PENGEMBANGAN MEDIA DIGITAL PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK SISWA KELAS V SD

Authors

  • Sindy Annisa Universitas PGRI Palembang
  • A. Heryanto Pendidikan Seni Pertunjukan, Universitas PGRI Palembang
  • Sunedi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9027

Keywords:

Development, Digital Media, Indonesian Language

Abstract

This study aims to produce a product in the form of digital learning media in Indoensia Language Learning for fifth grade elementary school students that is valid, practical, and has potential effects. This Research and Development (RnD) uses the ADDIE development model namely (Analysis, design, development, implementation, and evaluation). The test subjects for this study were fifth grade students at SDN 18 Lawang Kidul. Data collection techniques using unstructured interviews, Questionnaires, test, and documentation. Data analysis in this study is the analysis of validity, practicality, and potential effects. The result of the data analysis show that the digital media development is included in the “Valid” category with 2 experts through 3 aspects obtaining an acquisition score of 80,86%. Based on the One-To-One trail and the Small Group trial, the value obtained was 94,68% in the “Practical” category. Furthermore, the digital media developed has a potential effect, this is evidenced by the average student learning outcomes that reach the KKM determined by the school, which is 96% in the “Good” OR “Have Potential Effect” category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839

Fikri, H., & Madona, A. S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif (Pertama; Hendrizal, ed.). Yogyakarta: Samudra Biru (Anggota IKAPI). Retrieved from https://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-results

Hasan, M. M. D. H. K. T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.

Jamun, Y. M. (2018). Dampak Teknologi Terhadap Pendidikan - Pdf. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 10(1), 48–52. Retrieved from http://jurnal.unikastpaulus.ac.id/index.php/jpkm/article/view/54

Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349

Khair, U. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASASTRA) di SD dan MI. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 81.

Kustandi, C., & Darmawan, D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran (Pertama). Jakarta: kencana.

Maydiantoro, A. (2019). Model-Model Penelitian Pengembangan (Research and Development). Jurnal Metode Penelitian, (10), 1–8.

Munir. (2017). Pembelajaran Digital. In Alfabeta.

Nofianto, R., Andrizal, A., & Wagino, W. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif untuk Mata Pelajaran Memperbaiki Sistem Starter dan Pengisian Berbasis Software Lectora Inspire pada Program KEAHLIAN TEKNIK KENDARAAN RINGAN DI SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN. … Education Journals, 7, 2. Retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/poto/article/view/3528

Nugraha, D., Rianawati, A. I., & Lestari, S. M. (2022). Pengembangan E-Book “Kingdom of Islamic” Sebagai Media Digital untuk Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(3), 3346–3352. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2719

Nurlina, L., & Fauzan, A. (2021). Pelatihan Pembuatan Video Ajar Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Daring. ABDIKARYA: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 32–41. https://doi.org/10.47080/abdikarya.v3i1.1260

Ponza, P. J. R., Jampel, I. N., & Sudarma, I. K. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Pada Pembelajaran Siswa Kelas Iv Di Sekolah Dasar. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 6(1), 9–19.

Rahmayanti, L., & Istianah, F. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sdn Se-Gugus Sukodono Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, vol 6(no 4), 429–439.

Sari, W. N., & Ahmad, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Digital di Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3, 2819–2826. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.970

Sugiyono. (2019). Metodologi kuantitatif,kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA ,cv.

Sukarini, K., & Manuaba, I. B. S. (2021). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Daring Pada Mata Pelajaran IPA Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 9(1), 48–56. https://doi.org/10.23887/jeu.v9i1.32347

Susanto, A. (2019). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Syamsuddin, R. (2021). Buku keterampilan berbahasa indonesia. In Universitas Negeri Makassar.

Yuanta, F. (2017). Pengembangan Media Audio Visual Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Untuk Sekolah Dasar. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 2(2), 59–70. https://doi.org/10.21154/ibriez.v2i2.36

Downloads

Published

2023-08-04