MEMBANGUN KEBERAGAMAN DI SEKOLAH INKLUSI MELALUI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13453Abstract
Multicultural education plays a vital role in Indonesia., a country with a lot of diversity. Multicultural education emerged with the aim of fighting discrimination, prejudice, or conflict due to misunderstanding or intolerance towards differences. The research aims to explore how multicultural education contributes to the development of diversity in inclusive schools. A literature study methodology is used in this study with secondary data in the form of books, articles, journals, and other documents as research sources. The results are prepared using the principle of simplicity in order to facilitate the reader's comprehension. This research shows that in an inclusive school environment, multicultural education plays a crucial role in building awareness, appreciation, and tolerance for student diversity. By strengthening students' characters and creating an inclusive learning environment, multicultural education can help overcome stereotypes, prejudices, and intercultural conflicts.Downloads
References
Abdin, M., & Tuharea, J. (2023). Pendidikan Multikultural: Membangun Kesatuan Dalam Keanekaragaman. Jurnal Kewarganegaraan, 7(1), 1148– 1153.
Alberth Supriyanto Manurung, Arifin Maskum, N. Nurhasanah. (2022). Implementasi Pendidikan Multikultural. Sanseda, 2(November), 132–139.
Anggraeni, M., Alya Febriyani, S., Wahyuningsih, Y., & Rustini, T. (2022). Pengembangan Sikap Toleransi Siswa Sekolah Dasar Pada Keberagaman Di Indonesia. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 7(1), 16–24. https://doi.org/10.22437/gentala. v7i1.15694
Arfa, A. M., & Lasaiba, M. A. (2022). Pendidikan Multikultural dan Implementasinya di Dunia Pendidikan. Geoforum, 1(2), 36– 49. https://doi.org/10.30598/geoforu mvol1iss2pp36-49
Arif, R. (2022). Toleransi antarumat beragama di Papua. Jejak Pustaka.
Arifudin, O. (2022). Optimalisasi Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Membina Karakter Peserta Didik. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 829–837. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Asror, M. (2022). Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Upaya Mengembangkan Sikap Toleransi Santri Di Pondok Pesantren. Mindset: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1, 42–53. https://doi.org/10.58561/mindset. v1i1.26
B. Dole, F., Wahjoedi, W., & Degeng, N. (2020). Kesulitan Guru Sekolah Dasar dalam Mengembangkan Pembelajaran IPS Berorientasi Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal. Belantika Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.47213/bp.v3i1. 81
Dian Nastiti. (2020). PENANAMAN KARAKTER TOLERANSI DAN PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DI SEKOLAH DALAM MENGAHADAPI KERAGAMAN BUDAYA, RAS, DAN AGAMA . Journal Fascho in Education Conference-Proceedings, 1(1 SE-Articles).
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33– 54. https://doi.org/10.21831/hum.v21 i1.38075
Hardi, E., & Mudjiran. (2022). Diversitas Sosiokultural Dalam Wujud Pendidikan Multikultural, Gender dan Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 8931–8942.
Huda, M. M., Maftuh, B., & William, N. (2023). Urgensi Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar Sebagai Upaya Pencegahan Konflik Sosial Sejak Dini. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 1015–1022. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2. 5576
Jamaludin, G. M., Maksum, A., Nurhasanah, N., Majalengka, U., Jakarta, U. N., & Jakarta, U. N. (2022). Menanamkan karakter toleransi di sekolah dasar inklusi
melalui pendidikan multikultural.
Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 4, 13–19.
Ningsih, I. W., Mayasari, A., & Ruswandi, U. (2022). Konsep Pendidikan Multikultural di Indonesia. Edumaspul - Jurnal Pendidikan, 6(1), 1083–1091.
Nugraha, D., Ruswandi, U., Erihadiana, M., Uin, S., Gunung, D., & Bandung, J. A. H. (2020). URGENSI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DI INDONESIA. 140–149.
Nur Latifah, Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar (Sebuah Studi Pustaka). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 42–51. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i2 .15051
Nurhayati, I., & Agustina, L. (2020). Masyarakat Multikultural: Konsepsi, Ciri dan Faktor Pembentuknya. Akademika, 14(01).
Pitaloka, D. L., Dimyati, D., & Purwanta, E. (2021). Peran Guru dalam Menanamkan Nilai Toleransi pada Anak Usia Dini di Indonesia. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1696–1705. https://doi.org/10.31004/obsesi.v 5i2.972
Prasetyo, D., Marzuki, & Riyanti, D. (2019). PENTINGNYA PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI KETELADANAN GURU Danang Prasetyo , Marzuki, Dwi Riyanti. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS Dan PKN, 4(1).
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, S. R. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 7911–7915.
Putri, F. A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Implementasi Pembelajaran PKn sebagai Pembentukan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5.
Ramadani, R., Putri, D. A., Harnum, S. S., & Siregar, R. W. (2024). PEMAHAMAN TERHADAP DISKRIMINASI AGAMA DAN SOSIAL DI INDONESIA. JMA, 2(1), 465–477.
Ridwan, M., AM, S., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review pada Penelitian Ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42. https://doi.org/10.36339/jmas.v2i 1.427
Salsabila, H., Raspati, M. I., Annisa, F. Y., Andini, D. W., & Praheto, B. E. (2021). METODE SARISWARA SEBAGAI AKOMODASI KEBERAGAMAN SISWA DI KELAS INKLUSIF. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke- SD-An, 7(2). https://doi.org/10.30738/trihayu.v 7i2.9166
Santi, M., & Ari Nugrahanta, G. (2023). PENGEMBANGAN KARAKTER RASA KEADILAN BERBASIS PERMAINAN TRADISIONAL UNTUK ANAK USIA 7-9 TAHUN. Holistika Jurnal Ilmiah PGSD, 7(1), 7–17.
Sidiq, M., Ulum, N., & Fikri, R. M. (2023). Upaya Pemenuhan Hak dalam Bidang Pendidikan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus: Studi Deskriptif di SMP Inklusi Taman Pendidikan dan Asuhan atau TPA Kabupaten Jember. Fj, 3(1), 50–65.
Syarif, I., & Abuamar Ratuloly, M. (2020). Penanaman Nilai Kearifan Lokal pada Peserta Didik Melalui Pendidikan Multikultular. Heritage, 1(2), 185– 197. https://doi.org/10.35719/hrtg.v1i2 .13
Tanjung, R., Supriani, Y., Arifudin, O., & Ulfah, U. (2022). Manajemen Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi pada Lembaga Pendidikan Islam. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1). https://doi.org/10.54371/jiip.v5i1. 419
Tsalisa, H. H. (2024). Peran Pendidikan dalam Meningkatkan Rasa Toleransi Beragama di Kalangan Siswa Sekolah Dasar. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(1), 39–49.
Widiatmaka, P., Hidayat, M. Y., Yapandi, & Rahnang. (2022). Pendidikan Multikultural dan Pembangunan Karakter Toleransi. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 09(02), 119–133.
Wika Alzana, A., & Harmawati, Y. (2021). Pendidikan Pancasila sebagai pendidikan multikultural. Citizenship: Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 9(1), 51–57. https://doi.org/10.25273/citizensh ip.v9i1.2370
Yusri, A. Z. dan D. (2020). MENGHASILKAN GENERASI MUDA YANG MAMPU MENGHADAPI PERBEDAAN MELALUI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 809–820.
Zamathoriq, D. (2021). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DALAM MEMBENTUK KARAKTER PESERTA DIDIK. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(4). https://doi.org/10.36312/jime.v7i4 .2396
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.