PENGEMBANGAN KOMIK DIGITAL SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATERI BENDA DAN SIFATNYA DI KELAS V SD

Authors

  • Bertha Yolanda Universitas PGRI Palembang
  • Santa PGSD FKIP Universitas Pakuan
  • Rini Sri Indriani PGSD FKIP Universitas Pakuan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.9032

Keywords:

Science, Learning Media, Digital Comics

Abstract

The purpose of this study was to develop science learning media on the material of objects and their properties to provide new experiences to grade V students of SDN 09 Rambang which have valid and practical criteria for use in the learning process. This research uses the type of research and development (research and development) using small group trials, the research population is grade V students at SDN 09 Rambang, while the sample taken was 10 students. While the data obtained through documentation and questionnaire sheets were distributed, the data analysis techniques tested were the validity and practicality of digital comic media. The results showed that digital comic media on the material of objects and their properties had met the valid and practical criteria to be used in helping the learning process on the material of objects and their properties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, M. (2017). Filsafat Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Astutik, A. F., Rusijono, & Suprijono, A. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Dalam Pembelajaran IPS Sebagai Penguatan Karakter Peserta Didik Kelas V SDN Geluran Taman. Jurnal Education and developmen, 9(3), 547.

Dwisari, B., Lubis, P. H., & Novianti. (2021). Pengembangan LKPD Materi Bangun Ruang Berbasis Inkuiri Terbimbing Kelas VI SD Negeri Bangun Sari. Jurnal Sekolah PGSD, 6(1), 85.

Fitriani, A. N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Perpindahan Kalor Materi Panas dan Transfer SD Kelas V. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(1), 2.

Hamid, M. A., Ramadhani, R., Juliana, M., Safitri, M., Jamaludin, M. M., & Simamata, J. (2020). Media Pembelajaran. Indonesia: Yayasan kita Menuilis.

Hasan, M., Khairani, T., Inanna, & Khasanah, U. (2021). Landasan Pendidikan. Jakarta: CV Tahta Media Groub.

Istiningsih, G., L.A, E. M., & Priharlina, E. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran "Promister" Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Wayang Pandhawa Pada Siswa Sekolah Dasar. Holistika Jurnal Ilmiah PGSD, 2(2), 98.

Jannah, I. N., Hariyanti, D. P., & Prasetyo, S. A. (2020). Efektifitas Penggunaan Multimedia dalam Pembelajaran IPA di SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 55.

Juneli, J. A., Sujana, A., & J. J. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Penguasaan konsep peserta Didik SD Kelas V. Primari: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(4), 1095.

Kamaludin, M. (2020). Media Sosial Sebagai Budaya Baru Pembelajaran di SD Muhammadiya 9 Malang. Jurnal Komnikasi Nusantara, 2(1), 19-20.

Kanti, F. Y., Suyadi, B., & Hartanto, W. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Kmik Digital Pada Kmpetesi Dasar Sistem Pembayaran Dan Alat Pembayaran ntk Siswa Kelas X IPS Di Man 1 Jember. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, dan Ilmu Sosial, 12(1), 135-136.

Kusmadewi, N. L., I, G. W., & Ariawan, P. W. (2022). Pengembangan Media Kmik Matematika Digital ntk Pembelajaran Materi Pecahan Di Seklah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 114.

Mahardhika, A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Pengaruh Model Pembelajaran CTL, 7.

Nurfadhillah , S., & PGSD, 4. (2021). Media Pembelajaran di Jenjang SD. Jawa Barat: CV Jejak, anggota IKAPI.

Nurfadhillah, S., & Dasar, 4. P. (2021). Media Pembelajaran. Jawa Barat: CV Jejak, anggota IKAPI.

Oktaviana, M., & Ramadhani, S. P. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Komik Digital Untk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 49.

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 03(2), 337.

Pinatih, S. A., & Putra, D. K. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis Pendekatan Saintifik pada Muatan IPA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 116.

Sihaloho, S. B., PA, R. H., & Tambunan, P. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Peredaran Darahku Sehat Sub Tema 1 Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas V UPT SPF SD Negeri 101816 Pancur Batu Tahun Ajaran 2021/2022. Pendidikan, Saintek, Sosial dan Hukum (PSSH), 1, 3.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan ( Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: ALFABETA.

Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 2, 45.

Susanto, R., Zulkarnain, A., & Lubis, P. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Fisika Berbasisi Multimedia Interaktuf Menggunakan Softwere Adobe Flash CS3 Profesional Terhadap Hasil BelajarSiswa Kelas X Di SMA PGRI Pangkalan Kersik Tungkal Jaya. Seminar Nasional Pendidikan Universitas PGRI Palembang, 5(5), 516.

Downloads

Published

2023-07-10