Pengaruh Model Pembelajaran Game Based Learning Terhadap Hasil Belajar Dan Retensi Hasil Belajar Siswa Kelas V MIS Al-Hudzaifah Dobo

Indonesia

Authors

  • Tasqia Temarwut Djamiri PGSD FKIP Universitas Pattimura
  • Marleny Leasa PGSD FKIP Universitas Pattimura
  • Melvie Talakua PGSD FKIP Universitas Pattimura

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31861

Keywords:

Game-Based Learning, Learning Outcomes, Retention

Abstract

This study aims to determine the existence and influence of game-based learning models on the learning outcomes and retention of learning outcomes of fifth-grade students at MIS Al-Hudzaifah Dobo. The research method used in this study was experimental research using quasi-experiments. The results showed that there was an influence of game-based learning models on the learning outcomes and retention of learning outcomes of MIS Al-Hudzaifah Dobo students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aulia, W., Dwi Wicaksono, V., & Selviari. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Ipas Materi Sistem Pencernaan Manusia Pada Siswa Kelas V Melalui Penerapan Game Based Learning. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(03), 658–670. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/16516

Fiqriah, A., Suntari, Y., & Yudha, C. B. (2025). Efektivitas Game Based Learning dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Invention: Journal Research and Education Studies, 6(3), 230–238. https://doi.org/10.51178/invention.v6i1.2466

Hidayati, R., Triyanto, M., Sulastri, A., & Husni, M. (2022). Faktor Penyebab Menurunnya Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SDN 1 Peresak. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 1153–1160. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3223

Indriani, M., & Puspitasari, D. (2024). Pengaruh Game Based Learning Pada Kemampuan Kognitif Dan Perkembangan Emosi Murid Sekolah Dasar Di Papua. Aletheia Christian Educators Journal, 5(2), 73–78. https://doi.org/10.9744/aletheia.5.2.73-78

Lailaturrahmah, E., Tahir, M., & Rosyidah, A. N. K. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Retensi Dan Kemampuan Berpikir Kritis IPA Peserta Didik SD. Jurnal Ilmiah Pendas: Primary Education Journal, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.29303/pendas.v1i1.49

Ma’rifah Setiawati, S. (2018). Telaah Teoritis: Apa Itu Belajar? Jurnal Bimbingan Dan Konseling FKIP UNIPA, 35(1), 31–46.

Maharani, F., Asrin, & Midodo, A. (2023). Pengaruh Model Project Based Learning Terhadap Keaktifan Belajar dan Retensi Siswa. Journal of Classroom Action Research, 5 (1)(1), 347–355.

Malahayati, E. N. (2016). Pembelajaran Berbasis Masalah Melalui Think Pair Share Terhadap Hasil Belajar Biologi Dan Retensi Siswa. Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan & Pembelajaran, 8(2), 131–148. https://doi.org/10.30957/konstruk.v8i2.45

Prananda, G., Judijanto, L., Stavinibelia, Aristanto, Ramadhona, R., & Lestari, N. C. (2024). Evaluasi Literatur Terhadap Pengaruh Game-Based Learning Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09, 798–798. https://doi.org/10.1007/978-3-031-23161-2_300519

Rafli Akbar Putra, J., Cumalasari, E. I., & Rizka Lucky Fusianita, F. H. (2024). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Permainan (Game Based Learning) Materi Sistem Tata Surya Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar. : : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09.

Rojanna, K. I. S. A., Prihatin, J., & Fikri, K. (2020). Pengaruh model pembelajaran SFE (student facilitator and explaining) berbasis BBL (brain-based learning) terhadap retensi dan hasil belajar siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan MIPA (Saintifika), 22(1), 17–29. https://repository.unej.ac.id/handle/123456789/100186

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sulistyawati, T. E. (2020). Perspektif Aksiologi Terhadap Penurunan Minat Belajar Anak di Masa Pandemi. Aksiologi : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(1), 33–43. https://doi.org/10.47134/aksiologi.v1i1.2

Suyati, E. S., & Rozikin, A. Z. (2021). Belajar dan Pembelajaran. Widina Bhakti Persada Bandung.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional (2003).

Vilga, A. P., Arafat, Y., & Heldayani, E. (2023). Pengaruh Metode Game Based Learning (GBL) Terhadap Hasil Belajar IPA Energi Alternatif di SD Negeri 02 Lahat. Journal Of Social Science Research, 3(3), 9040–9050.

Wardana, & Djamaluddin, A. (2021). BELAJAR DAN PEMBELAJARAN: Teori , Desain, Model dan Prestasi Belajar (2nd ed.). CV. Kaaffa Learing Center.

Wiyanda, R., Gathan, A. F., Sihombing, R., Aldiansyah, R., Sabila, D., Abdillah, M. R., & Afrianto, I. (2023). Rancangan Bangun Aplikasi Memory Games Untuk Melatih Kemampuan Daya Ingat dan Konsetrasi Anak Usia Dini Berbasis Website. PAG, 1–10.

Wulandari, P., Hasim, W., & Ariefka, R. (2025). Pengaruh Model Pembelajaran Games Based Learning Terhadap Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas IV SD. ALACRITY : Journal of Education, 5(1), 488–496. https://doi.org/10.52121/alacrity.v5i1.640

Downloads

Published

2025-08-17