ANALISIS KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA MATERI PENGOLAHAN DATA PADA SISWA KELAS V SD

Authors

  • Ali Muckromin SDN 2 Banyusri
  • Rini Budiwati SDN 1 Wonosegoro
  • Ani Budiarti SDN 2 Jagong
  • Budi Murtiyasa SPS Dikdas Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Sumardi Sumardi SPS Dikdas Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.6989

Keywords:

data processing, difficulties, learning

Abstract

Research procedures with a qualitative approach (naturalistic). The information collection methods used were questionnaires, interviews, observation and documentation during mathematics education activities on data processing materials. With research subjects participating in class V SDN 2 Banyusri as many as 15 children consisting of 6 men and 9 women. Information analysis using the triangulation method and the accuracy of the observer. The purpose of this research is to analyze aspects of learning difficulties in mathematics data processing materials in fifth grade elementary school students. Research results include aspects of internal learning difficulties 46.67% and aspects of external learning difficulties 50.00%. Internal and external aspects 48, 34%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Amin, Y., & Murtiyasa, B. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Matematika pada Proses Pembelajaran Daring Menggunakan Metode Pembelajaran Berbasis Masalah. Kontinu: Jurnal Penelitian Didaktik Matematika, 5(1), 49–65. https://doi.org/10.30659/KONTINU.5.1.49-65

Alang. (2015). Urgensi Diagnosis dalam Mengatasi Kesulitan Belajar. Al-Irsyad Al-Nafs : Jurnal Bimbingan Dan Penyuluhan Islam, 2(1), 1–14. https://doi.org/10.24252/AIAN.V2N1A1

Alfiyah, Z. N., Hartatik, S., Nafiah, N., & Sunanto, S. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Secara Daring Bagi Siswa SD. Jurnal Basicedu, 5(5), 3158–3166. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V5I5.1297

Ambaryanti, R. (2013). Hubungan Intensitas Pendampingan Belajar Orang Tua dengan Kualitas Nilai Siswa di RA Al-Islam Mangunsari 02 Semarang Tahun Pelajaran 2011/2012. Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies, 2(2). https://doi.org/10.15294/IJECES.V2I2.9240

Anggraini, Y. (2021). Analisis Persiapan Guru dalam Pembelajaran Matematika di SD. Jurnal Basicedu, 5(4), 2415–2422. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V5I4.1241

Cahyono, H., Aspek-Aspek, ), Belajar, K., Min, S., Jurnal, J. :, Pendidikan, D., & Pembelajaran, D. (2019). Aspek-Aspek kesulitan Belajar Siswa MIN Janti. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1), 1–4. https://doi.org/10.24269/DPP.V7I1.1636

Devi Asriyanti, F., Sri Purwati Pendidikan Guru SD, I., PGRI Tulungagung Mayor Sujadi Timur No, S. J., & Timur, J. (2020). Analisis Aspek kesulitan Belajar Ditinjau dari Nilai Matematika Siswa Kelas V SD. SD: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 29(1), 79–87. https://doi.org/10.17977/UM009V29I12020P079

Duskri, M., Duskri, M., Kumaidi, K., & Suryanto, S. (2014). Pengembangan Tes Diagnostik Kesulitan Belajar Matematika di SD. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 18(1), 44–56. https://doi.org/10.21831/pep.v18i1.2123

Hasibuan, E. K., Tetap, D., Pendidikan, J., Fitk, M., Medan, U.-S., Williem, J., Pasar, I., & Medan, V. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar di SMP Negeri 12 Bandung. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1). https://doi.org/10.30821/AXIOM.V7I1.1766

Kasri. (2018). Peningkatan Prestasi Belajar Matematika melalui Media Puzzle Siswa Kelas I SD. Jurnal Pendidikan : Riset Dan Konseptual, 2(3), 320–325. https://doi.org/10.28926/RISET_KONSEPTUAL.V2I3.69

Latifah, T., & Afriansyah, E. A. (2021). Kesulitan Dalam Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Statistika. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 3(2), 134–150. https://doi.org/10.37058/JARME.V3I2.3207

Maryati, I., & Priatna, N. (2017). Analisis Kesulitan dalam Materi Statistika ditinjau dari Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Statistis. PRISMA, 6(2), 173–179. https://doi.org/10.35194/JP.V6I2.209

Murdiyanto, T., & Mahatama, Y. (2014). Pengembangan Alat Peraga Matematika Untuk Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar Matematika Siswa SD. Sarwahita, 11(1), 38–43. https://doi.org/10.21009/SARWAHITA.111.07

Nadia, N., & Oktaviarini, N. (2022). Analisis Kesulitan Siswa Menyelesaikan Soal Pada Pembelajaran Matematika Materi Bangun Ruang Kelas V SDN 1 Sumberdadi Sumbergempol Kabupaten Tulungagung. JURNAL JIPDAS (JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN DASAR), 2(4), 316–323. https://doi.org/10.37081/JIPDAS.V2I4.1194

Rini, A., 1, K., Murtiyasa, B., Fuadi, D., & Hidayati, Y. M. (2022). Analisis Kesulitan Matematika Pokok Bahasan Statistika pada Siswa SD. Jurnal Basicedu, 6(1), 933–942. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I1.2058

Rumbewas, S. S., Laka, B. M., & Meokbun Prodi Pendidikan Guru SD STKIP-BIAK Jl Bronco Ridge, N. (2018). Peran Orang Tua Dalam Miningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sd Negeri Saribi. EduMatSains : Jurnal Pendidikan, Matematika Dan Sains, 2(2), 201–212. https://doi.org/10.33541/EDUMATSAINS.V2I2.607

Satrianawati. (2017). Dampak Penggunaan Hand Phone Terhadap Aktivitas Belajar Siswa SD. Profesi Pendidikan Dasar, 4(1), 54–61. https://doi.org/10.23917/PPD.V1I1.3882

Triyono, A. (2011). Identifikasi aspek penyebab kesulitan belajar matematika di kelas rendah SD Negeri Karangtengah 1 Kecamatan Sananwetan Kota Blitar / Anjar Triyono.

Downloads

Published

2023-06-24

Most read articles by the same author(s)