PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA KOMIK BERBASIS PIXTON TERHADAP HASIL BELAJAR PPKn SISWA KELAS IV SD NEGERI 227 PALEMBANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35128Keywords:
Keywords: comic media, Pixton, learning outcomes, Civic Education, elementary school.Abstract
ABSTRACT
This study aims to determine the effect of using Pixton-based comic media on the learning outcomes of Civic Education (PPKn) among fourth-grade students of SD Negeri 227 Palembang. This research employed a quantitative approach with a pretest-posttest control group design. The sample consisted of 66 students, divided into 33 students of class IV A as the experimental group and 33 students of class IV B as the control group. The research instrument was a learning achievement test administered before (pretest) and after (posttest) the treatment. The experimental class was taught using Pixton-based comic media, while the control class was taught using conventional lecture methods. The results showed a significant difference between the posttest mean score of the experimental class (87.88) and the control class (48.79). The hypothesis test using an independent sample t-test obtained a significance value of 0.000 < 0.05, indicating that H₀ was rejected and Hₐ was accepted. Thus, it can be concluded that the use of Pixton-based comic media has a positive and significant effect on improving students’ Civic Education learning outcomes. This media helps students better understand abstract material, increases motivation, and creates a more engaging and enjoyable learning atmosphere.
Downloads
References
Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 9(2), 89-94.
Andriani, S. & Pratiwi, D. (2023). Komik sebagai Media Pembelajaran dan Pengembangan Literasi Visual. Jurnal Pendidikan Kreatif, 12(1), 53-60.
Sutrisno, E. & Rahayu, L. (2020). Penggunaan Komik Digital Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 9(2), 121-130.
Fajar, D. & Nurbaya, M. (2023). Komik Pixton dalam Pembelajaran Kolaboratif di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Inovasi, 12(3), 95-101.
Yulianti, R. (2022). Pemanfaatan Media Komik untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa dalam Pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(1), 65-70.
Sutrisno, E. & Rahayu, L. (2020). Penggunaan Komik Digital Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 9(2), 121-130.
Fajar, D. & Nurbaya, M. (2023). Komik Pixton dalam Pembelajaran Kolaboratif di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Inovasi, 12(3), 95-101.
Yulianti, R. (2022). Pemanfaatan Media Komik untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa dalam Pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(1), 65-70.
Fajar, D. & Nurbaya, M. (2023). Komik Pixton dalam Pembelajaran Kolaboratif di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Inovasi, 12(3), 95-101.
Rahmawati, A. (2021). Pemanfaatan Komik Sebagai Media Pembelajaran Interaktif di Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(1), 45-50.
Yulianti, R. (2022). Pengaruh Media Komik terhadap Kreativitas Siswa dalam Pembelajaran PPKn di Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(1), 65-70.
Sugiyono, (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Arikunto, S. (2021). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono, (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, hal. 108.
Sari, D., & Setiawati, M. (2021). Penerapan Komik Digital Pixton dalam Pembelajaran Interaktif. Jurnal Pendidikan Teknologi, 13(2), 110-115.
Hendriyani, R., & Rizki, D. (2022). Pengaruh Penggunaan Pixton dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Menengah. Jurnal Pembelajaran Bahasa, 8(4), 129-135.
Yuliana, S., & Prasetyo, B. (2021). Tantangan Implementasi Media Komik Pixton dalam Pembelajaran di Kelas. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 9(3), 90-97.
Taufik, A., & Rahmawati, D. (2021). Penguatan Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Pemahaman NKRI di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 14(2), 120-127.
Mulyani, L., & Saputra, H. (2022). Pendekatan Inovatif dalam Pembelajaran PPKn: Menggali Nilai-nilai Kebangsaan dengan Kreativitas. Jurnal Pendidikan Pancasila, 16(3), 108-115.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Edisi ke-14). Bandung: Alfabeta.
Qamari, D. (2024). “Efektivitas Penggunaan Media Komik Berbasis Pixton dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas II.” Madrasah Ibtidaiyah Research Journal, Vol. 2, No. 2, hlm. 126-131.
Fitria, N. (2023). Manajemen Pengelolaan Media Pembelajaran Pendidikan Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(03), 2239–2252.
Arifudin, O. (2022). Perkembangan Peserta Didik (Tinjauan Teori-Teori Dan Praktis). Bandung: Cv Widina Media Utama.
Rahman, N. H. (2021). Pengaruh Media Flashcard Dalam Meningkatkan Daya Ingat Siswa Pada Materi Mufrodat Bahasa Arab. Jurnal Tahsinia, 2(2), 99–106.
Fikri, M., & Setiawan, A. (2021). Pengaruh Media Komik Digital terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Edutama, 8(1), 12–21.
Lestari, R., & Hidayat, T. (2020). Jurnal Inovasi Media Pembelajaran, 5(3), 55–63.
Harjanto, R. (2021). Media Komik Digital dalam Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.
Yuliana, T. (2022). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Teknologi. Bandung: Alfabeta.
Wulandari, E. (2021). Tantangan Penggunaan Media Digital dalam Pendidikan Dasar. Surabaya: Laksana Media.
Prasetyo, A. (2022). Literasi Digital dalam Pembelajaran Abad 21. Bandung: Refika Aditama.
Suparman, M. (2021). Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Maryani, T. (2022). Evaluasi Pembelajaran Sekolah Dasar. Bandung: Alfabeta.
Fitriyani, L. (2023). Strategi Pembelajaran Inovatif. Jakarta: Rajawali Pers.
Nurfadilah, R. (2021). Media Pembelajaran Digital dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.
Sari, D., & Pratama, R. (2022). Inovasi Pembelajaran PPKn Berbasis Teknologi Digital untuk Penguatan Karakter Siswa SD. Bandung: Alfabeta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















