PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK DIGITAL CANVA BERBASIS KEARIFAN LOKAL PADA MATERI PEMANFAATAN SUMBER DAYA ALAM UNTUK SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ribka Triemay Prasastiningsih Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Wahyudi Wahyudi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Frans Aditia Wiguna Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9940

Keywords:

Digital Comics, Local Wisdom, Utilization of Natural Resources.

Abstract

The background of this research is that grade IV students still do not understand the material on Utilization of Natural Resources because the media used is in the form of teacher's books and student books. The research objective is to produce learning media, to describe the validity, practicality, and effectiveness of digital comic media. This research uses the type of research R&D (Research and Development) with the ADDIE model (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The results of the study are as follows: (1) The results of the validity of digital comic media obtained a percentage score of 88.75%, very valid criteria. (2) The results of the practicality of the media obtained a percentage score of 87.5%, very practical criteria. 3) The results of the effectiveness of the media in the limited trial obtained a percentage of 85% and in the wide trial obtained a percentage of 93.7% with very good criteria so that it can be declared effective, complete, and influential in improving student learning outcomes. Based on the results of the study it can be concluded that digital comic media based on local wisdom is valid and appropriate to be used as a learning medium for fourth grade elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, Sa’dun. (2017). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Danyati, I. P., Putra, M. J. A., & Guslinda, G. (2022). Pengembangan Komik Digital Berbasis Keragaman Budaya Pada Pembelajaran Sumber Energi Kelas Iv Di Sekolah Dasar. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 7(1), 1-12.

Darmadi, M. P., & Handoko, B. (n.d.). Perancangan Museum Komik Indonesia. Neliti.Com. https://www.neliti.com/publications/245298/perancangan- museum-komik-indonesia%0Ahttps://media.neliti.com/media/publications/245298- perancangan-museum-komik-indonesia-51eed83c.pdf

Dewi, Y. F., Asyhar, R., & Hariyadi, B. (2016). Pengembangan instrumen penilaian berbasis pendekatan saintifik Kelas IV SD muatan IPA pada subtema hewan dan tumbuhan di lingkungan rumahku. Edu-Sains: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 5(1).

Kartini, Sepdyana dan I Nyoman Tri AP. Respon Siswa Terhadap Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android. 4(1). 12-19. Diakses 13 Mei 2023. dari Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia.

Kustandi dan Sutjipto. (2016). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.

Nana Sudjana, Ahmad Rivai. (2019). Media Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Narestuti, A. S., Sudiarti, D., & Nurjanah, U. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Komik Digital untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 305–317. https://doi.org/10.37058/bioed.v6i2.3756

Nurafrilian, S., Sukamanasa, E., & Suchyadi, Y. (2022). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis Canva Pada Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Sumber Energi. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 2108-2118.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 37 Tahun 2018. Tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 Tahun 2016 tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Susanto, Ahmad. (2018). Pengembangan Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media Grup.

Wahyuningsih, Ary Nur. (2012). Pengembangan Media Komik Bergambar Materi Sistem Saraf Untuk pembelajaran yang Menggunakan Strategi PQ4R. Journal of Innovative Science Education. Vol. 1 (1), 19-27 (ISSN. 2252-6412).

Yandari, I. A. V., & Kuswaty, M. (2017). Penggunaan Media Monopoli Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 10. https://doi.org/10.30870/jpsd.v3i1.1037

Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 81– 96. https://doi.org/10.19109/ra.v1i1.1489

Downloads

Published

2023-09-28