PENGARUH E-MODUL MATEMATIKA TERHADAP HASIL BELAJAR DAN MOTIVASI SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36100Keywords:
E-Modules Mathematics, Learning Outcomes, Student Motivation, Elementary SchoolAbstract
This study aims to systematically examine the effect of the use of mathematics e-modules on student learning outcomes and motivation at the elementary school level through a literature review. The method used is a Systematic Literature Review (SLR) by analyzing relevant scientific journal articles within a certain time period. The results of the review indicate that mathematics e-modules, especially those designed interactively and contextually, have significant potential to improve student learning outcomes because they present more engaging, personalized material and provide instant feedback. In addition, student motivation also tends to increase due to the multimedia elements and ease of access offered by e-modules. In conclusion, mathematics e-modules are highly recommended as innovative teaching materials for mathematics learning in elementary schools to optimize student learning outcomes and motivation.
Downloads
References
Aliana, W. S., Basir, A., & Kukuh, K. (2024). Pengembangan e-modul matematika berbasis EXE untuk meningkatkan motivasi belajar Siswa pada materi program linear dua variabel. Primatika : Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 25–34
Ani Daniyati, Ismy Bulqis Saputri, Ricken Wijaya, Siti Aqila Septiyani, and Usep Setiawan, ‘Konsep Dasar Media Pembelajaran’, Journal of Student Research, 1.1 (2023), 284
Awwaliyah, H., Rahayu, R., & Muhlisin, A. (2021). Pengembangan e-modul berbasis flipbook untuk meningkatkan motivasi belajar siswa SMP tema cahaya. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 4(2), 516-523
Ediyanto, E., Gistituati, N., Fitria, Y., & Zikri, A. (2020). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Education Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Materi Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(3), 203-209.
Faridah, A., & Afridiani, W. (2021). Meningkatkan hasil belajar mahasiswa melalui e-modul berbasis android. Mimbar Ilmu, 26(3), 476-482.
Fujiarti, A., Meilania, D. K., Angraeni, M., & Umah, R. N. (2024). Literatur Review: Pengaruh Penggunaan E-Modul Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Jendela Pendidikan, 4(01), 83-89.
Idayanti, Z., & Suleman, M. A. (2024). E-Modul sebagai Bahan Ajar Mandiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 8(1), 127-133
Inayati, U. (2024, August). Pengembangan E-Modul Matematika Terintegrasi PBL, Etnomatematika, dan Tri-N untuk Meningkatkan Kemandirian Siswa SD. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Vol. 2, pp. 81-91).
Nazara, A., Harefa, A. O., & Harefa, A. R. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Inkuiri Kelas X SMAK Arastamar Lotu Tahun Pelajaran 2021/2022. Formosa Journal of Applied Sciences, 1(5), 653-666.
Nur, Z. E. H. (2022). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBASIS E-MODUL DENGAN APLIKASI QUIZIZZ TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA (Doctoral dissertation, S1 Tadris Matematika IAIN Syekh Nurjati Cirebon).
Rahmani, Z., & Hikmawan, R. (2025). Pengembangan E-Modul Interaktif Pada Mata Pelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1 Februari), 743-756.
Restina, R., Asmara, D. N., & Husni, R. (2021). Pengembangan e-module pembelajaran matematika pada siswa kelas v sd negeri 14 koto baru. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 9(1), 319
Saparuddin, S. (2022). Penggunaan E-Modul Sebagai Solusi untuk Meningkatkan Motivasi dan Kemandirian Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Biologi FMIPA UNM, 10, 445–452.
Sari, F. F. K., & Atmojo, I. R. W. (2021). Validitas E-Modul Matematika Sekolah Dasar Berbasis Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME). Jurnal Basicedu, 5(6), 5602-5612.
Sefriani, R., Sepriana, R., Radyuli, P., & Hakiki, M. (2022). Android-Based Blended Learning Media for Computer Maintenance Lectures. Journal of Education Technology, 6(1).
Setyaningrum, I. D., Daminto, B. P., & Purwaningsih, W. I. (2023). Pengembangan E-Module Matematika Gamifikasi Berbasis Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. E-Jurnal Matematika, 12(3), 200.
Triantoro, M. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Project Based Learning Untuk Membantu Meningkatkan Berfikir Kreatif Mahasiswa. Konstruktivisme : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 14(1), 16.
Wirawan. 2017. Evaluasi Kinerja Sumber Daya Manusia Teori Aplikasi dan Penelitian. Jakarta: Salemba Empa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















