PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN MEDIA JARING-JARING TIMBUL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Jefri Nur Fahmi SD Negeri Janten

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8515

Abstract

the aims of this Classroom Action Research is to improve mathematics learning outcomes using a geometric net media media for 23 students of Grade V at Janten Public Elementary School. The method employed is Classroom Action Research, with data collection techniques involving student activity observation sheets and written tests. The collected data is analyzed using qualitative descriptive techniques. The results after implementing the network media in mathematics learning showed an increase in mathematics learning outcomes. Prior to the intervention, 13.04 percent of students achieved scores above the Minimum Mastery Criteria (KKM), which then increased to 86.94 percent of students achieving scores above the KKM. Keywords: mathematics learning outcomes; geometric net media

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, N. (2007). Pengembangan Pembelajaran Matematika SD. Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi departemen Pendidikan Nasional.

Dhana, M. S., Mappeasse, M. Y., & Nasrun, N. (2022). Peningkatan Daya Serap Siswa Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning Siswa Kelas X TKJ SMK Yos Sudarso Ende. Jurnal Media TIK, 5(1), 13–16.

Goenawan Roebiyanto. (2017). Pemecahan Masalah Matematika (p. 3). Remaja Rosdakarya.

Hamalik, O. (2017). Manajemen Pengembangan Kurikulum (p. 261). PT Remaja Rosdakarya.

Harahap, E. H. (2021). Pengaruh Pendekatan Contextual Teaching And Learning Berbantuan Media Tiga Dimensi Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Matematika. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 3(3), 829–835. https://doi.org/10.34007/jehss.v3i3.434

Holisin, I., ’Ainy, C., & Kristanti, F. (2017). Pembelajaran Pemecahan Masalah Matematika di Sekolah Dasar dengan Model Pembelajaran Oscar. Seminar Nasional Matematika Dan Aplikasinya.

Julhadi. (2021). Evaluasi Pembelajaran. Edu Publisher.

Kuntjojo. (2021). Psikologi Pendidikan. In Psikologi Pendidikan. Guepedia.

Parjono. (2007). Panduan Penelitian Tindakan Kelas (pp. 22–23). Lembaga Penelitian Universitas Negeri Yogyakarta.

Permendikbud. (2016). Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan Republik IndonesiaNomor 22. Tahun 2016 (Vol. 53, Issue 9, pp. 1689–1699). Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Prajitno, E. (2017). Kajian Geometri dan Pengukuran di Sekolah Dasar (Issue 215). Direktur Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan,.

Rifa’i, A. (2012). Psikologi Pendidikan (p. 32). Pusat Pengembangan MKU KKD Unnes.

Smaldino, S. E. (2011). smaldino konkret abstrak.pdf. In Instructional Technology & Media for Learning (9th ed., p. 9).

Suharsimi Arikunto. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara.

Sundayana, R. (2018). Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika (p. 3). Alfabeta.

Wulandari, E. (2012). Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Guided Discovery Learning Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Bangun Ruang Sisi Datar.

Wulandari, S. (2019). Kemampuan Spasial dalam Pengkonstruksian Jaring-Jaring Kubus dan Balok. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 7(1), 30. https://doi.org/10.25273/jems.v7i1.5289

Yani, A. (2019). Cara Mudah Menulis Soal HOTs (p. 7).

Yo, R. (2022). Pembelajaran Sosial dan Emosional (modul Guru Pengerak).

Downloads

Published

2023-07-01