PENERAPAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING BERBANTUAN MEDIA POP-UP BOOK UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS SISWA SD

Authors

  • Anis Zulfatin Nihayah PGSD FKIP Universitas Muria Kudus
  • Fina Fakhriyah PGSD FKIP Universitas Muria Kudus
  • Much. Arsyad Fardani PGSD FKIP Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v5i2.3424

Keywords:

Student Activity, CTL, Pop-Up Book

Abstract

This study aims to determine the increase in student activity by applying the contextual teaching and learning model aided by pop-up media. This research was conducted in grade V elementary school with the number of students 26. The method used is a classroom action research method that lasted for 2 cycles, each cycle consisting of planning, implementation, observation, and reflection. Data collection techniques used were interviews, observation, tests, and documentation. Analysis of the data used is quantitative data analysis and qualitative data analysis. the results of observations in cycle I get an average percentage of 68.07% with qualifications need guidance, and in cycle II increased to 84% with good qualifications. From the research that has been done it can be concluded that the contextual teaching and learning model is assisted Pop-up book media can increase student activity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, Y., Mustaji, & K. P. (2015). Peningkatan Aktivitas Siswa dan Hasil Belajar Siswa Melalui Pendekatan Contextual Teaching And Learning dalam Pembelajaran IPS Kelas IV A SD Bawuran Kecamatan Pleret Kabupaten Bantul. JRPD, 1(1), 20–27.

Dewanti, Handaruni, et al. (2018). Pengembangan Media Pop-Up Book Untuk Pembelajaran Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas IV SDN 1 Pakunden Kabupaten Ponorogo. JKTP, 1(3), 221–228.

Dianita, S. (2017). Penggunaan media pop up untuk meningkatkan hasil belajar tema ekosistem kelas V SDN Balong Sari I Surabaya. JPGSD, 5(1), 883–892.

Elida, N. (2012). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa Sekolah Menengah Pertama melalui Pembelajaran Think Talk Write (TTW). Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika, 1(2), 178–185.

Hadiyanta, N. (2013). Penerapan model contextual teaching and learning (CTL) untuk meningkatkan hasil belajar PKN. Jurnal Kependidikan, 43(1), 32–38.

Hamdayama, J. (2014). Model Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Gahlia Indonesia.

Handini, D. (2016). Penerapan model contextual teaching and learning meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV pada materi gaya. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 451–460.

Kurniawan. D.A. (2015). Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar Pendidikan Kewarganegaraan (PKN) Melalui Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL). Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 1(3), 172–175.

Mellinda, D., Jayadinata, A. K., & Gusrayani, D. (2017). Penerapan model pembelajaran contextual teaching and learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SD pada materi perubahan wujud benda. Pena Ilmiah, 2(1), 441–450.

Rahmawati, T. (2018). Penerapan model pembelajaran CTL untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar pada mata pelajaran IPA. JIPP, 2(1), 12–20.

Rengganis, M. A. N. (2017). Pengembangan media pop-up sebagai pengenalan bimbingan dan konseling komprehensif pada siswa kelas VII SMP Negeri 1 Cerme, Gresik. Jurnal BK UNESA, 7(13), 108–116.

Rizkiyah, F. L. (2019). Penggunaan media pop up book untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa kelas IV SDN Kajeksan Kecamatan Tulangan Kabupaten Sidoarjo. JPGSD, 7(1), 2581–2590.

Sardiman. (2016). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafido.

Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sylvia, N. I. (2015). Pengaruh penggunaan media pop-up book terhadap keterampilan menulis narasi siswa sekolah dasar. JPGSD, 3(2), 1196–1205.

Wati, E. T. (2017). Pengaruh media pop-up book terhadap hasil belajar siswa tema ekosistem kelas V SDN Karangpilang 1 Surabaya. JPGSD, 5(3), 913–923.

Downloads

Published

2020-12-30