ANALISIS KEMAMPUAN MENULIS MENGGUNAKAN METODE MIND MAPPING PADA SISWA KELAS II SDN KUTABARU I

Authors

  • Diah Ajeng Krianasari PGSD FKIP Universitas Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Sumiyani Sumiyani PGSD FKIP Universitas Universitas Muhammadiyah Tangerang
  • Asep Taufiqurrahman PGSD FKIP Universitas Universitas Muhammadiyah Tangerang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9951

Keywords:

Ability, Writing Using the Mind Mapping Method, Test

Abstract

The focus of this research is to determine the level of writing ability using the mind mapping method for Class II students at SDN Kutabaru 1. The method used in this study is a descriptive method with a qualitative approach. The data collection technique used by the author in this study is to use observation, short story writing tests with the theme "School Holidays" by paying attention to aspects of short story writing assessment such as: the content of the ideas put forward, content organization, grammar, style structure and vocabulary, spelling and grammar. As well as interviews to find out how much the level of ability to write short stories for class II students. In this study, the subjects of the study were class II students at SDN Kutabaru 1. The findings of the data indicated that almost all students were capable of writing short stories using the mind mapping method. It's just that there are some students whose ability to write short stories is still lacking, especially the organization of content, grammar and style of structure/vocabulary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Henry Guntur Tarigan. (2018). Menulis Sebagai Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa

Daeng Nurjaman. (2015). Terampil Berbahasa. Bandung: Alfabeta

Asih Rosnaningsih. (2021). Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Tinggi. Tangerang: UMT

Dilla Fadhillah. (2019). Strategi Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Rendah. Yogyakarta: IKAPI

Widha Dwi Hudhana. (2019). Bahasa Indonesia Untuk Pendidikan Sekolah Dasar.

Sutanto Windura. (2016). Mind Map Langkah Demi Langkah. Jakarta: Gremedia

Tony Buzan. (2005). Buku Pintar Mind Map. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Sutanto Windura. (2013). Mind Map. Jakarta: Gramedia

Dalman. (2015). Keterampilan Menulis. Jakarta: PT Grafindo Persada.

Henry Gntur Tarigan. (2013). Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Aksara.

Suparno dan Mohammad Yunus. (2011). Keterampilan Menulis Dasar. Jakarta: UT

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Sugiyono, (2011). Metode Penelitian Kuantitatif. Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Doni Swardarma, (2013). Penerapan Mind Mapping Dalam Kurikulum Pembelajaran. Jakarta: IKAPI

Ansar & Silvin Panca Rina Oktavia. 2021. Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerpen Menggunakan Metode Mind Mapping Mahasiswa Semester Ii Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Universitas Tomakaka Mamuju. Jurnal Edukasi NonFormal Vol. 2. No. 1 (2021) E-ISSN: 2715-2634 Hal 86-93

Ikbal. 2021. Peningkatan Kemampuan Menulis Cerpen dengan Model Pembelajaran Mind Mapping pada Siswa Kelas IX. Journal of Education Action Research Volume 5, Number 4, Tahun Terbit 2021, pp. 465-471 P-ISSN: 2580-4790 E-ISSN: 2549-3272

Mukodas Arif Subekti. 2022. Keterampilan Menulis Cerita Pendek Siswa Sma. Jurnal Parafrasa: Bahasa, Sastra dan Pengajaran e.ISSN:2722-1911 Vol. 4 No. 1 Maret 2022 Hal 1–8

Lela Sari, Dkk. 2020. Pembelajaran Menulis Cerita Pendek Melalui Metode Mind Mapping. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Volume 3 Nomor 2, Maret 2020 Hal 159-169

Astri Rahmi & Damri. 2021. Meningkatkan Keterampilan Menulis Kalimat Sederhana melalui Media Buku Halus Kasar Bagi Anak Disgrafia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Volume 5 Nomor 6 Tahun 2021 Halaman 5305 - 5312

Fitrianingsih Wulandari. 2022. Implementasi Metode Mind Mapping Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Aqidah Ahlak Ma Miftahul Ulum Annur Probolinggo. Journal for Islamic Studies Vol. 5, No. 1, Februari 2022 P-ISSN: 2614-4883; E-ISSN : 2614-4905 Hal 320-334

Mardiyah. 2016. Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia Melalui Kemampuan Mengembangkan Struktur Paragraf. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar Volume 3 Nomor 2 Desember 2016 p-ISSN: 2355-1925 Hal 1-22

Natriani Syam & Ramlah. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas IV Sdn 54 Kota Parepare. Jurnal Publikasi Pendidikan Volume V Nomor 3 September 2015 ISSN 2088-2092 Hal 184-197

Sirhan Muhamad, Solfarina dan Ratman. 2015. Mind Mapping Dalam Pembelajaran Struktur Atom Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Palu. Jurnal Akad Kim Vol 4 No 3, August 2015ISSN 2302-6030 Hal 116-122

Downloads

Published

2023-09-28