PENINGKATAN KONSENTRASI BELAJAR SISWA PADA MATERI "PEMANFAATAN SUMBER DAYA ALAM" MELALUI MEDIA PAPAN SURYA (PAPAN SUMBER DAYA ALAM) PADA SISWA KELAS IV SDN GRUDO 4 TAHUN AJARAN 2022/2023
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.9133Keywords:
Learning concentration, natural resources board mediaAbstract
This study aims to increase student learning concentration on the material "Utilization of Natural Resources" through the use of natural resource board media (solar boards) in class IV students at SDN Grudo 4. The research method used was classroom action research with two cycles. Learning will be carried out using board media and mind-mapping. Data obtained through observation, interviews, and tests. The results showed that the use of natural resource board media significantly increased students' learning concentration. The results showed that in cycle 1 the students who received a complete score were only 33% but in cycle 2 there was an increase in the mastery learning score to 83%. This study provides important implications that the use of natural resource board media can have a positive impact in increasing student learning concentration on complex material such as the use of natural resources.Downloads
References
Amalia, A., & Shoufika Hilyana, F. (2022). Konsentrasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA. 8(4), 1261–1268. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i4.3120
Andriana, E., Rokmanah, S., Aprilia, L., Guru, P., Dasar, S., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2023). Analisis Tingkat Konsentrasi Belajar Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran di SD Negeri Tembong 2. Holistika: Jurnal Ilmiah PGSD, 1, 1–5.
Artha Margiathi, S., Lerian, O., Wulandari, R., Putri, N. D., Musyadad, V. F., Pgmi, R., & Santang, I. (2023). Dampak Konsentrasi Belajar terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Primary Edu (JPE), 1(1), 61–68.
Aviana, R., & Fatichatul Hidayah, F. (2015). Pengaruh Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa terhadap Daya Pemahaman Materi pada Pembelajaran Kimia di SMA Negeri 2 Batang. Jurnal Pendidikan Sains Universitas Muhammadiyah Semarang, 3(1), 30–33.
Bahri, A. S. (2021). Pengantar Penelitian Pendidikan (Sebuah Tinjauan Teori dan Praktis). Bandung : Widina Bhakti Persada.
Cahani, K., Nia Sania Effendi, K., Rahman Munandar, D., Singaperbangsa Karawang, U., Ronggo Waluyo, J. H., Jaya, P., Jambe Timur, T., & Barat, J. (2021). Kemampian Pemahaman Konsep Matematika Siswa Ditinjau dari Konsentrasi Belajar pada Materi Statistika Dasar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(1). https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i1.215-224
Egok, AS. , & Hajani, T. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran IPA Bagi Siswa Sekolah Dasar Kota Lubuklinggau. Journal of Elemantary School (JOES), 1, 141–157.
Ernawati. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Mata Pelajaran Tematik Terpadu Ditinjau dari Info Belajar. Jurnal Elementary: Kajian Teori Dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 6(1), 90–98. https://doi.org/10.31764/elementary.v6i1.12923
Mursyidi. (2022). Penerapan Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Konsentrasi dan Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas V SDN Besuk Kidul Kecamatan Besuk Kabupaten Probolinggo Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Terapan Pendidikan Dasar Dan Menengah, 2(4).
Muslimatul Husna, S., Agus Kurniawan, D., & Jambi, U. (2021). Analisis Konsentrasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Fisika di Kelas X IPA MAN 1 Merangin. Masyarakat Universitas Sahid Surakarta, 1(1), 62–74. https://jurnal.usahidsolo.ac.id/index.php/SENRIABDI
Mills, G. E. (2014). Action research: A guide for the teacher researcher (5th ed.). Pearson Education.
Oktaviani, D., Andari, K. D. W., & Bua, A. T. (2020). Pengembangan Media Papan Baca Pintar Berbasis Literasi Sains Di SD 011 Tarakan. Jurnal Pena Karakter, 02, 1–7.
Permatasari, D. (2023). Peningkatan Konsentrasi Belajar Siswa melalui Model Pembelajaran Cooperative Script pada Pembelajaran IPA. INTELEKTIUM, 3(2). https://doi.org/10.37010/int.v3i2.1067
Sumatera, S., Nurhasanah, S., Ariani, T., & Sukenda Egok, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Papan Pintar pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV SD Negeri Rejosari. Jurnal LP3MKIL , 2(3), 75–84.
Tika Nursolehatun. (2018). Peningkatan Konsentrasi Belajar Pembelajaran Tematik Menggunakan Model Problem Based Learning Kelas II. Paedagogie, 13(1), 9. https://doi.org/10.31603/paedagogie.v13i1.2060
Yarissumi, Y. (2017). Hubungan antara Konsentrasi Belajar Peserta Didik dengan Keaktifan Belajarnya pada Bimbingan Belajar Bahasa Inggris Happy Course. KOLOKIUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 5(2), 132–142. https://doi.org/10.24036/kolokium-pls.v5i2.31
Yosiva, A., Hendrawan, B ., & Pratiwi, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Papan Pintar (PAPIN) dan Katalog Ajaib (KAJIB) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN 1 Kaliwalu. Jurnal PGSD, 7.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.