PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA KAHOOT TERHADAP SIKAP KERJASAMA SISWA DALAM PERMAINAN ICE BREAKING DI KELAS V SDN PONDOK RANJI 01

Authors

  • Dewi Setiyaningsih Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Lutfia Zahra Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9883

Keywords:

Media Kahoot, Attitude of Cooperation, Ice Breaking

Abstract

This research is motivated by the research hypothesis which suspects that there is an effect of using kahoot media on the cooperative attitude of fifth grade students in the ice breaking game. Aiming to get results is there any effect of using kahoot media on the attitude of student cooperation in the ice breaker game and how big is the effect. This research was conducted at SDN Pondok Ranji 01, South Tangerang. The method in this study is to use a survey method using a questionnaire in the instrument. The population in this study is 150 students of class V and to take samples, namely by taking two classes, namely as many as 60 students. the result of the calculation is that the value is Fcount > Ftable (38.127 > 3.92) then Ho is rejected and Ha is accepted. Thus the regression equation obtained has the influence of variable X (Kahoot Learning Media) on variable Y (cooperation attitude) and based on the coefficient of determination test that the Rsquare value is 0.243 or KD = 0.243 X 100% = 24.3%. This can be interpreted that the Kahoot Learning Media has an effect of 24.3% on the attitude of cooperation. While 75.7% is influenced by other variables that affect the attitude of cooperation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adiyanta, F. C. S. (2019). Laporan penggunaan MKJP tahun 2018-2019. Adminitrative Law & Governance Journal, 2(4), 697–709.

Amalia, A. (2020). Ice Breaking dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Shaut Al Arabiyyah. https://doi.org/10.24252/saa.v8i1.11551

Bahar H, Setyaningsih D, Nurmalia L, A. L. (2020). EFEKTIFITAS KAHOOT BAGI GURU DALAM PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR.jjj KACANEGARA Jurnal

Pengabdian Pada Masyarakat.

Caesaria, S. (2022). Sekolah Tatap Muka Dimulai, Ini Daftar Aturan Lengkap 2022. Kompas.Com. https://www.kompas.com/edu/read/2022/01/03/105145271/sekolah- tatap-muka-dimulai-ini-daftar-aturan-lengkap-2022?page=all

Chumairok, ardiyani D. (2020). Kahoot!: Alternative Learning Media in the Millennial Era.KnE Social Sciences. https://doi.org/10.18502/kss.v4i4.6466

Deswanti, I. A. P., Santosa, A. B., & William, N. (2020). Pengaruh Ice Breaking Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar.

E.Bahrudin, A. S. H. &. (2014). metode penelitian kuantitatif aplikasi dalam pendidikan. Group Penerbitan CV BUDI UTAMA.

Gainau, M. (2016). Pengantar Metode Penelitian. PT KANISIUS.

Haifaturrahmah, Fujiaturrahman, S., Muhardini, S., & Nurmiwati. (2020). Pelatihan Ice Breaking bagi Guru SD Sebagai Upaya Optimalisasi Kegiatan Awal Pembelajaran di Kelas. Journal of Character Education Society.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. pustaka setia.

Hariwijaya M, T. (2011). Pedoman Penulisan Ilmiah Skripsi dan Tesis. ORYZA.

Irwan, I., & Waldi, A. (2019). Implementasi Kahoot! sebagai Inovasi Pembelajaran. Journal of Civic Education, 2(1), 126–140.https://doi.org/10.24036/JCE.V2I1.130

Jalil, J. (2018). Pendidikan Karakter Implementasi Oleh Guru,Kurikulum, dan Sumber Daya Pendidikan (L. Rosiyana (ed.)). CV Jejak.

Malawi, I., & Tristiar, A. A. (n.d.). PENGARUH KONSENTRASI DAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS TERHADAP PRESTASI BELAJAR IPS SISWA KELAS V SDN

MANISREJO I KABUPATEN MAGETAN * Ibadullah Malawi adalah Dosen dan Kaprodi PGSD FIP IKIP PGRI MADIUN ** AA Tristiar adalah Mahasiswa Program Studi PGSD FIP IKIP PGRI MADIUN.

Menteri Pendidikan, Kebudayaan, R. dan T. R. I. (2021). Pembelajaran Tatap Muka Dilakukan Secara Terbatas. Direktorat Sekolah Dasar. http://ditpsd.kemdikbud.go.id/artikel/detail/pembelajaran-tatap-muka-dilaksanakan- secara-terbatas.

Mukhlis , Mohammad, Tohir, M. (2019). Instrumen Pengukur Creativity And Innovation Skills Siswa Sekolah Menengah di Era Revolusi Industri 4.0.

Sarwono, J., & Salim, H. N. (2017). Prosedur-prosedur populer statistik untuk analisis data

Sugiyono. (2015a). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan Rnd. ALFABETA.

Sugiyono. (2015b). Statistik Nonparametis untuk Penelitian. Alfabeta.

Suharyat, yayat. (2009). HUBUNGAN ANTARA SIKAP, MINAT DAN PERILAKU MANUSIA. ACADEMIA (Accelerating the Worlds Research).

Suharyat, Y. (2009). Hubungan antara sikap minat latihan dan kepemimpinan. Academia, 1, 1–19.

Sukarelawati. (2019). Komunikasi Interpersonal Membentuk Sikap Remaja. PT Penerbit IPB IPB Press.

Sururoh. (2020). Kahoot Sebagai Inovasi Pembelajaran dan Evaluasi Siswa.

Susanto A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. KENCANA PRENAMEDIA GROUP.

Syafnidawati. (2020). Hipotesis - Universitas Raharja. In Jurnal Universitas Rahaja - Tanggerang, Banten.

Syah, M. E. (2020). Pengaruh Permainan Tradisional Kelompok Terhadap Penyesuaian Sosial Anak. JURNAL DIVERSITA. https://doi.org/10.31289/diversita.v6i1.3693

Wang A, T. R. (2020). The effect of using Kahoot! for learning – A literature review. Computers and Education. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103818

Wigati, S. (2019). PENGGUNAAN MEDIA GAME KAHOOT UNTUK MENINGKATKAN HASIL DAN MINAT BELAJAR MATEMATIKA. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i3.2445

Wijayanti, N. (2021). IMPLEMENTASI PERMAINAN DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR. Cendekiawan. https://doi.org/10.35438/cendekiawan.v3i1.218

Yaumi, M. (2018). Media dan Teknologi Pembelajaran. KENCANA (Divisi dari PRENADAMEDIA Group).

Downloads

Published

2023-09-28