SURVEI KETERAMPILAN SOSIAL SISWA PADA PEMBELAJARAN PPKN DI KELAS TINGGI SDN 07 PETUKANGAN UTARA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13192Keywords:
Social Skills, Civics Learning, High ClassAbstract
During learning, there needs to be special attention to student social skills. The reason is that having social skills can have an influence on student activeness in learning. In this context, Civics learning is one of the lessons related to student social skills, because there are more aspects related to social, such as multicultural community relations. Based on that, the purpose of this research is to find out how much the level of student social skills in Civics learning. This research is a quantitative research with survey method. The subjects of this study were high class students who totaled 100 students. Sampling using simple random sampling technique. Data collection was carried out by filling out a questionnaire. The results showed a correlation between social skills and Civics learning. Proven by the results of the study which are categorized as "good" with an average score of 67%.Downloads
References
Ahsani, E. L. F., & Azizah, N. R. (2021). IMPLEMENTASI LITERASI BUDAYA DAN KEWARGAAN UNTUK MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN SOSIAL SISWA MADRASAH IBTIDAIYAH DI TENGAH PANDEMI. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 11(01), 7. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v11i01.10317
Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). KONSEP UMUM POPULASI DAN SAMPEL DALAM PENELITIAN.
Anggraini, N. S., Sukowiyono, S., & Untari, S. (2021). Peningkatan Keterampilan Sosial Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Time Token dengan Media Puzzle. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(1), 191. https://doi.org/10.17977/um019v6i1p191-200
Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57
Balaka, M. Y. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. https://repository.penerbitwidina.com/media/publications/464453-metodologi-penelitian-kuantitatif-10d6b58a.pdf
Fadli, R. (2021). Tahap Perkembangan Anak Usia 10-12 Tahun. https://www.halodoc.com/artikel/tahap-perkembangan-anak-usia-10-12-tahun
Husainiah, S. H., Flurentin, E., & Ramli, M. (2020). Keefektifan konseling kelompok behavioral teknik self-management untuk meningkatkan kemampuan manajemen waktu siswa SMA yang tinggal di pondok pesantren. Teacher in Educational Research, 2(2), 79. https://doi.org/10.33292/ter.v2i2.97
Linda Zakiah. (2021). PENGEMBANGAN INSTRUMEN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS PADA PEMBELAJARAN PPKN SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(02), 272–281. https://doi.org/10.21009/jpd.v11i02.19056
Maidiana. (2021). Penelitian Survey. 1(2).
Mariamah, S., & Bachtiar, M. Y. (2021). Penerapan Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Kolaborasi Anak Usia Dini. 2(1).
Ningsih, T. H., Darmawani, E., & Surtiyoni, E. (2023). EFIKASI DIRI DAN MANAJEMEN DIRI: KONSELING KELOMPOK SEBAGAI UPAYA PENYELESAIAN MASALAH SISWA.
Purnama, A. (2017). MENINGKATKAN KETERAMPILAN SOSIAL ABK MELALUI METODE BERMAIN KOOPERATIF DI PAUD INKLUSI. 2(1).
Putri, D. N. P., & Arifin, Moch. B. U. B. (2022). Peran Kinerja Guru Dalam Membentuk Karakter Kerjasama Pada Siswa Kelas IV. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 5(2), 176–189. https://doi.org/10.31538/almada.v5i2.2517
Rahman, Md. M., Tabash, M. I., Salamzadeh, A., Abduli, S., & Rahaman, Md. S. (2022). Sampling Techniques (Probability) for Quantitative Social Science Researchers: A Conceptual Guidelines with Examples. SEEU Review, 17(1), 42–51. https://doi.org/10.2478/seeur-2022-0023
Redasi, L. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Check untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. 5(4).
Risal, H. G., & Alam, F. A. (2021). UPAYA MENINGKATKAN HUBUNGAN SOSIAL ANTAR TEMAN SEBAYA MELALUI LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DI SEKOLAH.
Risma, F. V. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MOJENU “MONOPOLI JELAJAH NUSANTARA” MENGGUNAKAN KARTU QR-CODE PADA MATA PELAJARAN IPS TERINTERGRASI MODEL PEMBELAJARAN TEAMS GAMES TOURNAMENTS UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN KOLABORASI SISWA KELAS 5 SEKOLAH DASAR. 08.
Sianipar, M. E., Gaol, R. L., Mahulae, S., & Tanjung, D. S. (2022). PENGARUH BULLYING TERHADAP KETERAMPILAN SOSIAL ANAK DI LINGKUNGAN SEKOLAH DI SD NEGERI 066050 JLN. KUTILANG II PERUMNAS MANDALA KECAMATAN MEDAN DENAITAHUN PEMBELAJARAN 2020/2021. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 458. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i2.8465
Sørlie, M.-A., Hagen, K. A., & Nordahl, K. B. (2021). Development of social skills during middle childhood: Growth trajectories and school-related predictors. International Journal of School & Educational Psychology, 9(sup1), S69–S87. https://doi.org/10.1080/21683603.2020.1744492
Suasapha, A. H. (2020). SKALA LIKERT UNTUK PENELITIAN PARIWISATA; BEBERAPA CATATAN UNTUK MENYUSUNNYA DENGAN BAIK. JURNAL KEPARIWISATAAN, 19(1), 26–37. https://doi.org/10.52352/jpar.v19i1.407
Sutrisno, D. N. A., & Mahfud, H. (2021). Kompetensi kepribadian dan sosial guru dalam menerapkan sikap disiplin peserta didik kelas I pada pembelajaran PPKn di Sekolah Dasar.
Wati, E. K., Maruti, E. S., & Budiarti, M. (2020). ASPEK KERJASAMA DALAM KETERAMPILAN SOSIAL SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. 4(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.