PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN NUMBERED HEAD TOGETHER UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA KELAS VIII DI SMP N 35 MEDAN

Authors

  • Lili Yessi Panggabean Universitas Negeri Medan
  • Hasratuddin Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.23969/symmetry.v9i2.17155

Abstract

This research aims: (1) to describe the improvement in mathematical problem solving abilities of class VIII students at SMP N 35 Medan through the application of the Numbered Head Together learning model and (2) to improve the mathematical problem solving abilities of class VIII students at SMP N 35 through the application of the Numbered Head learning model Together achieves classic completion. The subjects in this research were 28 students in class VIII-3 of SMP N 35 Medan after implementing the Numbered Head Together (NHT) learning model. This research is classroom action research (PTK), consisting of 2 cycles and per cycle carried out in 1 meeting. The data collection instruments used were observation sheets and mathematical problem solving ability tests. The results of this research show that there was an increase in the mathematical problem solving abilities of class VIII-3 students by 32.59 from the initial test carried out to cycle II after implementing the NHT model in the classroom. In cycle I, the average class score was 73.43 with classical completeness of 50%, and in cycle II the class average increased to 81.92 with classical completeness of 85.71%. Thus, it can be concluded that the application of the Numbered Head Together learning model can improve the mathematical problem solving abilities of class VIII-3 students at SMP N 35 Medan. Kata Kunci: Model Pembelajaran, Numbered Head Together,  Kemampuan Pemecahan Masalah  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annizar, A. M., dkk. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal PISA pada Topik Geometri. Jurnal Elemen, 39 – 55

Arikunto. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : PT. Rineka Cipta

Bahar & Afdholi. (2019). Ketuntasan Belajar IPA melalui Numbered Head Together (NHT) pada Kurikulum 2013. HOLISTIKA: JURNAL ILMIAH PGSD, 1-12

Depdiknas. (2006). Permendiknas No. 22 Tahun 2006 tentang Standarisasi Sekolah Dasar dan Menengah. Depdiknas, Jakarta

Fitriah, Z., Sinaga, H., & Emiyanti. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Melalui Model Pembelajaran NHT (Numbered Head Together) di Kelas VIII SMP. Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM), 65 -69

Isyuniandri, D., Jannah, F., & Saila, N. (2022). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematia Siswa Sekolah Dasar. Journal of Education, 3444 – 3451

Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The Action Research Planner.

Kustianingsih, Tri. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Salatiga Tahun Pelajaran 2019/2020. Skripsi, Tadris Matematika, Institut Agama Islam Negeri Salatiga

Murdiana, I. N. (2015). Pembelajaran Pemecahan Masalah dalam Pembelajaran Matematika. Pendidikan Matematika, 4(1).

National Council of Teaching Mathematics. (2000). Principles and Standard for School Matthematics. Reston: VA, NCTM

Nurbaeti & Melida. (2023). Pelatihan Berhitung Cepat dengan Metode Jarimatika bagi Siswa Sekolah Dasar Desa Cigadung. JAMU: Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 88-94

OECD. (2019). PISA 2018 Results ( volume i) : What Stundenst Know and Can Do. Paris: OECD Publishing

Priyanti, N., dkk. (2023). Mengenal Model Kooperatif Numbered Head Together (NHT) untuk Pembelajaran Anak Usia Dini. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 21 – 28

Putri, A. A, & Juandi, D. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Self Efficacy : Systematic Literature Review (SLR) di Indonesia. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathemetics Learning and Education, 135-147

Sabaruddin. (2019). Penggunaan Model Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Analisis Peserta Didik pada Materi Gravitasi Newton. Lantanida Journal

Sari, D. P. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Tipe Numbered Heads Together terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. Journal Mathematic Paedagogic. 2(2)

Sitanggang, Kholidah. (2023). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa dengan Menerapkan Metode Pembelajaran Inkuiri pada materi Luas Permukaan dan Volume Bangun Ruang. Jurnal ESTUPRO, 30-37

Sudjana, Nana. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA

Sriwahyuni, K., & Maryati, I. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Materi Statistika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 335 – 344

Downloads

Published

2024-12-31