PEMANFAATAN MEDIA STORYBOARD UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA KELAS IV MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING

Authors

  • Siti Nurul Hidayah PGSD Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Malang
  • Hendarto Cahyono PGSD Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Malang
  • Ernaz Siswanto SDN Punten 01 Kota Batu

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8101

Abstract

The aim of this study was to improve student learning outcomes in grade IV Indonesian at SDN Punten 1 Kota Batu. The type of research conducted was classroom action research and was carried out in 2 cycles. The learning model used in this research is Project Based Learning (PJBL). The instruments used in the research were formative test sheets, observation sheets and documentation. The success indicator is  80% with a minimum completeness criterion of 70. Based on the research that has been done, it can be concluded that the use of storyboard learning media can improve student learning outcomes in class IV Indonesian language learning at SDN Punten 1 Batu city. This can be seen from the comparison before and after the action is taken. In cycle one, only 12 students or around 39% achieved minimal mastery. However, after the action was carried out in cycle II, the number of students who achieved minimal mastery learning increased to 25 students or 89%. In addition, the class average value has increased, namely 89 in cycle II. Therefore, the use of interesting media is very important to implement because it can increase student motivation and student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Admin. 2017. Ciri-Ciri Belajar Dan Hasil Belajar Menurut Para Ahli Artikel Lengkap Beserta Referensi. Diakses pada 4 Agustus 2019, dari https://Www.Karyatulisku.Com/2017/09/Ciri-Ciri-Belajar-Dan-HasilBelajar.Html

Afriana, dkk. 2016. Penerapan Project Based Learning Terintegrasi STEM untuk Menigkatkan Literasi Sains Peserta Didik Ditinjau dari Gender. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, Vol 2. No 2.

Afriana, dkk. 2016. Project Based Learning Integrated To STEM To Enhance Elementary School’s Students Scientific Literacy. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. Vol 5. No 2.

Afriana, J. 2015. Project Based Learning. Makalah pada Unversitas Pendidikan Indonesia. https://www.researchgate.net/publication/289526009. Diakses pada 29 Agustus 2019.

Agustin, Lutvi. 2018. Pengembangan media pembelajaran Kartu UNO Pada Materi Bank Untuk Siswa Kelas X Iis Man 2 Lamongan. Universitas Negeri Surabaya. Diakses pada 5 Agsutus 2019, dari http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jupe/article/view/25068

Albartina, A. d. (2018). Peranan Guru Dalam Proses Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD Inpres Komboi Kabupaten Biak Numfor. Wacana Akademika, 126-136.

Alfin, J. (2018). Membangun Budaya Literasi Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 60-66.

Amiruddin, K. A. (2015). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Pada Kumpulan Dongeng Binatang di Sekitar Kita Karya Diana dan Pembelajarannya Pada Siswa SMP Kelas VII. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan UNISSULA, 5.

Amri, dkk. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP di Kabupaten Tegal. Unnes Physics Education Journal. Vol 6. No 3.

Anisa, Novia. (2017). “Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Yang Terkandung Dalam Novel Syurga Yang Tak Dirindukan Karya Asma Nadia” SKRIPSI (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Anggriani, Dheni Nidiyalinda. “Pendidikan Keterampilan Menceritakan Kembali Teks Fabel Menggunakan Model Picture And Picture Pada Peserta Didik Kelas VII E SMP Negeri 02 Kaliwungu Kabupaten Kendal Tahun Pelajaran 2016/2017.” Diss. Universitas Negeri Semarang, 2017.

Anzar, S. F. (2017). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas V SD Negeri 20 Meulaboh Kabupaten Aceh Barat Tahun Ajaran 2015/2016. Bina Gogik, 53-64.

Arsanti, Meilan. (2018). “Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Religius bagi Mahasiswa Prodi PBSI, FKIP, UNISSULA”. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 1(2), 69-88.

Azizah, Aida, and Leli Nisfi Setiana. "Karakter Tokoh dalam Novel Langit Mekah Berkabut Merah Karya Geidurrahman Al-Mishry Berbasis Nilai-Nilai Karakter Religius dan Implikasinya dalam Pembelajaran Sastra di Madrasah Aliyah." Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan 7.1 (2016): 78-86.

Darwis, A. &. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 333-352.

Heriwati, S. H., Pujiono, B., Panindias, A. N., Suwondo, S., & Prilosadoso, B. H. Hanoman's 2D Animated Character in Ramayana Wayang Story. International Journal of Social Sciences and Humanities, 4(3), 168-174.

Ishak, M. I., & Mushim, M. A. A. Digital 2D Animation for Educational Visualization in Secondary School: A Development Courseware of Bintang Hati PT3 Novel. Ismail, M. E., Hashim, S., & Masek, A. (2019). The Assessment of 2D Animation E-Module Suitability Usage in Malaysia Community College. Assessment, 9(6).

Susanto, A. (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Syihabudin, Syahna Apriani & Trisna Ratnasari. (2020). Model Pembelajaran Bahasa Indonesia Yang Efektif Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Belaindika. Vol. 01. No. 01. Tahun 2020. H. 23-31

Downloads

Published

2023-05-30