PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH BERBANTUAN MEDIA WORD WALL UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA MATERI PANCASILA DALAM KEHIDUPANKU KELAS V SD NEGERI JONO

Authors

  • Rahma Ulnatifah Universitas Muhammadiyah Purworejo
  • Titi Anjarini Universitas Muhammadiyah Purworejo
  • Muflikhul Khaq Universitas Muhammadiyah Purworejo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13012

Keywords:

activity, learning outcomes, make a match, word wall, pancasila education

Abstract

This study aims to describe the application of the make a match learning model assisted by word wall media in pancasila education subjects to increase the activeness and learning outcomes of grade V students of SD Negeri Jono, describe the increase in activeness and learning outcomes of students through the make match learning model in class V pancasila education learning at SD Negeri Jono. This research jnis is Classroom Action Research. The subjects of this study were grade V students of SD Negeri Jono. Data analysis techniques use qualitative and quantitative analysis. The results of this study showed that the acquisition of data on the implementation of cycle I learning obtained 73.9%, cycle II increased by 80% with the achievement of 80% success indicators. The make a match learning model has an effect on increasing student activeness in the pre-cycle stage obtaining 44%, cycle I 50.5%, cycle II increasing 79.5%. Pre-cycle learning outcomes obtained 23.5%, cycle I 35.2%, cycle II rose 88.2%. Based on these results. So word media is proven to be able to improve student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto,Suharsimi.(2021) Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.

Husniyah, Astri Meilani. "Media Aplikasi DORA (Dongeng Nusantara) pada Pembelajaran Menyimak Dongeng di Era Digital di Sekolah Dasar." Jurnal Cakrawala Pendas 8.1 (2022): 316-325.

Kementerian Kebudayaan Riset dan Teknologi. (2022). Kementerian Kebudayaan Riset dan Teknologi Nomor 025/H/KR/2022 Tentang Satuan Pendidikan Pelaksana Implementasi Kurikulum Merdeka Melalui Jalur Mandiri pada Tahun Ajaran 2022/2023 Tahap 1.

Pradani, T. G. (2022). Penggunaan media pembelajaran wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 452–457.

Sari, Mita Apprillia. "Penerapan Model Pembelajaran Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Muatan Pelajaran PPKn: Tema 4 Kewajiban Dan Hakku Subtema 1 Kewajiban Dan Hakku Di Rumah di SD 1 Klumpit Kabupaten Kudus." PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora 2.3 (2023): 361-366.

Somayana, W. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Metode PAKEM. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(3), 350–361.

Sukendra, I. Komang, Et Al. "Upaya Peningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika Pada Mata Kuliah Aljabar Linier Dengan Pembelajaran Daring Menggunakan Model Pembelajaran Problem Solving." Widyadari: Jurnal Pendidikan 23.2 (2022): 270-281.

Sumarni, S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif tipe make a match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Penyesuaian Diri Dengan Lingkungan Pada Siswa. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 39–44.

Wahyuningtyas, Rizki, and Bambang Suteng Sulasmono. "Pentingnya media dalam pembelajaran guna meningkatkan hasil belajar di Sekolah Dasar." Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan 2.1 (2020): 23-27.

Widnyani, L. P. S., Parmiti, D. P., & Rippanawati, N. W. E. (2023). Penerapan Model Make A Match Berbantuan Audiovisual Berorientasi Lesson Study untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III SD. Jurnal Ilmiah Tri Hita Karana, 1(1), 10-18.

Downloads

Published

2024-05-16