PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA POWER POINT INTERAKTIF DALAM MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN LITERASI MEMBACA ANAK 5-6 TAHUN DI TAMAN KANAK-KANAK PERTIWI 1 KANTOR GUBERNUR PADANG

Authors

  • Aisya Fitriana PGPAUD FIP Universitas Negeri Padang
  • Elise Muryanti Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9810

Keywords:

Influence, Power Point Media, Interactive, Reading Literacy

Abstract

This study aims to determine how influential the use of interactive Media Power Points is in developing reading literacy skills in children in Kindergarten Pertiwi 1 Padang Governor's Office. This type of research is quantitative research with experimental methods. Data collection techniques that the study used with oral tests, deeds tests and written tests. Data analysis performs normality test and homogeneity test Based on the results of Pre-test and Post-test research, the average gain score of the experimental class was 15.20 while the average gain score of the control class was 11.87. Thus there is a significant difference between the control class and the experimental class. So it can be concluded that Ha was accepted Ho was rejected. With the results of research on the use of interactive powerpoint media influential in developing early childhood reading literacy skills

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y. (2015). Pembelajaran Mulitiliterasi anak tentang tantangan pendidikan abad ke-21 dalam konteks keindonesaian. Bandung:Refika Aditama.

Akat Hasjiandito.2016. Efektivitas media pembelajaran berbasis power point tema agama unggaran as-salamah. Jurnal penilitian pendidikan anak usia dini. Semarang: Universitas negeri semarang

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penilitian Suatu Pendekatan Praktik . Jakarta: Rineka Cipta.

Ayyunda sayyudal ifada, 2020. Pemahaman Konsep budaya literasi baca pada anak usia dini Volume 4. Gresik: Jurnal Golden Age Universitas muhammadiyah gresik

Azwar, S. 2012. Reliabilitas dan Validitas.Yogyakarta: Pustaka Pelajar Hadi, S. (2000).Metodelogi research.Yogyakarta : Yayasan Penelitian Fakultas Psikologi Universitas Gadjah Mada. Hadiyani, M. 2013. Komitmen Organisasi ditinjau dari Masa Kerja Karyawan.Jurnal Online Psikologi.

Bacharuddin Mustafa.2002:35 Jurnal Pendidikan anak usia dini dalam proses pembelajaran anak.

Berk dalam Yulsyofriend .2013. Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Yaa Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Volume 3 No, I hal 67-80 ISSN; 2580-4197

Bloome dalam Suyanto.2005:35 Perkembangan Literasi Anak Usia Dini. Universitas Airlangga.

Cough & Tunmer 1986 dalam suggtea, S. P. (2012). Children learning to road later catch up to children reading earlier. Ealy childhood Research Quarterly, 16.

Dhieni, Nurbiana (2007). Metode Pengembangan Bahasa: Hakikat Perkembangan Bahasa Anak. Semarang: IKIP Veteran.

dini, D. N. (2015). Parenting pendidikan anak usia dini. Majalah parenting.

Dobson, Linda, 2005, Tamasya Belajar: Panduan Merancang Program Bersekolah di Rumah untuk Anak Usia Dini, (Alih bahasa, Danny Raharto dan Sugeng Hariyadi), Bandung, Penerbit MLC.

Harianto, E. (2020). Keterampilan membaca dalam pembelajaran bahasa. Jurnal didaktika, 2302-1330.

Hermawan. (2019). Metodologi Penilitian Pendidikan (Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed Method) . Hidayatul Quran.

Hurlock, B. Elizabet. 2013. Perkembangan Anak.Jakarta: Erlangga

Luqman, F., Ariyanto, T., & Tanto, O. D. (2021). The Effectiveness of Power PointAssisted Picture Books on Receptive Language Development in Early Childhood. 3(2), 100109. https://doi.org/10.33086/cej.v3i2.2103

Menurut Kridalaksana (1984:94) Dalam Prof. Dr. I Nengah Suandi, M.Hum. Keterampilan Berbahasa Indonesia Berorientasi Integrasi Nasional Dan Harmoni Sosial. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Menurut Rahim (2005:2) Meningkatkan keterampilan membaca awal melalui metode structural Analitik Sinetik dengan menggunakan media audio visual. Jurnal ilmiah potensia 2018, Vol. 3 (2), 56-63

Muammar. 2020. Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Mataram: Sanabil.

Mulyasa, 2012. Manajemen PAUD Bandung: Remaja Rosdakarya

Munasti, K. (2021). Respon Penggunaan Media Power Point Berbasis Interaktif untuk Anak Usia Dini di Era Pandemi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 876–885. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1567

Nahdi, & Yunitasari. (2020). Literasi Berbahasa dalam membaca dan menulis. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 434-441.

NAYEC. 2009. Developmentally appropriate practice in early childhood programs serving children from birth through age 8. In The National Association for the Education of Young Children Retrieved from.

Populer Alvin Toffler (CML,2008). Literasi dan Pendidikan Literasi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media

Prof. Dr H. Dadang S. Anshori, M. (2021). Literasi dan pendidikan literasi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Prof. Dr Sugiyono:2018 Metode Penelitian dan Pengembangan Research Development Bandung: Alfabeta

S, P. H., Anshori, S. M., & Dr. Hj Vismala Sabariah Damianti, M. (2021). Literasi Dan pendidikan Literasi. Bandung: Rosda BOD Bandung.

Saragih, M. G., Saragih, L., Purba, J. W. P., & Panjaitan, P. D. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif: DasarDasar Memulai Penelitian. Yayasan Kita Menulis.

Downloads

Published

2023-08-20