PENGARUH MEDIA GENIALLY TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPAS KELAS IV SEKOLAH DASAR MUHAMMADIYAH 12 PAMULANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.24163Keywords:
genially media, interest in learning, social studies learningAbstract
In writing this research is motivated by the low interest in learning science in grade IV students, so the author is moved to examine what causes the low interest in learning science, the alternative used in this study is to use animation media during the learning process. The purpose of this study is to determine the effect of using genially media on students' interest in learning science. This type of research is an experimental study with a quasi-experimental design, with the hypothesis that there is an effect of genially media on students' interest in learning science in grade IV students. The results of this study indicate that there is a significant effect of using genially media on interest in learning science in grade IV students. This is evident from the results of the calculation of the experimental class value of 82.07, and the class of the calculation of the control class value of 76.79. With the difference in the experimental class and the control class, namely 2.6 with a t-count of 2.608 and an F-count of 0.600 and also a significance value of 0.012 is smaller than 0.05 which means H0 is rejected and Ha is accepted.Downloads
References
Arsyad, Azhar. 2015. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.
Ayuningtyas, Galih dkk. 2023. Buku Panduan Penggunaan WEB Genially. Malang: PT. Literasi Nusantara Abadi Grup.
Fatma, N. dan Ichsan. 2022. Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Genially untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA di SD Muhammadiyah. Genderang Asa: Journal of Primary Education, 3(2), 50-59.
Ghozali, Imam. 2018. Aplikasi Analisa Multivariat Denagn Program SPSS. Semarang: Universitas Diponegoro.
Luz Castillo. Using Genially Games For Enhacing EFL Reading and Writing Skills in Online Education. Vol. 21, No. 1, pp. 340-354, January 2022, (Online). Available: https://doi.org/10.26803/ijlter.21.1.19
Muhammad Aditya. Genially, Platform untuk Membuat Kegiatan Belajar Mengajar Lebih Menyenangkan dan Interaktif. 2021 Diakses melalui https://hightechteacher.id/genially-paltform-untuk-membuat-kegiatan-belajar-mengajar-lebih-menyenangkan/ tanggal 08 November 2023.
Mulyasa. 2023. Implementasi Kurikulum Merdeka. Jakart: PT Bumi Aksara.
Nantara, D. (2021). Menumbuhkan Minat Belajar Pada Diri Siswa Selama Mengikuti Proses Pembelajaran [Fostering Interest in Learning In Learners During the Learning Process]. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 69-74
Ni’mah, N.K., Warisman, dan Titik H. 2022. Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Media Genially Dalam Pembelajaran Daring Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Malang. Jurnal Metamorfosa, Nomor 1, Vol. 10.
Nurfadillah, S., & Azhar, C. R. 2021. Pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi untuk meningkatkan hasil belajar siswa. 3(April), 153–163.
Nurfadhillah, Septy dan dkk. 2021. Media Pembelajaran. Tangerang: CV Jejak.
Nuryani, S., Maula, L.H, dan Nurmeta, I.R. 2023. Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata. Vol. 4 (2), 599-603.
Prianti, dkk. 2022. Analisis Kurikulum Merdeka dan Platform Merdeka Belajar Untuk Mewujudkan Pendidikan yang Berkualitas. Jurnal Penjamin Mutu. 8(2), 238-244.
Rachmawati, T. dan Daryanto. 2015. Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.
Rinjani, Siti. 2024. Implementasi Media Genially dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Bagi Mahasiswa PBSI UIN Jakarta. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, Nomor 1, Vol. 3.
Sagala, S. 2011. Konsep dan Makna Pembelajaran. Jakarta: Alfabeta.
Sanaky, M. M. (2021). Analisis Faktor-faktor Keterlambatan Pada Proyek Pembangunan Gedung Asrama MAN 1 Tulehu Maluku Tengah. Jurnal Simetrik, 11(1), 432-439.
Setiyaningsih, Dewi. (2020, September). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran PPKn di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 3(2), 26205246. http://journal.stkip-andi-matappa.ac.id/index.php/dikdas
Shabrina, N., Darmadi, D., & Sari, R. (2020). Pengaruh Motivasi dan Stres Kerja Terhadap Kinerja Karyawan CV. Muslim Galeri Indonesia. Jurnal Madani: Ilmu Pengetahuan, Teknologi, Dan Humaniora, 3(2). 164-173.
Slameto. 2015. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2022. Metode Penelitian kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sutrisno. 2021. Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar TIK Materi Topologi Jaringan dengan media Pembelajaran. Malang: Ahlimedia Press.
Trianto, T. 2010. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.
Usmadi, U. (2020). Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas dan Uji Normalitas). Inovasi Pendidikan, 7(1).
Violanda, P, dan Setyaningsih, D. 2024. Pengaruh Minat Belajar Siswa dalam Meningkatkan Media Pembelajaran di Sekolah MI Muhammadiyah Blembem. Seminar Nasional dan Publikasi Ilmiah. https://jurnal.umj.ac.id./index.php.SEMNASFIP?index
Winarsunu, Tulus. 2017. Statistika Dalam Penelitian Psikologi dan Pendidikan. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.
Wati, E. R. 2016. Ragam Media Pembelajaran. Surabaya: Kata Pena.
Wijayanti, I.D, dan Ekantini, A. 2023. Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran IPAS MI/SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 1-13.
Yudiyanto, A. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Kedokan Bunder Kabupaten Indramayu. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(01), 105-117.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.