ANALISIS FAKTOR PENGHAMBAT KEMAMPUAN BERBICARA SISWA KELAS RENDAH DI SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10215Keywords:
Factors, Inhibitors, Speaking Ability, Low ClassAbstract
This research aims to describe the factors inhibiting the speaking ability of lower grade students in elementary schools. This research is a type of qualitative research with a case study type of research. The data sources for this research are class III teachers and class III students at SD Negeri 139/IV Jambi City. The results of this research are what factors hinder the speaking ability of lower grade students in elementary schools. Factors that hinder lower grade speaking abilities in elementary schools consist of 2 categories, namely, internal factors and external factors. Internal factors consist of the student's condition, both the physical and mental condition of the student, the student's passivity during the teaching and learning process, lack of self-confidence, always feeling afraid that the opinion or idea he conveys is wrong. Then there are external factors consisting of parenting patterns, parents' education and social background and teachers' methods of learning.Downloads
References
Agus Setyonegoro. (2013). Hakikat, alasan, dan tujuan berbicara (dasar pembangun kemampuan berbicara mahasiswa). Jurnal Pena, 3(1), 67–80. https://online-journal.unja.ac.id/pena/article/view/1451
Amirudin, & Sumiati. (2022). Peran Pendidikan Orang Tua terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Hadlonah : Jurnal Pendidikan Dan Pengasuhan Anak, 3(2), 111–126.
Anak, P. B., Dini, U., Pertiwi, G. T., & Kebumen, K. (2019). PERKEMBANGAN BAHASA ANAK USIA DINI Aisyah Isna (Vol. 2, Issue 2). https://ejournal.stainupwr.ac.id/
Dewi, M. P., S, N., & Irdamurni, I. (2020). Perkembangan Bahasa, Emosi, Dan Sosial Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 1. https://doi.org/10.30659/pendas.7.1.1-11
Disleksia: Deteksi, Diagnosis, Penanganan di Sekolah dan di Rumah - Google Books. (n.d.). Retrieved January 8, 2023, from https://www.google.co.id/books/edition/Disleksia_Deteksi_Diagnosis_Penan ganan_d/hfpDDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=disleksia&pg=PA101&prin tsec=frontcover
Efektif, K. B. (n.d.). Pembelajaran Berbicara (Dahliah Patiung) Pembelajaran Berbicara Untuk Membangun Komunikasi Belajar Efektif. 231–244.
Firdausi, T., Rahmawati, R. D., & Ekayani, D. (2019). Peran Orang Tua Sebagai Pendidik Dalam Keterampilan. 8285, 55–59. https://doi.org/10.17977/um009v28i12019p055%5C
Fitriyani, Sumantri, M. S., & Supena, A. (2018). Gambaran Perkembangan Berbahasa pada Anak dengan Keterlambatan Bicara (Speech Delay): Study Kasus pada Anak Usia 9 Tahun Kelas 3 SD di SDS Bangun Mandiri.
Prosiding Seminar Dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar 2018, 59–64.
Harun, F., Pakaya, A. P., Bakari, S., Juniarti, Y., & Sutisna, I. (2021).
Menurunnya Kreativitas Anak Akibat Perilaku Introvert. PROSIDING : SEMINAR NASIONAL ONLINE PAUD, 16–28. https://ejournal-fip- ung.ac.id/ojs/index.php/prosidingpaud/article/view/802
Khaulani, F., S, N., & Irdamurni, I. (2020). Fase Dan Tugas Perkembangan Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 51. https://doi.org/10.30659/pendas.7.1.51-59
Kuntarto, E. (2016). KESANTUNAN BERBAHASA DITINJAU DARI
PRESPEKTIF KECERDASAN MAJEMUK. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 16(2), 58–73.
Kuntarto, E. (2017). Memahami Konsepsi Psikolinguistik. https://repository.unja.ac.id/11309/1/02. BUKU MEMAHAMI KONSEP PSIKOLINGUISTIK.pdf
Latifa, U. (2017). Perkembangan pada Anak Sekolah Dasar: Masalah dan Perkembangannya. Academica: Journal of Multidisciplinary Studies, 1(2), 185-196.https://ejournal.uinsaid.ac.id/index.php/academica/article/download/1052/27
Lontoh, F., Sihombing, M., Tinggi, S., Ikat, T., Sekolah, J., Theologi, T., & Jakarta, I. (n.d.). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN METODE CERAMAH DALAM PEMBELAJARAN TERHADAP MINAT BELAJAR MAHASISWA.
https://www.gurusukses.com/metode-ceramah-sebagai-metode-pembelajaran- paling-populer
Magdalena, I., Ulfi, N., & Awaliah, S. (2021). ANALISIS PENTINGNYA KETERAMPILAN BERBAHASA PADA SISWA KELAS IV DI SDN GONDRONG 2. In EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains (Vol. 3, Issue 2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Muliati, D., Permanasari, A. T., & Sayekti, T. (2019). Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Paud, 1, 1–476.
Pendidikan, J., & Konseling, D. (2020). PENGARUH LINGKUNGAN KELUARGA TERHADAP KEPRIBADIAN ANAK. Jurnal Pendidikan
Dan Konseling (JPDK), 2(1), 126–129. https://doi.org/10.31004/JPDK.V2I1.654
Penelitian, A., Dewantara, I. P. M. A. S., & Bahasa, P. P. (2012). Artikel penelitian , i putu mas dewantara, prodi pendidikan bahasa, mei 2012. 1–15. PERKEMBANGAN BAHASA DAN DETEKSI DINI KETERLAMBATAN BERBICARA (SPEECH DELAY)... - Google Books. (n.d.). Retrieved January 8, 2023, from https://www.google.co.id/books/edition/PERKEMBANGAN_BAHASA_DAN_DETEKSI_DINI_KET/5Z9KEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=kemampu
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.