PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS CERITA PENDEK TENTANG NILAI-NILAI DIDAKTIS MELALUI MEDIA SOSIAL PADA SISWA KELAS XI IPA 3 SMAN 2 BARRU

Authors

  • Andi Musdayana Mul Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Muslim Indonesia
  • Muliadi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Muslim Indonesia
  • Rahmat Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Muslim Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12906

Keywords:

Writing Skills, Short Stories, Social Media

Abstract

This research aims to improve student learning outcomes, the use of YouTube social media in learning can improve the expected ability and interest in writing of class XI IPA 3 students at SMAN 2 Barru, and the type of research is Classroom Action Research (PTK). Each cycle has four stages, namely, planning stage, implementation stage, observation stage, and reflection stage. The data and data sources for this research are data on the learning processes and outcomes of class XI IPA 3 students at SMAN 2 Barru, totaling 34 students. In the pre-cycle the average score was 64 and 4 students reached the KKM or 10%. In cycle I the average score was 76 and 13 students achieved the KKM score or 44%. The average score of students in cycle II increased and 30 students reached the KKM or 90%. Therefore, it can be concluded that the use of social media in learning to write short stories about didactic values ​​for class XI IPA 3 students at SMAN 2 Barru was declared complete or successful.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aswat, H., Basri, M., Kaleppon, M. I., & Sofian, A. (2019). Pembelajaran Menulis Karangan Deskripsi Menggunakan Media Gambar.

Devi, K. S., Gouthami, E., & Lakshmi, V. V. (2019). Role of Social Media in Teaching – Learning Process. Jetir, 6(January), 96–103.

Fitriani, L. (2017). Nilai Didaktis Pada Film Jendral Soedirman. Jurnal Pendidikan Bahasa Sastra Indonesia Vol. 1, No. 2 Agustus 2017 Skripsi Bahasa Indonesia.

Hurmatisa, Sapiin, dkk. 2020. Nilai Didaktis dalam Cerita Putri Denda Mandalika.

Japar, M. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter. Surabaya: CV Jakad Publishing.

Kuswanto, Joko, dan Ferri Radiansah. 2018. “Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI.” Jurnal Media Infotama 14(1).

Liedfray, T., Waani, F. J., & Lasut, J. J. (2022). Peran Media Sosial Dalam Mempererat Interaksi Antar Keluarga di Desa Esandom Kecamatan Tombatu Timur Kabupaten Minahasa Tenggara. Jurnal Ilmiah Society, 2(1).

Noermanzah, N., Abid, S., & Aprika, E. (2018). Pengaruh Teknik Send a Problem terhadap Kemampuan Menulis Daftar Pustaka Siswa Kelas XI SMA Negeri 4 Lubuklinggau. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran (KIBASP), 1(2), 172.

Nurgiyantoro, Burhan. 2013. Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE-YOGYAKARTA.

Nurtriana, F., Pandia, S. G. B., & Hutagalung, T. (2023). Analis Nilai Didaktis Pada Novel Titik Potong Karya RIO S. PAMBUDI. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 214-226.

Prahara, H. (2018). Lahir di Era Digital, Begini Jurus Jitu Mendidik Generasi Z.

Rahmani, A.N. (2021). Pendekatan Psikologi Sastra Pada Kumpulan Cerpen “RUMAH BAMBU” Karya YB Mangguwijaya Sebagai Alternatif Bahan Ajar Apresiasi Sastra Di Kelas IX (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).

Rahmat & Puspitasari, A. 2021. PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DALAM PEMBELAJARAN MENULIS KARYA ILMIAH. Indonesia: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(3).

Rahmat & Puspitasari, A. 2023. Pelatihan Menulis Menggunakan Media Gambar Siswa SMPN 1 Sanrobone Kab. Takalar. Madaniya, Vol. 4, No. 1

Rahmat dan Mansyur, U. 2019. Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru MTs Mizanul ‘Ulum Desa Sanrobone Kabupaten Takalar. Abdipamas vol (3) no. (2)

Rasagama, I. G. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Getaran Berbasis Video YouTube untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa Politeknik. Jurnal Pendidikan Sains (JPS), 8(2), 91-101

RETORIKA: Jurnal Ilmu Bahasa, 7(2), 172–179.

Sari, I. D., Sukowiyono, & Djatmika, E. T. (2018). Pengaruh Media Sosial terhadap Keterampilan Sosial Murid. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan. 3(1).

Savila, Farah, I. Made Astra, dan Dewi Muliyati. 2018. “Pengembangan Komik Biografi Sir Isaac Newton Sebagai Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Aplikasi Paint Tool SAI.” Gravity: Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Fisika 4(2).

Sumiati, S. (2020). Modul pembelajaran SMA bahasa Indonesia Kelas XI: unsur-unsur pembangun cerpen

Swarniti, N. W. (2021b). Translation Methods Found in New Testament Bible of Mark’s Gospel.

Syamriati & Usman. 2022. Analisis Penggunaan Konjungsi Dalam Teks Cerpen Karya Siswa Kelas XI SMA Negeri 3 Makassar. Indonesia: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia 3 (2).

Tafonao, Talizaro. 2018. Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Junal Komunikasi Pendidikan. (Vol. 2) (No. 2).

Tofano, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2 (2), 103–114.

Wicaksono, A. (2014). Menulis Kreatif Sastra dan Beberapa Model Pembelajarannya. Garudhawaca

Yulianto, D., & Nugraheni, A. S. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia: Effectiveness of Online Learning in Indonesian Language Learning. Decode: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(1), 33-42.

Zainurrahman. 2018. Menulis dari teori hingga praktik (penawar racun plagiarisme). Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2024-03-08