CHARACTER BUILDING IN THE EFFORT TO PREVENT THE THREE SINS OF EDUCATION THROUGH THE TEACHING CAMPUS PROGRAM

Authors

  • Syeni Rakhmadani STISIPOL DHARMA WACANA
  • Yuditya Wardhana FISIP Universitas Dharma Wacana
  • Ihda Lailatul Barokah Lampung University

DOI:

https://doi.org/10.23969/pics-j.v7i01.25931

Keywords:

Character Building, The Three Sins, The Teaching Campus Program

Abstract

The high number of cases of bullying, intolerance and sexual violence in Indonesia is a major challenge for the world of education. These three problems make it 3 sins in education where cases of bullying make Indonesia one of the countries with the highest cases of bullying, cases of intolerance have also spread in the world of education from high schools to elementary schools and cases that are no less worrying are cases of sexual violence with the highest cases experienced by children aged 6-12 years as much as 33% and the lowest in children aged 0-5 years as much as 7.7%. The increasing number of cases of the 3 sins in the world of education is due to the lack of character of the students. Community Service which was held on November 23, 2024 at MetroTimur 8 Public Elementary School was carried out using video learning and discussion methods with the aim of instilling character in preventing the 3 sins of education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Book :

Undang - Undang No 20 Tahun 2003 Tetang Sistem Pendidikan Nasional, 2 Undang - undang No 20 tahun 2003 39 (2003). https://doi.org/10.24967/ekombis.v2i1.48

Journal :

Amanda, L., Lisdayanti, S., & Hakim, M. (2024). Sosialisasi 3 Dosa Besar Pendidikan untuk Menanamkan Nilai Karakter Peserta Didik di SMPN 02 Seluma. Communnity Development Journal, 5(1), 1770–1773.

Anwar, R. N., Apriliani, M. P., Putri, W., Arumsari, K., Suyanto, N. U., Permatasari, A. I., Wardana, V. D., Madiun, U. P., Surabaya, U. N., Surakarta, U. M., Brawijaya, U., & Madiun, U. M. (2024). Pencegahan Tiga Dosa Besar Pendidikan untuk Membentuk Karakter Siswa yang Berintegritas Bagi Siswa SMP di Kabupaten Madiun Pendahuluan Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional secara tegas mengamanatkan pendidikan nasional bert. STAI MUAFI, 1(2), 118–126.

Borualogo, I. S., Wahyudi, H., & Kusdiyati, S. (2020). Prediktor perundungan siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 8(1), 35. https://doi.org/10.22219/jipt.v8i1.9841

Dania, I. A. (2020). CHILD SEXUAL ABUSE Ira Aini Dania PENDAHULUAN Selama tiga dasawarsa masalah anak yang terlibat sebagai pelaku ataupun sebagai korban kekerasan dapat dikatakan kurang mendapatkan perhatian . Baru sekitar 13 tahun yang lalu pemerintah menetapkan Undang-Unda. Ibnu Sina: Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan-Fakultas Kedokteran Universitas Islam Sumatera Utara, 19(1), 46–52.

Faturani, R. (2022). Kekerasan Seksual di Lingkungan Perguruan Tinggi Raineka Faturani Universitas Singaperbangsa Karawang. Jurnal Ilmiah WahanaPendidikan, 8(September), 480–486.

Nur, S., Hakim, A. F., Alyan, W. L., Nurjani, R., & Nurfaujiah, S. (2025). Mewujudkan Sekolah Ramah Anak : Studi Kasus Program Kampanye 3 Dosa Besar Pendidikan Kampus Mengajar. 14(1), 1429–1438.

Nuriafuri, R., Rakhmawati, D., & Handayani, A. (2024). Penanaman nilai-nilai karakter siswa dalam upaya pencegahan terjadinya 3 dosa besar dunia pendidikan. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(1), 659–669.

Religia, S. S. (2021). INTOLERANSI MENURUT TOKOH AGAMA ISLAM DAN KRISTEN Kamaluddin, Ismet Sari, Mimi Anggraini Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. 4, 1–13.

Rifda, F., 1, I., Haidir, M., Alhamdani, Y., Sandow, U., Ristati, D. A., & Kawuryan, F. (2024). Upaya Pencegahan Terjadinya 3 Dosa Besar dalam Pendidikan di SD 4 Tenggeles. Jurnal Muria Pengabdian Masyarakat, 01(01), 13–24.

Septiana. Ara, & Afifah. Leah. (2022). Upaya Sekolah dalam Menanamkan Nilai Karakter Untuk Pencegahan 3 Dosa Besar Dunia Pendidikan. Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar, Vol.7(No.1), 1–11.

Subagyo, A. (2020). Implementasi Pancasila Dalam Menangkal Intoleransi, Radikalisme Dan Terorisme. Jurnal Rontal Keilmuan Pkn, 6(1), 10–14.

Yubilia Keysinaya, E. (2022). Peran UNICEF Indonesia Menangani Perundungan di Sekolah Melalui Program Roots. Online) Sospol: Jurnal Sosial Politik, 8(2), 207–224. https://doi.org/10.22219/jurnalsospol.v8i2.22258

Downloads

Published

2025-10-24