PENGARUH PENGGUNAAN APLIKASI WORDWALL TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA SDN CBU 08

Authors

  • Nur Adzkia Viansya Puteri Universitas Negeri Jakarta
  • Iva Sarifah Universitas Negeri Jakarta
  • Chrisnaji Banindra Yudha Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15602

Keywords:

wordwall application, learning results, science

Abstract

This research aims to determine the effect of using Wordwall media on students' science learning outcomes. This research uses a quasi-experimental method with a Non-equivalent Group Design framework. The research sample consisted of 35 students consisting of Va as the experimental class consisting of 18 students and Vb as the control class consisting of 17 students. The low student learning outcomes make researchers interested in conducting research on the e-learning media wordwall application which can improve student learning outcomes. The data analysis technique uses the Shapiro-Wilk test for normality test, and Fisher's test for homogeneity test. Next, to test the hypothesis, use the T Test. The results of the research show that there is a significant influence on the class that was given the wordwall application treatment, obtained by testing the hypothesis with the t-test showing that t(count) > t(table) with a value of 1.77 > 1.69 at alpa = 0.05 . So Ho is rejected and Ha is approved, which shows that the use of the wordwall application learning media has a statistically significant effect on the science learning outcomes of SDN CBU 08 students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aluisus, S N. (2020). Implemetasi penggunaan media quizizz pada kegiatan penutup pelajaran pengantar akuntansi materi jurnal penyesuaian dikelas X AKKL 2 SMK Negeri 1 Yogyakarta tahun pelajaran 2019/2020. Yogyakarta: Universitas sanata dharma. https://repository.usd.ac.id/3785/

Awangga, R. M., Cartono, C., & Fazriyah, N. (2020). Pelatihan Aplikasi Pembelajaran Quizizz Di Sekolah Dasar Kota Bandung. ETHOS: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat. Https://Doi.Org/10.29313/Ethos.V8i2.5429

Gandasari, P., & Pramudiani, P. (2021). Pengaruh Aplikasi Wordwall terhadap Motivasi Belajar IPA Siswa di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3689-3696. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1079

Hastjarjo, T. D. (2019). Rancangan Eksperimen-Kuasi. Buletin Psikologi. Https://Doi.Org/10.22146/Buletinpsikologi.38619

Iefone S.H, Isti L.A, Nur A.I, Salsabila D., & Unik H.S. (2020). Pemanfaatan aplikasi quizizz sebagai media pembelajaran ditengah pandemi pada siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi, 4(2):1-14 https://doi.org/10.22437/jiituj.v4i2.11605

Kusumantara, K. S. (2017). Pengaruh E-Learning Schoology Terhadap Hasil Belajar Simulasi Digital Dengan Model Pembelajaran Savi. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan. Https://Doi.Org/10.23887/Jptk-Undiksha.V14i2.10387

Lestari, I.P., Nur, R.A., & Sukmah, M. (2021). PENGARUH MEDIA “QUIZIZZ” DALAM PEMBELAJARAN DARING TERHADAP HASIL BELAJAR BIOLOGI SISWA. Jurnal Binomial, 4(2). https://doi.org/10.46918/bn.v4i2.1042

Maharuli, F. M., & Zulherman, Z. (2021). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Dalam Muatan Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V7i2.966

Maryono, & Salamah, D. (2022). Pembelajaran Team Quiz Berbantuan Quizizz Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 1-16. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i3.1965

Nissa, S. F., & Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2854–2860. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.880

Ramen A, P. dk. (2020). Pengantar Media Pembelajaran. Jakarta: Yayasan Kita Menulis.

Rigianti, Henry Aditia. (2020). Kendala pembelajaran daring guru sekolah dasar di Banjarnegara. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An 7.2.

Rosdiani, L. ., Munawar, B., & Dewi, R. (2021) . PELATIHAN MEMBUAT GAME EDUKASI WORDWALL UNTUK GURU DI KELURAHAN KARATON. Jurnal Abdimas Bina Bangsa, 2(2), 247-255. https://doi.org/10.46306/jabb.v2i2.138

Salehudin, M., Zulherman, Z., Arifin, A., & Napitupulu, D. (2021). Extending Indonesia Government Policy For E-Learning And Social Media Usage. Pegem Egitim Ve Ogretim Dergisi.

Sapta, A. (2016). PENGARUH PENGGUNAAN QUIZ CREATOR TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA. Jurnal MATEMATICS PAEDAGOGIC, 1(1). https://doi.org/10.36294/jmp.v1i1.159

Sinaga, Y. M., & Soesanto, R. H. (2022). Upaya Membangun Kedisplinan melalui Media Pembelajaran Wordwall dalam Pembelajaran Daring pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1845–1857. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.1617

Syofyan, H., & Soraya, R. (2018). Pelatihan Penerapan Keterampilan Proses Dalam Pembelajaran IPA di SD Pelita 2 Jakarta Barat. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (Abdimas), 4(2):216-220.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabet,CV.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.

Wulandari, B., Ardiansyah, F., Eosina, P., & Fajri, H. (2019). Media Pembelajaran Interaktif Ipa Untuk Sekolah Dasar Berbasis Multimedia. Krea-Tif, 7(1), 11. https://doi.org/10.32832/kreatif.v7i1.2028

Downloads

Published

2024-08-29