ANALISIS KESULITAN MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATEMATIKA MATERI PERKALIAN SISWA KELAS 3 DAN UPAYA GURU DALAM MENGATASI KELEMAHAN SISWA DI UPTD SD NEGERI TAMBEGAN

Authors

  • Sri Yulianti STKIP PGRI Bangkalan
  • Miranti Widi Andriani STKIP PGRI Bangkalan
  • Zainal Arifin STKIP PGRI Bangkalan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.9064

Abstract

This study aims to describe the difficulty of solving math story problems, multiplication material for grade 3 students and teachers' efforts in overcoming student weaknesses in UPTD SD NEGERI TAMBEGAN for the 2022/2023 school year. Analysis of the difficulty of solving math story problems, multiplication material, and the teacher's efforts in overcoming the weaknesses of these students to facilitate students in carrying out the learning process in class.This research is a type of descriptive qualitative research. Descriptive is shown to describe a situation or phenomena as they are at the time the research is conducted. The study used observation techniques, interviews, documents. The findings of this study are students' errors in solving mathematical story problems of multiplication material. Students lack understanding of basic concepts in mathematics, lazy to read, lack of interest in learning, lack of learning motivation, lack of concentration during learning. Efforts made by teachers in overcoming students' weaknesses in solving mathematical story problems multiplication material are teachers providing practice story problems gradually, inviting students in real contexts, using varied learning methods, using learning media, the important role of teachers in the learning process

Downloads

Download data is not yet available.

References

Kurniani Ningsih, S., Amaliyah, A., & Puspita Rini, C. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Berajah Journal, 2(1), 4448. https://doi.org/10.47353/bj.v2i1.48

Faznur, L. S., Khaerunnisa, Lutfi, & Rohim, A. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Materi Bilangan Bulat dalam Pembelajaran Daring. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 17.

Anditiasari, N. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Abk (Tuna Rungu) Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Mathline : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 183–194. https://doi.org/10.31943/mathline.v5i2.162

Waskitoningtyas, R. S. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Kota Balikpapan Pada Materi Satuan Waktu Tahun Ajaran 2015/2016. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 5(1), 24. https://doi.org/10.25273/jipm.v5i1.852

Nurmalita, S. (2017). Analis kesulitan menyelesaikan soal matematika bentuk cerita materi pecahan pada siswa kelas IV SD Negeri di Gugus Imam Bonjol Kota Tegal. Universitas Negeri Semarang.

Komariah, I., & Sundayana, R. (2018). Meningkatkan Aktivitas Belajar Matematika Siswa Dengan Menggunakan Media Domat. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 323332. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i3.321

Badriyah, N., Sukamto, S., & Eka Subekti, E. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Pada Materi Pecahan Kelas III SDN Lamper Tengah 02. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 15(1), 1015. https://doi.org/10.33084/pedagogik.v15i1.1279

Setiyani, S., Ferdianto, F., & Dwi Santi, D. P. (2020). Pemanfaatan Powtoon Sebagai Salah Satu Alternatif Media Dalam Pembelajaran Daring Di Sdn Ii Kedungdawa Cirebon. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(1), 468. https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i1.2994

Jamal, F. (2022). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyeselesaikan Soal Cerita Himpunan Bilangan Bulat Di Sd Negeri 5 Meulaboh. MAJU Jurnal Pendidikan Ilmu Matematika, 9(1), 2939.

Aswir, & Misbah, H. (2018). No Analisis Kesulitan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Title. Photosynthetica, 2(1), 113.

Fajrin, R., & Ana, R. (2018). ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATEMATIKA KELAS IV SDN KENDALREJO 01 TAHUN PELAJARAN 2017 / 2018.

Nugrahaeni, R. (2015). Motivasi Karyawan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 16891699.

Cahani, K., Effendi, K. N. S., & Munandar, D. R. (2021). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Ditinjau Dari Konsentrasi Belajar Pada Materi Statistika Dasar. Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(1), 215224. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i1.215-224

Afifah, I., & Sopiany, H. M. (2017). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika SMP, 87(1,2), 149200.

Dasar, S., Permainan, D., & Bersambut, K. (2016). BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual Volume 1 Nomor 1, November 2016. 1(November), 3942.

Meningkatkan, U., Belajar, H., Sd, M., Kristen, U., & Wacana, S. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SD Hadist Awalia Fauzia. 7(April), 4047.

Sari, W. N., Murtono, & Ismaya, E. A. (2021). Peran guru dalam meningkatkan motivasi dan minat belajar siswa kelas V SDN tambahmulyo 1. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(2),

Downloads

Published

2023-07-18

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>