PENGARUH KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DAN MOTIVASI KERJA GURU TERHADAP PENINGKATAN KINERJA GURU PPPK DI SD NEGERI SE KECAMATAN SAKO PALEMBANG

Authors

  • Dwi Prabuyanti Pascasarjana PGRI Palembang
  • Syarwani Ahmadi Pascasarjana PGRI Palembang
  • Nila Kesumawati Pascasarjana PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.29822

Keywords:

leadership, performance, work motivation

Abstract

This study aims to determine the effect of work motivation and teacher work motivation on improving PPPK teacher performance in State Elementary Schools in Sako District, Palembang. This type of research is quantitative research using an expost facto research design. The sample in this study was 157 State Elementary School teachers in Sako District, Palembang. The data collection technique used a questionnaire. The data analysis technique used quantitative descriptive analysis techniques and multiple regression. The results of this study state that: There is a significant influence of principal leadership on PPPK teacher performance in State Elementary Schools in Sako District, Palembang and There is a significant influence of work motivation on the performance of PPPK teachers in Public Elementary Schools throughout Sako District, Palembang and There is a significant influence of principal leadership and work motivation together on the performance of PPPK teachers in Public Elementary Schools throughout Sako District, Palembang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afriza, M., Yunus, M., & Musnadi, S. (2014). Pengaruh Penempatan, Kompensasi Dan Komunikasi Terhadap Motivasi kerja guru Serta Dampaknya Pada Kinerja Pegawai Badan Layanan Umum Daerah Rumah Sakit Ibu Dan Anak Pemerintah Aceh. Jurnal Manjemen Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 4, 189-198.

Alhusaini, A., Kristiawan, M., & Eddy, S. (2020). Pengaruh Motivasi kerja guru dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2166-2172.

Alma, B. (2015). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.

Apriyanti, A., Sembiring, M. G., & Ulpah, M. (2024). Pengaruh Motivasi dan Lingkungan Kerja Guru PPPK Bersertifikat Pendidik Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri Se-Korwil Nusawungu. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 9(1), 580-594.

Aprida, Y., Fitria, H., & Nurkhalis, N. (2020). Pengaruh supervisi kepala sekolah dan motivasi kerja guru terhadap kinerja guru. Journal of Education Research, 1(2), 157-164.

Arifai, A. A. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Motivasi dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Karyawan pada CV. Arwana Mas Palembang. Jurnal Ecoment Global: Kajian Bisnis dan Manajemen, 3(1), 23-34.

Arni, M. (2016). Komunikasi Organisasi. Edisi Kedua. Jakarta; Bumi Aksara.

Ardana, (2014). Manajemen Sumber Daya Manusia, Denpasar: Graha Ilmu.

Arikunto, S. (2018). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan, Edisi 3. Jakarta: Bumi Aksara.

Danim, S. (2015). Motivasi Kepemimpinan & Efektivitas Kelompok. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Daryanto, H.M (2016). Administrasi Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Dimyati, H. (2014). Model Kepemimpinan dan Sisitem Pengambilan Keputusan. Bandung: Pustaka Setia.

Effendi, U. (2014). Asas Manajemen. Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Fadillah, B., Widodo, H. D., & Budiatmo, A. (2013). Pengaruh Motivasi Dan Lingkungan Kerja Terhadap Produktivitas Karyawan Melalui Kepuasan Kerja Karyawan Produksi Bagian Jamu Tradisional Unit Kaligawe PT. Njonja Meneer Semarang. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis.

Fadillah, B., Widodo, H. D., & Budiatmo, A. (2013). Pengaruh Motivasi Dan Lingkungan Kerja Terhadap Produktivitas Karyawan Melalui Kepuasan Kerja Karyawan Produksi Bagian Jamu Tradisional Unit Kaligawe PT. Njonja Meneer Semarang. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis.

Fitria, H., & Eddy, S. (2021). The Greatly Affect of Leadership, Encouragement and Discipline in Teacher Success. Proceding In International Conference on Education Universitas PGRI Palembang (INCoEPP 2021).15-20.

Firmawati, Y., & Usman, N. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi kerja guru Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 5(3).

Hamalik, O. (2014). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Handayani, T., & Rasyid, A. A. (2015). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah, motivasi guru, dan budaya organisasi terhadap kinerja guru SMA negeri Wonosobo. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 3(2), 264-277.

Hasibuan, M. S. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Heresy, P and Blanchard, K. (2010). Management of Organization Behavior, 4.Ed St. Paul: West Publishing Company.

Kasiram, M. (2014). Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Malang: UIN-Malang Pers.

Kesumawati, N dan Aridanu, I. (2021). Statistik Parametrik. Penelitian Pendidikan. Palembang: NoerFikri Offset.

Kesumawati, N, Retta, A.M, Sari, N. (2021). Pengantar Statistik Penelitian. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.

Malik, A., & Sriwidodo, U. (2013). Pengaruh Motivasi kerja guru dan Kedisiplinan terhadap Kinerja Guru SMA Assalaam Surakarta dengan Kepemimpinan Kepala Sekolah sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Manajemen Sumberdaya Manusia, 7(1), 53-66.

Downloads

Published

2025-09-01