PERBEDAAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN MENGGUNAKAN METODE PANEL DAN METODE CURAH GAGASAN (BRAINSTROMING) DI KELAS V SDN JATIRANGGON II
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7064Keywords:
Learning method, Panel, brainstorming, Learning’s resultAbstract
This study aims to find differences between the Panel Method and the Brainstorming Method on social studies learning outcomes of students. This research was conducted at SDN Jatiranggon 2 in semester 2 of the 2022-2023 school year. The population of this study was 62 students consisting of 32 students in class VA and 30 students in class 5 B. The sample used was a saturated sample. This study uses a Quasi design method. Before the research instrument is given to the research object, the instrument is tested first, namely the validity and reliability test. The validity test using the point biserial formula obtained 26 valid questions and 14 invalid questions, while the reliability test using the Kuder-Richardson formula (KR20) obtained rcount> 1.0348 (0.361> 1.0348). This means that the test has reliability. Hypothesis testing is done by calculating the t-test and obtaining tcount > ttable (8.12 > 2.00), which means Ho is rejected. Therefore, the results of this study concluded that there is a difference between the Panel Method and the Brainstorming Method on social studies learning outcomes of students.Downloads
References
Almuzani, S. (2021). Urgensi Filsafat Pendidikan dan Hubungannya terhadap Pengembangan Kurikulum 2013. Pensa, 3(1l), 46–66.
Amin, D. (2017). Penerapan Metode Curah Gagasan (Brainstorming) Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengemukakan Pendapat Siswa. Jurnal Pendidikan Sejarah, 5(2), 1. https://doi.org/10.21009/jps.052.01
Bintoro, H. S. (2021). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Hasil Belajar dan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. 9(2), 254–259.
Dewi, F. F., & Handayani, S. L. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi En-Alter Sources Berbasis Aplikasi Powtoon Materi Sumber Energi Alternatif Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2530–2540.
Hadi, S. (2017). Efektivitas Penggunaan Video Sebagai Media. Prosiding TEP & PDs, Tema: 1 No, 96–102.
Izza, A. Z., Falah, M., & Susilawati, S. (2020). Studi literatur: problematika evaluasi pembelajaran dalam mencapai tujuan pendidikan di era merdeka belajar. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan 2020, 10–15. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip
Mana’a, S., Saneba, B., & Palimbong, A. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS Dengan Menggunakan Pembelajaran Koperatif Tipe Numbered Heads Together. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(3), 1–12.
Muhammad Fuad Zaini, M. H. P. (2020). pengertian metode panel. 3(1), 1–9.
pindo hutauruk, rinci simbolonSlameto (2013:2). (2018). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN ALAT PERAGA PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS IV SDN NOMOR 14 SIMBOLON PURBA. Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dengan Menggunakan Metode Role Play Pada Pelajaran Ips Kelas Iv Sd Swasta Xaverius Padang Sidimpuan, 8(2), 112.
Prasetyo, I. (2014). Teknik Analisis Data Dalam Research and Development. Teknik Analisis Data Dalam Research And Development, 6, 11.
Rawung, I. Y. (2019). Strategi Pembelajaran Aktif Bagi Guru Sekolah Dasar di SD GKST II Poso Kota Utara. Jurnal Strategi Pembelajaran Aktif Bagi Guru Sekolah Dasar, 1(1), 49–55.
Siska, Y., Yufiarti, Y., & Japar, M. (2021). Nilai Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar. Journal Of Elementary School Education (JOuESE), 1(1), 1–11. https://doi.org/10.52657/jouese.v1i1.1324
Syamsuar, & Reflianto. (2018). Pendidikan dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2), 1–13.
Teni Nurrita. (2018). Kata Kunci :Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Misykat, 03(01), 171.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.