ANALISIS KESULITAN PENGGUNAAN MEDIA FLIPBOOK PADA GURU DAN SISWA KELAS III MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA

Authors

  • Dede Mufliha Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Dayu Retno Puspita Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Septy Nurfadhilla Universitas Muhammadiyah Tangerang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10193

Keywords:

Media Flipbook Difficulties, Effort, Indonesian

Abstract

This study aims to find out what are the difficulties experienced by teachers and students in using Flipbook media in learning Indonesia and how the teacher’s efforts are in overcoming these difficulties. This research is a descriptive qualitative research by collecting data at SDN Batuceper 1 Kota Tangerang with the subject and object of research being class teachers and class III students. Data collection techniques are carried out by observation, interviews and documentation. Data analysis are carried out by collecting data, reducing data, presenting data  and drawing conclusions. The results showed that the difficulties experienced by teachers and students included teachers having difficulty designing IT/Digital-based media in terms of allocating time to make flipbook media, using digital-based learning media students experienced difficulties with incomplete facilities, facilities and infrastructure that hindered the learning process, namely projectors, infocus and speaker. And the last difficulty is regarding teacher creativity which is the same as designing IT/Digital-based media, namely difficulties in allocating time. Efforts made by the teacher in the difficulties that the teacher has by continuously studing flipbook media and providing links to material for students to study at their respective homes and assigning assignments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amelia P., W., dkk. 2023. Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education: Vol. 05 N0. 02 E-ISSN 2654-5497, P-ISSN 2655-1365.

Andi Harpeni D., dkk. 2020. Kreativitas Guru Dalam Memanfaatkan Media Berbasis IT Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa. Al-Gurfah: Journal of Primary Education. Vol. 1, No. 1, P-ISSN: 2656-0704.

Chintiya O., dkk. 2021. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Game Educandy dan Video Animasi Kine Master dan Animaker Pada Pembelajaran Pengenalan Kosakata Anggota Tubuh dan Panca Indra Beserta Fungsi dan Cara Perawatannya. Jurnal Pendidikan Dasar: Vol. 5 No. 2 E-ISSN 2614-4417.

Desi R., Sri W., & Yushardi. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Pada Materi Gerak Benda Di SMP. Journal Pembelajaran Fisika, Vol. 6 No. 4: 326-332.

Dewi Asmarani. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia SD/MI Berbasis Android. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Dinda Fitria Nabila. 2022. Analisis Kesulitan Penggunaan Whatsapp Grup dan Zoom Pada Pembelajaran Daring di SDN Batuceper 2. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan: Universitas Muhammadiyah Tangerang.

Fauziah, P. S., Kusdiana, A., & S, R. W. 2018. Analisis Kesulitan Guru Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Indonesian Journal of Primary Education, 2(1), 106. https://ejournal.upi.edu/index.php/IJPE/article/view/13754/8028 diakses pada tanggal 29 Agutus 2023.

Mia Fatimatul M,. 2020. Pembelajaran Teks Nonfiksi Menggunakan Media Flipbook Pada Siswa Sekolah Daasar. Prosiding Samasta: Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SAMASTA/article/view/7213 diakses pada tanggal 29 Agustus 2023.

Muhammad Abror A,. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Digital Guna Menunjang Proses Pembelajaran Revolusi Industri 4.0. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran. O-ISSN 2303-3800 P-ISSN 2527-7049.

Mutiara S., Dede S., & Asep N. 2020. Program Studi Pendidikan Matematika FKIP Untan. Pontianak. https://jurnal.untan.ac.id/index.pHandphone/jpdpb/article/viewFile/42466/75676586974#:~:text=pembelajaran%20yang%20baik.-,Flipbook%20digital%20merupakan%20bentuk%20penyajian%20bahan%20belajar%20mandiri%20yang%20disusun,membuat%20pengguna%20lebih%20interaktif%20dengan diakses pada tanggal 08 Januari 2023

Nida Fatihah. 2021. Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Audio Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas 5 SD Negeri Buaran Bambu V Kabupaten Tangerang. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan: Universitas Muhammadiyah Tangerang.

Redita Nur A. 2021. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Flipbook Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Di SMP N 34 Tebo. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan: Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.

Rose W., & Febrina D. 2021. Analisis Kesulitan Guru Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, Vol. 4 No. 2.

Sani, R.A., Manurung, S.R., Suswanto, H. and Sudiran. 2018. Penelitian Pendidikan. Kota Tangerang: Tisa Smart.

Witri N., dkk. 2017. Kelayakan Media Flash Flipbook Pada Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X SMA. Program Studi Pendidikan Biologi FKIP Untan, Pontianak. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/20202 diakses pada tanggal 20 Agustus 2023.

Downloads

Published

2023-09-08