PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN IPA DENGAN MODEL QUANTUM TEACHING BERBASIS DIGITAL MATERI SIKLUS HIDUP HEWAN DI SD KELAS IV

Authors

  • Nur Azizah Purnama Sari Universitas PGRI Palembang
  • A. Heryanto Pendidikan Seni Pertunjukan, Universitas PGRI Palembang
  • Sunedi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9028

Keywords:

Media, Quantum Teaching, Science

Abstract

The purpose of this study is to produce science learning media with a digital-based Quantum Teaching model of animal life cycle material in grade IV elementary schools.The research conducted in this study is a type of development research or Research and Development using the ADDIE development model. Based on the assessment of the validity of validators including media, language and material validators, an average percentage score of 82.9% was obtained. The development of digital-based science learning media in the form of learning videos was declared very practical based on the results of the assessment of the user user questionnaire, educators (teachers) got a presentation score of 95%, then based on the results of the student response questionnaire conducted with a one-to-one test (one to one) got a percentage score of 86.6% and the results of the small group test (small group) got a percentage score of 91.25%. Based on these results, it shows that science learning media products with digital-based Quantum Teaching models of animal life cycle materials in elementary school grade IV are declared feasible and can be used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, D. W., Gipayana, M., & Djatmika, E. T. (2017). Mengembangkan Kebermaknaan Belajar Dengan Rancangan Pembelajaran Tematik Bercirikan Quantum Teching. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Kerjasama Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud 2016.

Andriana, E., Ramadayanti, S., & Noviyanti, T. E. (2020). Pembelajaran Ipa Di Sd Pada Masa Covid 19. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Fkip, 3(1), 409–413.

Brier, J., & Lia Dwi Jayanti. (2020). No title. 21(1), 1–9. Retrieved From Http://Journal.Um-Surabaya.Ac.Id/Index.Php/Jkm/Article/View/2203

Fransisca, S., & Putri, R. N. (2019). Pemanfaatan Teknologi Rfid Untuk Pengelolaan Inventaris Sekolah Dengan Metode (R&D). Jurnal Mahasiswa Aplikasi Teknologi Komputer Dan Informasi, 1(1), 72–75.

Gawise, G., Nurmaya. G, A. L., Jamin, M. V., & Azizah, F. N. (2022). Peranan Media Pembelajaran Dalam Penguatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3575–3581. Https://Doi.Org/10.31004/Edukatif.V4i3.2669

Kumala, F. N. (2016). Pembelajaran Ipa Sekolah Dasar. In Journal Of Chemical Information And Modeling (Vol. 8).

Kustandi, D. C., & Darmawan, D. D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Malik, S., Prabawa, H. W., & Rusnayati, H. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Komputasi Siswa Melalui Multimedia Interaktif Berbasis Model Quantum Teaching And Learning. International Journal Of Computer Science Education In Schools, 8(November), 41. Retrieved From Http://Repository.Upi.Edu/Id/Eprint/23876

Mashuri, D. K., & Budiyono. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang Untuk Sd Kelas V. Jpgsd, 8(5), 893–903.

Megawati, A., Purnamasari, E., Darwis, A., Safitri, J. E., & Ramadani, S. A. (N.D.). Quantum Teaching Dalam Pembelajaran.

Miati, D. (2013). Penggunaan Model Pembelajaran Quantum Teaching Dalam Peningkatan Pembelajaran Ipa Siswa Kelas V Sdn 4 Pandansari Tahun Ajaran 2012/2013. Kalam Cendekia Pgsd Kebumen, 2(4).

Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal Of Primary Education, 3(1), 20–28. Https://Doi.Org/10.17509/Ijpe.V3i1.16060

Nurhhayati, N. (2022). Penerapan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas Vi Sdn 011 Sungai Salak. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(3), 908. Https://Doi.Org/10.33578/Jpfkip.V11i3.8965

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171–187.

Ramadhani, S. P. (N.D.). Konsep Dasar IPA (Mulyani, Ed.). Jawa Barat: Yayasan Yiesa Rich.

Rohmalina, R., Saputra, D., & Anggorowati, R. (2018). Model Pembelajaran Quantum Teaching Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Paud: Buku Paket Bahan Pelatihan. Seameo Ceccep.

Rusmayana, T. (2021). Model Pembelajaran Addie (R. Hartono, Ed.). Bandung: Wadina Bhakti Persana Bandung.

Sulthon, S. (2017). Pembelajaran IPA Yang Efektif Dan Menyenangkan Bagi Siswa Mi. Elementary: Islamic Teacher Journal, 4(1). Https://Doi.Org/10.21043/Elementary.V4i1.1969

Umar, U. (2017). Media Pendidikan: Peran Dan Fungsinya Dalam Pembelajaran. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(01), 131–144.

Wisada, P. D., Sudarma, I. K., & Others. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berorientasi Pendidikan Karakter. Journal Of Education Technology, 3(3), 140–146.

Downloads

Published

2023-08-04