ANALISIS POLA ASUH ORANG TUA DALAM MEMBENTUK KEMANDIRIAN ANAK DI SEKOLAH DASAR NEGERI 2 TUGURAJA

Authors

  • Nova Rahayu Universitas Perjuangan Tasikmalaya
  • Riza Fatimah Zahrah PGSD FKIP Universitas Perjuangan Tasikmalaya
  • Deni Chandra PGSD FKIP Universitas Perjuangan Tasikmalaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8015

Abstract

This study discusses the role of parenting in shaping children's independence in State Elementary School 2 Tuguraja. The purpose of this study is to describe the parenting style of students at SDN 2 Tuguraja given by parents to form an independent attitude in children. This research method uses descriptive qualitative. With a sample of 2 students and 2 parents of students. Data were obtained using participant observation techniques, semistructured interviews, and documentation. The results showed that parenting styles are divided into three types, namely authoritarian parenting (require), democratic parenting and permissive parenting (liberating). So that ini Tuguraja 2 public elementary school, Mrs. N’s parents of HD students tend to use authoritarian parenting so that HD students have characters that are less independent and quite spoiled. Whereas Mrs. E’s parents of HP students tend to use democratic parenting so that HP students have an independent character. The conclusion of this study is that using authoritarian parenting tends to be less good for children's independence character, and using democratic parenting tends to have good children's independence character.   Keywords: Child Independence, Parenting

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, & Asrori. (2008). Perbedaan Kemandirian Berdasarkan Tipe Pola Asuh Orang Tua. Program Studi Psikologi, Fakultas Psikologi, Universitas Udayana, 54-62.

Baumrind. (2014). Dimensi Pola Asuh Orang Tua Untuk Mengembangkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini 4-5 Tahun. Jurnal Teknodik Vol. 19 , 69-77.

Darajat. (1982). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dan Kemandirian Anak. Journal of EST, 152-160.

Desmita. (2017). Pola Asuh Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Kemandirian Anak . Julnal Ceria, 668-694.

Haeriah. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Kelompok B Taman Kanak-kanak PGRI Gerunung Tahun Pelajaran 2017/2018. JIME, 184-188.

Harlock, & Masni. (2017). Pola Asuh Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Kemandirian Anak Usia Dini. Jurnal Ceria , 71.

Hasnida. (2014). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 21-25.

James. (2002). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dan Kemandirian Anak. Journal of EST, 152-160.

James, & Sunarty. (2016). Pola Asuh Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Ceria (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 153.

Komaruddin. (2005). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dan Kemandirian Anak. Journal of EST, 152-160.

Santrock. (1995). Pola Asuh Orang Tua Dan Implasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 70-84.

Sugito. (2016). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dan Kemandirian Anak. Bimbingan dan Konseling/Ilmu Pendidikan, 152-160.

Sunarty, K. (2016). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dan Kemandirian Anak. Bimbingan dan Konseling/Ilmu Pendidikan, 152-160.

Taryani. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Interaksi Sosial Serta Dampaknya Pada Kemandirian Peserta Didik. Inopendas Jurnal Ilmiah Kependidikan, 77-84.

Rahman. (2013). Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Anak. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi , 304-313.

Downloads

Published

2023-06-09