PENERAPAN MEDIA GOOGLE EARTH PADA MATA PELAJARAN IPAS UNTUK MENINGKATKAN HASIL KEAKTIFAN SISWA KELAS IV DI SDN SUKO 363
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13311Abstract
ABSTRACT This research aims to increase student activity results through Google Earth media in class IV SDN SUKO NO 363. This type of research is PTK (Classroom Action Research) with the Kurt Lewin model. The research instruments are observation, tests and documentation. The results of this research were that cycle I obtained the lowest data value of 52 and the highest value of 94 with a class average of 64.77%. Data obtained from 27 students stated that the completion score was 43.88% (13 students), apart from that, the incomplete score obtained by students was 56.12% (14 students). In stage II the results obtained the lowest score of 80 and the highest score of 100 with a class average of 93.14%. Data obtained from 27 students showed that the completeness score was 93.14% (24 students), apart from that, the incomplete score obtained by students was 6.86% (3 students) with a KKM (Minimum Completeness Criteria) in the science subject which was 78 There is an increase in the results of active learning in science subjects using Google Earth media for class IV students at SDN Suko No. 363 Keywords: google earth 1, media 2, active 3 ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil keaktifan siswa melalui media google earth pada kelas IV SDN SUKO NO 363. Jenis penelitian ini yaitu PTK (Penelitian Tindakan Kelas) dengan model kurt lewin. Instrumen penelitian adalah observasi, tes dan dokumentasi. Hasil penelitian ini adalah siklus I memperoleh data nilai terendah 52 dan nilai tertinggi 94 dengan rata-rata kelas 64,77%. Data yang diperoleh dari 27 siswa menyatakan bahwa nilai ketuntasan sebanyak 43,88% (13 siswa), selain itu adapun nilai tidak tuntas yang diperoleh siswa sebanyak 56,12% (14 siswa). Pada tahap II hasil memperoleh nilai terendah 80 dan nilai tertinggi 100 dengan rata-rata kelas 93,14%. Data diperoleh dari 27 siswa menyatkan bahwa nilai ketuntasan sebanyak 93,14% (24 siswa), selain itu adapun nilai tidak tuntas yang diperoleh siswa sebanyak 6,86% (3 siswa) dengan KKM (Kriteria Ketuntasan Minimal) pada mata pelajaran IPAS yaitu 78. Terdapat peningkatan hasil keaktifan belajar pada mata pelajaran IPAS dengan menggunakan media google earth pada siswa kelas IV SDN Suko No. 363Downloads
References
Azhar, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 89.
Annurahman. (2019). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta, 199.
Hidayat, MS. 2020. Jurnal Pendidikan. Efektivitas Pembelajaran Online Pendidik di Tengah Pandemi Covid 19, 696-697
Suharsimi, A. (2018). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 105
Titik, R. 2020. Jurnal Primary Kajian Ilmu Pendidikan Dasar dan Humaniora. Vol 1, 4
Yousman, Y. (2020). Media Google Earth. Bandung: CV Andi Offset, 6-7.
Zaini, H. (2019). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Mandiri, 2.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.