PENERAPAN MODEL PBL MENGGUNAKAN MEDIA KONKRET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPAS MATERI PERUBAHAN WUJUD BENDA KELAS IV SDN NGAGLIK 01 KOTA BATU

Authors

  • Denno Kristian Garry Pratama Universitas Muhammadiyah Malang
  • Belinda Dewi Regina Universitas Muhammadiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8874

Keywords:

Concrete Media, Science Learning Outcomes, Changes in the Form of Objects

Abstract

The application that can improve student learning outcomes in learning is to use concrete media. This study aims to describe the PBL model using concrete media to improve science learning outcomes material changes in the form of objects. The subjects of this study were fourth grade students at SDN Ngaglik 01 Kota Batu with a total of 25 students. Classroom action research consisting of cycle I and cycle II which has four stages including planning, action, observation, and reflection. Data collection is done by observation and tests. The results showed that there was an increase in student activity when the teacher gave media to students. In this case, student learning outcomes using concrete media increased, namely in the first cycle the average student score was 58.64% and increased in the second cycle to 83.72%. It can be concluded that the application of the PBL model using concrete media to improve science learning outcomes material changes in the form of objects can improve student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adini, Nur Ayni Sri. (2021). Metode Bermain Peran; Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ips. CV. DOTPLUS Publisher.

Iqbal, Muhammad. (2022). Konsep pendidikan karakter Ki Hajar Dewantara dan relevansinya dengan pendidikan IPS pada sekolah menengah pertama. Diss. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Nurhasanah, Resmi Asih. (2016) Penggunaan Model Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Kelas Iv Semester 1 Pembelajaran 4 Subtema Keberagaman Budaya Bangsaku Di Sdn Puntangsari. Diss. Fkip Unpas.

Putri, A. D. (2017). PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA SUBTEMA WUJUD BENDA DAN CIRINYA (Penelitian Tindakan Kelas di Kelas V Sekolah Dasar Negeri Asmi Kota Bandung) (Doctoral dissertation, FKIP Unpas).

Rahmasari, R. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas IV SD. Basic Education

Surya, Y.F. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN 016 Langgini Kabupaten Kampar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematia, Vol. 1(1): 38-53.

Syafriana, D. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Dalam Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas V SDN 63 Surabayo. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar.

Taufiq, A. (2014). Pendidikan Anak di SD. In: Hakikat Pendidikan di Sekolah Dasar. Universitas Terbuka, Jakarta, 1-37.

Vitasari, R., Joharman, & Suryandari, K.C. (2016). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Problem Based Learning Siswa Kelas V SD Negeri 5 Kutosari. Kalam Cendekia PGSD Kebumen, Vol. 4(3): 1-8.

Widyastuti, E., & Widodo, S. A. (2018). Hubungan Antara Minat Belajar Matematika Keaktifan Siswa dan Fasilitas Belajar disekolah dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas X SMK Se-Kecamatan Umbulharjo.

Wijaya, R., Vioreza, N., & Marpaung, J. B. (2021). Penggunaan Media Konkret dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III.

Downloads

Published

2023-07-09