MEDIA DIGITAL DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PEMBELAJARAN IPA SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Elsa Wahyuni Universitas Negeri Padang
  • Yanti Fitria Program Studi Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8615

Keywords:

Digital media, critical thinking,, science learning

Abstract

Because teachers continue to dominate learning in the classroom, it is difficult for students to be critical of their learning. The purpose of this study is to describe digital media innovations that improve students' critical thinking skills in learning science in elementary schools. This study uses a literature study design with a qualitative approach. The secondary data used in this study were obtained by means of collecting information based on the literature, analyzing data from national and international journals published in the last five years, and reviewing books. Research findings show that innovative digital media can improve students' thinking skills in learning Natural Sciences (IPA) in Elementary Schools, such as videos, Power Point presentations, e-books, flipbooks, augmented reality, and educational websites.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprilia, T. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Sains Flipbook Berbasis Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(1), 10-21.

Aprilia,T (2021). Efektivitas Penggunaan Media Sains Flipbook Berbasis Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14 (1), 2021, 10-21

Brownie, M., & Keeley, S. (2015). Pemikiran kritis: Panduan untuk mengajukan dan menjawab pertanyaan kritis. Jakarta: PT. Indeks.

Budiarso, A. S., Sutarto, dan S. Rohmatillah. (2020). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Menjelaskan Fenomena IPA di Sekitar Lingkungan. Webinar Pendidikan Fisika, 5(1), 27-32.

Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Gava Media.

Eriyanto. (2013). Analisi Isi (Pengantar Metodologi Untuk Penelitian Ilmu Komunikasi Dan Ilmu-Ilmu Sosial Lainnya). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Firdaus, F. Z., Suryanti, S., & Azizah, U. (2020). Pengembangan multimedia interaktif berbasis pendekatan sets untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(3), 681-689.

Firdaus, F. Z., Suryanti, S., & Azizah, U. (2020). Pengembangan multimedia interaktif berbasis pendekatan sets untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(3), 681-689.

Hajar, S., & Fitria, Y. (2022). Efektifitas Penggunaan Modul Digital Berbasis Model PBL terhadap Penguasaan Konsep IPA Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4480-4488

Indayani, R., Supeno, S., & Wicaksono, I. (2021). Pengaruh videoscribe terhadap keterampilan berpikir kritis peserta didik pada pembelajaran IPA. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 9(2), 107-115.

Khasanah, N. (2015). SETS sebagai Pendekatan Pembelajaran IPA Modern pada Kurikulum 2013. 270–277.

Komara, D. I., Ertikanto, C. dan Rosidin, U. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Model Tutorial Materi Impuls Dan Momentum Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 5(3), 10. 81-90

Marta, H., Fitria, Y., Hadiyanto, H., & Zikri, A. (2020). Penerapan Pendekatan Contextual Teaching And Learning Pada Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Motivasi Belajar Siswa

Maulana., Djuanda, D., Hanifah, N., Sujana, A., Gusrayani, D., Aeni, A. N., Julia, Jayadinata,

A. K., Irawati, R., dan Lichteria, R. (2015). Ragam model pembelajaran di sekolah dasar. Sumedang: UPI Sumedang Press.

Mulyadi, D. U., S. Wahyuni, dan R. D. Handayani. (2016). Pengembangan Media Flash Flipbook untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa dalam Pembelajaran IPA di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(4), 296-301

Nawawi, S., T. F. Wijayanti. (2018). Pengembangan asesmen biologi berbasis keterampilan berpikir kritis terintegrasi nilai Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 4(2), 136-148

OECD. (2016). PISA 2015 results (volume I): Excellence and equity in education. In Pisa. https://doi.org/10.1787/9789264266490-en.

Oktaviana, D., I. K. Mahardika, dan A. S. Budiarso. (2020). The Effectiveness of Guided Inquiry Learning Assisted By Phet Simulation to Improve the Capability of Representation Image of Science Student in Junior High School. ScienceEdu, 3(2),43-47

Pamungkas, A. S., Ihsanudin., dan Yandari, I. A. (2018). Video pembelajaran berbasis sparkol videoscribe: inovasi pada perkuliahan sejarah matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2): 127-135.

Downloads

Published

2023-07-01