PERAN KEPALA SEKOLAH DAN GURU PPKn DALAM IMPLEMENTASI KARAKTER DISIPLIN SISWA DI SMPN 1 KURIPAN

Authors

  • Dyaz Ramadhani Novitasari Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Machful Indra Kurniawan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10074

Keywords:

Card sort metode, learning outcomes, PPKn

Abstract

The purpose of this study was to find out how the effect of the use of the card sort method on the learning outcomes of PPKn class IV students at SDN Kedungwonokerto Kab. Sidoarjo. This type of research is quantitative with a quasi-experimental design using pre-test and post-test. The sample in this study were 22 grade IV students at SDN Kedungwonokerto, Kab. Sidoarjo. Over all the use of the card sort method in the learning process which was analyzed with the T-Test Two Samples in the pre-test and post-test experiments obtained results of 17.773 which can be interpreted that there is a high influence on student PPKn learning outcomes. The implication of this study is that the use of the card sort method can improve student civics learning outcomes, and for future researchers it is hoped that the card sort method will vary using different materials.

Downloads

Download data is not yet available.

References

H. Habe and A. Ahiruddin, “Sistem Pendidikan Nasional,” Ekombis Sains J. Ekon. Keuang. dan Bisnis, vol. 2, no. 1, pp. 39–45, 2017, doi: 10.24967/ekombis.v2i1.48.

1969- Ahmad Susanto, Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar, 1st ed. jakarta: Jakarta : encana, 2013., 2013.

Y. & P. Budianti, “MODEL THINK TALK WRITE (TTW) SEBAGAI SOLUSI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PKN SISWA SEKOLAH DASAR,” vol. VIII, no. 1, pp. 1–23, 2016.

S. Supardi, “Pengaruh Penggunaan Media Card Sort Terhadap Hasil Belajar PKn Materi Kebebasan Berorganisasi pada Siswa Kelas V SDN Kangas Tahun Pelajaran 2017/2018,” J. Ilmu Sosail dan Pendidik., vol. 3, no. 2, pp. 12–21, 2019, [Online]. Available: http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JISIP/index%0AVol.

S. Nana, Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar, Cet.15. BANDUNG: 2010, 2010. [Online]. Available: http://senayan.iain-palangkaraya.ac.id/index.php?p=show_detail&id=6027

H. Widyastono, “Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan.” pp. 325–339, 2017.

Wahidmurni, Instrumen Penelitian Hasil Belajar, Cet.15. BANDUNG, 2010.

O. Hamalik, Proses Belajar Mengajar. jakarta: JAKARTA : Bumi Aksara, 2006, 2006. [Online]. Available: https://pustaka.unm.ac.id/opac/detail-opac?id=12538

A. Djamaluddin and Wardana, Belajar Dan Pembelajaran. 2019.

A. Z. Syaiful Bahri Djamarah, Strategi belajar mengajar. jakarta: Jakarta : Rineka Cipta, 2010. [Online]. Available: https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=672676

S. S. Pupuh Fathurrohman, Strategi Belajar Mengajar Melalui Penanaman Konsep Umum & Konsep Islami. kuningan: Refika Aditama, 2010.

D. Pisesa and K. Besarku, “105 pengaruh penggunaan metode,” pp. 105–118.

D. Suryandari, “Peningkatan Prestasi Belajar PKN Materi Kebebasan Berorganisasi dengan Metode Card Sort pada Siswa Kelas V SD Negeri 1 Karangsoko Kecamatan Trenggalek,” vol. 4, no. 1, pp. 29–36, 2020.

I. Rahmad, “Kecenderungan nafsu dan pengendaliannya perspektif surat yūsuf,” 2022.

Fraydika Odik, “IMPLEMENTASI METODE CARD SORT PADA PEMBELAJARAN FIQIH DI MAN 3 PASAMAN BARAT,” vol. 4, pp. 1–9, 2021.

Nilam Sari, “Peningkatan Hasil Belajar PKn Melalui Metode Card Sort pada Siswa SD Negeri 050748 Pangkalan Berandan Tahun Ajaran 2016-2017,” vol. 15, no. 1, pp. 1–23, 2016.

M. F. A. U. Tri Indah Noor Oktavia, Sukamto, “HASIL BELAJAR PKN KELAS IV SD MUHAMMADIYAH KRIYAN JEPARA MENGGUNAKAN CARD SORT”.

H. MURDI, “Meningkatkan Hasil Belajar PKn Materi Kebebasan Berorganisasi Melalui Metode Card Sort pada Siswa Kelas V SDN 2 Kopang Tahun Pelajaran 2016/2017,” vol. 2, no. 1, pp. 28–40, 2018.

WETI ANGGAYUNI, “PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN TIPE CARD SORT TERHADAP PEMEROLEHAN BELAJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DI SD,” 2013.

Sugiyono, Metode penelitian pendidikan : Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D, Cet.21. BANDUNG: Bandung : Alfabeta, 117, 2015.

Downloads

Published

2023-09-06