Safira Atmojo Universitas Negeri Jakarta
  • Linda Zakiah PGSD FIP, Universitas Negeri Jakarta
  • M. Syarif Sumantri PGSD FIP, Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13572

Abstract

Physical Education, Sports, and Health have a very important role to make us strong and skilledhuman beings. This study shows that education is not only about academics, but also preparesindividuals to face life's challenges. PJOK provides more than just physical health, it also develops social, emotional, and moral aspects. The BOKS program is an initiative to improve children's welfare through physical activities and nutrition education at the elementary school level. The purpose of this study was to measure the extent of student activity in BOKS Nutrition activities in PJOK subjects in elementary school lower grades. Researchers use quantitative research methods of survey type with instruments in the form of questionnaires. The population in this study was all low-grade students in elementary school with a total of 100 students. The results of this study obtained the level of student activeness with an average percentage of 64% included in the very good majority category which reflects the high involvement of students in learning. This confirms the importance of innovation in PJOK learning, including the use of interesting and effective methods, as well as continuous evaluation of their impact on the quality of learning and student activity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdan Syakur, F. N. (2023). FAKTORFAKTOR MINAT BELAJAR PJOK SISWA KELAS 6 DI SDN GADING IV SURABAYA. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 137-144.

Alfin Haykal Fasya, A. A. (2024). ANALISIS FAKTOR PENYEBAB KURANGNYA KEAKTIFAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS 5 SUAN SAWAN WITTAYA SCHOOL THAILAND. Jurnal Pendidikan Multidisipliner.

Andreo Bangun1, I. G. (2022). Survey Pelaksanaan Pembelajaran PJOK Di Masa Pandemi Covid19. Jurnal Ilmu Keolahragaan Undiksha, 36-42.

Anis Mufarikah, D. R. (2022). STRES BELAJAR SISWA DALAM MELAKSANAKAN PEMBELAJARAN DARING PADA MASA PANDEMI. DE_JOURNAL (Dharmas Education Journal), 167-171.

Ariyanto, A. T. (2020). Penggunaan Permainan Tradisional Untuk Meningkatkan Keterampilan Gerak Fundamental Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 78-91.

Busa, E. N. (2023). FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KURANGNYA KEAKTIFAN PESERTA DIDIK DALAM KEGIATAN PEMBELAJARAN DI KELAS. JURNAL SOSIAL HUMANIORA DAN

PENDIDIKAN, 114 - 122.

Dr. Ririn Handayani, S. M. (2020). Metodologi Penelitian Sosial. Yogyakarta: Trussmedia Grafika.

Hariadi, M. R. (2023). Penerapan Metode Interaktif Dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa Pada Pembelajaran Penjaskes. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Rekreasi, 837-853.

Indonesia, W. V. (2023, Januari 11). Wahana Visi Indonesia Mendukung Pelaksanaan “Sekolah Sehat” Melalui Kesuksesan Implementasi Program BOKS. From Suara Pembaharuan Berita Kebenaran: https://wahanavisi.org/en/mediaresources/media/detail/wahana-visi-indonesia-mendukungpelaksanaan-sekolah-sehatmelalui-kesuksesanimplementasiprogram-boks

Ismail Soleh Tarigan, K. U. (2024). Analisis Hasil Belajar Materi Menerapkan Budaya Hidup Sehat Melalui Pembelajaran Daring. Edukatif: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 28-33.

Leni Apriani, M. S. (2021). Studi Eksperimen Pada Unit Kegiatan Mahasiswa Petanque Universitas Islam Riau: Meningkatkan Kesegaran Jasmani Melalui Permainan Hadang dan Bentengan. Jurnal ilmiah Bidang Pendidikan Olahraga, 50-55.

Maidiana. (2021). Penelitian Survey. ALACRITY : Journal Of Education, 20-29.

Ningsih, N. P. (2023). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa Didalam Kelas Dan Implikasi Bagi Guru Masa Kini. Jutipa: Jurnal Teologi Injili dan Pendidikan Agama, 63-71.

Santosa, J. A. (2021). Motivasi Peserta Didik Dalam Mengikuti Pembelajaran PJOK di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Keolahragaan Undiksha, 75-81.

Sugiyono, P. D. (2014). METODE PENELITIAN KUANTITATIF KUALITATIF DAN R&D. Bandung: Alfabeta.

Wibowo, N. (2016). UPAYA PENINGKATAN KEAKTIFAN SISWA MELALUI PEMBELAJARAN BERDASARKAN GAYA BELAJAR DI SMK NEGERI 1 SAPTOSARI. Jurnal Electronics, Informatics, and Vocational Education (ELINVO).

Windri Lestari Rusli, S. R. (2022). MODUL AKTIVITAS KEBUGARAN FUNGSIONAL. Tangerang Selatan: Wahana Visi Indonesia.

Zakiah, L. (2021). PENGEMBANGAN INSTRUMEN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS PADA PEMBELAJARAN PPKn SD. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar

Downloads

Published

2024-05-08

Most read articles by the same author(s)