Peningkatan Hasil Belajar Materi Fungsi Komposisi dan Invers Berbantuan Youtube di Masa Tatap Muka Terbatas

Authors

  • Mellawaty Mellawaty Wiralodra Univercity
  • Tamurih Tamurih Madrasah Aliyah Negeri I Indramayu
  • Zuhrotul Mufidah Universitas Wiralodra

DOI:

https://doi.org/10.23969/symmetry.v7i2.5557

Keywords:

hasil belajar, fungsi komposisi, invers, PTMT

Abstract

This study aims to determine whether learning assisted by YouTube learning videos can improve student learning outcomes in the material of composition functions and inverse functions. This research is a Classroom Action Research conducted at Madrasah Aliyah Negeri 1 Indramayu. The subjects in this study were students of class X MIPA 1, totaling 23 students. The instrument used in this research is a formative test given every cycle to measure the increase in student learning outcomes in mathematics. The data processing learning outcomes obtained an average of 49.02 in the first and76.82 in the second. Likewise, from the increase in the number of students who achieve mastery learning, namely from the first cycle, as many as 5 of 23 students or 21% with shallow completeness criteria, in the second cycle, 20 of 23 students or 91% withvery high completeness criteria. Based on these results, it can be said that the learning outcomes of the composition function and inverse function material can be increased with the help of learning videos from youtube.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahyar, M. (2020). “Problematika Pendidikan Berbasis Masyarakat Dan Solusinya Di Era New Normal Covid-19.” El_Huda 11(Problematika belajar):15.

Andriani, Rike, & Rasto. (2019). “Motivasi Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1):80. doi: 10.17509/jpm.v4i1.14958.

Aqib, Z. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya.

Arfianto, Hamzah, & Hakim, D. L. (2019). “Penalaran Matematis Siswa Pada Materi Fungsi Komposisi.” Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematik (2018):1248–56.

Arikunto, Suharsimi, Suhardjono, & Supardi. (2015). Penelitian Tindakan Kelas Edisi Revisi. Jakarta: Sinar Grafika Offset : Jakarta.

Doli, W., & Armiati, A.. (2020). "Development of Mathematics Learning Tools Based on Realistic Mathematics Education for Vocational High School Students." Journal of Physics: Conference Series, 1554(1). DOI: 10.1088/1742-6596/1554/1/012021.

Fadillah, A., & Bilda, W. (2019). “Pengembangan Video Pembelajaran Berbantuan Aplikasi Sparkoll Videoscribe.” Jurnal Gantang 4(2):177–82. doi: 10.31629/jg.v4i2.1369.

Fatimatuzahroh, Fitri, Nurteti, L., & Koswara, S.. (2019). “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Melalui Metode Lectures Vary.” Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1):35. doi: 10.36667/jppi.v7i1.362.

Gani, A. R. F., Zaimah, U., & Wulandari, S.R. (2020). “Studi Literatur Upaya Meningkatkan Literasi Informasi Siswa Pada Mata Pelajaran Biologi Selama Belajar Daring Efek Covid-19.” Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 6(2):129–36.

Herawaty, D., dkk. (2020). "Students' Ability To Simplify The Concept Of Function Through Realistic Mathematics Learning With The Ethnomathematics Approach." Journal of Physics: Conference Series, 1470(1). DOI: 10.1088/1742-6596/1470/1/012031.

Ilsa, A, Farida, F, & Harun, M. (2020). “Pengembangan Video Pembelajaran Dengan Menggunakan Aplikasi Powerdirector 18 Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu, 5(1):288–300. doi: 10.31004/basicedu.v5i1.643.

Kurniawan, D. C., Kuswandi, D., & Husna, A. (2018). “Pengembangan Media Video Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Ipa Tentang Sifat Dan Perubahan Wujud Benda Kelas IV SDN Merjosari 5 Malang.” Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran, 4:119–25.

Latifah, T, & Afriansyah, E. A. (2021). “Kesulitan Dalam Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Statistika.” Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 3(2):134–50.

Li, Yee, H. O., Bailey, A., Huynh, D., & Chan, J. (2020). "Youtube As A Source Of Information On Covid-19: A Pandemic of Misinformation?" BMJ Global Health, 5(5). DOI: 10.1136/bmjgh-2020-002604.

Mubarok, R. (2022). “Guru Sebagai Pemimpin Di Dalam Kelas Pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas (PTMT).” Ensiklopedia: Jurnal Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Saburai, 02(01):19–32.

Muliani, N. K. D., & Wibawa, I. M. C.. (2019). “Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Video Terhadap Hasil Belajar IPA.” Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(1):107–14.

Mulyani, & Fadriati. (2022). “Analisis Manajemen Pembelajaran Tatap Muka Terbatas (PTMT) Pada Era New Normal.” 3(1):14–20.

Nasution, M. K. (2017). “Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa.” Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1).

Nurdin, dkk. (2019). “Pemanfaatan Video Pembelajaran Berbasis Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMK.” Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 6(1):87–98. doi: 10.21831/jrpm.v6i1.18421.

Nurrita, T. (2018). “Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” Misykat, 03:171–87.

Parnawi, A. (2020). Penelitian Tindaka Kelas. Yogyakarta: Deepubhlish : Yogyakarta.

Prihantoro, Agung, & Hidayat, F. (2019). “Melakukan Penelitian Tindakan Kelas.” Ulumuddin : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 9(1):49–60. doi: 10.47200/ulumuddin.v9i1.283.

Purba, dkk. (2021). Penelitian Tindakan Kelas. Yayasan Kita Menulis.

Rahman, dkk. (2018). "The Implementation of APIQ Creative Mathematics Game Method in the Subject Matter of Greatest Common Factor and Least Common Multiple in Elementary School." Journal of Physics: Conference Series, 954(1). DOI: 10.1088/1742-6596/954/1/012011.

Rahman, T. (2018). Aplikasi Model-Model Pembelajaran Dalam Penelitian Tindakan Kelas. Semarang: CV. Pillar Nusantara : Semarang.

Susanti, B., & Lestari, Y. A. P. (2019). “Menyelesaikan Soal Fungsi Komposisi Dan Fungsi.” 01(03):446–59.

Susanti, Tati, E., & Mila Amelia, M. (2021). “Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Matematika Dimasa Pandemi Covid-19.” Uninus Journal Published, 06(02):15–18.

Syachtiyani, Rahayu, W., & Trisnawati, N.. (2021). “Analisis Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Di Masa Pandemi Covid-19.” Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1):90–101. doi: 10.37478/jpm.v2i1.878.

Tantri, Ayu, R., & Fahmi, S. (2020). “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Materi Fungsi Komposisi Dan Fungsi Invers Berbasis Android.” Theta: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2):58–67.

Tanujaya, B., Prahmana, R. C. I., & Mumu, J. (2017). "Mathematics Instruction, Problems, Challenges And Opportunities: A Case Study In Manokwari Regency, Indonesia." World Transactions on Engineering and Technology Education, 15(3):287–91.

Waluyati, I, Tasrif, & Arif. (2020). “Penerapan New Normal Dalam Masa Pandemi Covid 19 Di Sekolah.” Edu Sociata (Jurnal Pendidikan Sosiologi), 3(2):50–61.

Yudela, S., Aan, P., & Laswadi. (2020). “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis YouTube Pada Materi Perbandingan Trigonometri.” Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(6):526–39. doi: 10.26877/imajiner.v2i6.7089.

Yulianto, D. & Aninditya S. N. (2021). “Efektivitas Pembelajaran Daring Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia.” Decode: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(1):33–42.

Downloads

Published

2022-12-31