PENINGKATAN HASIL BELAJAR KOGNITIF MELALUI MODEL PROJECT BASED LEARNING (PJBL) MATA PELAJARAN IPAS SISWA KELAS V SDN JUNREJO 01 KOTA BATU : ILMU PENDIDIKAN

Authors

  • Nuril Wakhidah Universitas Muhammadiyah Malang
  • Frendy Aru Fantiro Universitas Muhammadiyah Malang
  • Anis Sulistin SDN Junrejo 01

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.8499

Keywords:

project based learning, PjBL, learning outcomes, cognitive, PTK

Abstract

This study was conducted to improve the cognitive learning outcomes of grade 5 odd-semester science students at SD Negri Junlejo 01 Kota Batu by applying a project-based learning (PjBL) learning model. This study is classroom action research (CAR) and consists of two cycles. Each cycle consists of her two sessions. The first meeting is used for action planning, execution, observation and reflection. An evaluation was made at his second meeting. Data processing in this study was done through observation, discussion, and testing. The data analysis techniques used are descriptive, qualitative and quantitative. Results showed that she had 10 students (58%) whose learning outcomes did not meet her KKM (75), and some students achieved outcomes that met their KKM, using the project-based learning model (PjBL). indicates that 12 (71%) more students completed his KKM, whereas 8 (29%) students completed her KKM did not complete. Researchers are providing follow-up in the form of Cycle II. The number of students achieving perfect KKM results reached 16 (94%), with only one remaining student (6%) achieving incomplete KKM results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Tampubolon, S. (2014). Penellitian Tindakan Kelas SEBAGAI PENGEMBANGAN PROFESI DAN KEILMUAN:Jakarta:Penertbit Erlangga

Trianto. 2014. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya Pada Kurikulum 2013 (Kurikulum Tematik Integratif/ KTI). Jakarta: Kencana Predana Media Group.

Apriany, Wiki, and Abdul Muktadir. 2020. “Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning ( PJBL ) Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas V SD Negeri 5 Kota Bengkulu.” 3(1): 88–97.

Attalina, Syailin Nichla Choirin, and Pendidikan. 2020. “PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN ‘ PROJECT BASED LEARNING ’ PADA KEWARGANEGARAAN SEKOLAH DASAR DI UNISNU JEPARA Syailin Nichla Choirin Attalina Info Artikel Abstrak.” 10.

Azizah Arifinna Safarah, Imam Suyanto, Ngatman. 2015. “PENGGUNAAN MODEL PROJECT BASED LEARNING (PjBL) DENGAN MEDIA BENDA KONKRET DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN IPA PADA SISWA KELAS V SDN 5 KUTOSARI TAHUN AJARAN 2014/2015.” Реєстрація, Зберігання І Обробка Даних 17(3): 56–64.

Cahyadi, Edi, Yari Dwikurnaningsih, and Nurul Hidayati. 2019. “Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Melalui Model Project Based Learning Pada Siswa Sekolah Dasar.” 2(1): 205–18.

Hartono, Deni Puji, and Siti Asiyah. 2018. “PjBL Untuk Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa: Sebuah Kajian Deskriptif Tentang Peran Model Pembelajaran PjBL Dalam Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa.” Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang 2(1): 1–11. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/prosiding/index.

Jelang Zidane, Eron Susilo, Ellys Mursina Mursidik. 2023. “PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI SIKLUS AIR MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN PjBL SISWA KELAS V SD NEGERI 1 PUNUNG Jelang.” วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย 4(1): 88–100.

Lailatunnahar, Triani. 2021. “Penerapan Metode Pembelajaran Project Based Learning Guna Meningkatkan Hasil Belajar IPA Di Masa Pandemi Covid 19 Pada Siswa Kelas VII . 1 Di SMP Negeri Binaan Khusus Kota Dumai.” 5: 1084–94.

Maudi, Nadea. 2016. “Implementasi Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa.” : 39–43.

Muga, Wilfridus, Maria Susanti Oje, and Dek Ngurah Laba Laksana. 2019. “Hasil Belajar Kognitif Siswa Sd Dalam Pembelajaran Kontekstual Media Mazi (Studi Pada Siswa Sd Kelas Tinggi).” Journal of Education Technology 2(1): 20.

Nani. 2020. “PENELITIAN TINDAKAN KELAS PENINGKATAN HASIL BELAJAR TEMA 9 SUB TEMA 3 BENDA- BENDA DI SEKITAR KITA MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) PADASISWAKELAS V SDNEGERI TANJUNGGUNUNG KABUPATEN PONOROGO TAHUN PELAJARAN 2019/2020.”

Nisah, Nurul et al. 2021. “KEEFEKTIFAN MODEL PROJECT BASED LEARNING TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA DI SEKOLAH DASAR THE EFFECTIVENESS OF THE PROJECT-BASED LEARNING MODEL TOWARDS INCREASING SCIENCE LEARNING OUTCOMES IN.” 8(November): 114–26.

Nugraha, Abdi Rizka, Firosalia Kristin, and Indri Anugraheni. 2018. “Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas 5 SD Abdi.” Kalam Cendekia 6(4): 9–15.

Putri Sari Anggraeni, Candra Dewi, Hesti Djuwarijah. 2023. “PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA KELAS IV DI SDN BANCONG KECAMATAN WONOASRI KABUPATEN MADIUN Putri.” 09: 1724–36.

Rauziani, Yusrizal, dan Cut Nurmaliah. 2016. “IMPLEMENTASI MODEL PROJECT BASED LEARNING ( PjBL ) DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DAN BERPIKIR KRITIS.” 04(02): 39–44.

Relmasira, Stefanus C, Agustina Tyas, and Asri Hardini. 2019. “Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar IPA Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Project Based Learning ( PjBL ).” 3(3): 285–91.

Surya, Andita Putri, Stefanus C Relmasira, and Agustina Tyas Asri Hardini. 2018. “PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING (PjBL) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DAN KREATIFITAS SISWA KELAS III SD NEGERI SIDOREJO LOR 01 SALATIGA.” Jurnal Pesona Dasar 6(1): 41–54.

Downloads

Published

2023-09-25