UPAYA MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR DAN SIKAP GOTONG ROYONG SISWA PADA MAPEL IPAS MELALUI MODEL PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN WEBSITE EDUKATIF NEARPOD KELAS V SD NEGERI 2 BANJARSARI WETAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.28197Keywords:
Problem Based Learning, nearpod, academic achivement, collaboration, IPAS, Classroom Action ResearchAbstract
This study aims to improve students academic achievement and collaborative attitude in the IPAS subject through the implementation of the Problem Based Learning (PBL) model supported by the Nearpod educational website. The research was conducted as a Classroom Action Research over two cycles, involving 18 fifth-grade students of SD Negeri 2 Banjarsari Wetan. The results is increased the average student achievement score from 59.03 (categorized as low) in the first cycle to 84.40 (categorized as good) in the second cycle, with mastery learning rates rising from 61.11% to 88.89%. Additionally, students’ collaborative attitude improved markedly, with average scores rising from 56.71 (low) to 84.49 (good), indicating success in fostering teamwork and group responsibility. Therefore, the PBL model supported by Nearpod proved effective in enhancing both academic achievement and students' collaborative attitude.Downloads
References
Kahoot Sebagai Strategi Guru
Untuk Melaksanakan Evaluasi
Pembelajaran yang Efektif.
JUPERAN: Jurnal Penedidikan dan
Pembelajaran Vol. 04, No. 01,
Tahun 2025, Hal. 22-28 e-ISSN:
2987–3738
Lubis, L. H., et al. (2023).
Perkembangan Kognitif Anak
(Memahami Tahap-tahap
Perkembangan Kognitif Anak). Deli
Serdang: PT Mifandi Digital.
Nawawi, M. A., et al. (2024). Peran
Karakter Gotong Royong dalam
Membangun Integritas Serta Rasa
Tanggung Jawab Siswa di Sekolah
Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan
Dasar Volume 09 Nomor 03,
September 2024.
Octaviana, A. Nuryani, P. & Robandi,
B. (2018). Penerapan Model
Problem Based Learning (Pbl)
Untuk Meningkatkan Hasil Belajar
Matematika Siswa Kelas III Sekolah
Dasar. Jurnal Pendidikan Guru
Sekolah Dasar, Vol. III No. III,
Desember 2018, hlm. 12-20
Pramesti, I. C., & Camelliia. (2024).
Penerapan Nearpod sebagai Media
Pembelajaran Interaktif untuk
Meningkatkan Keterlibatan dan
Motivasi Siswa. Pedagogi: Jurnal
Pendidikan dan Pembelajaran Vol.
4 No. 2 Juli Tahun 2024, Hal. 90 –
94.
Purwanto, M. N. (2009). Prinsip-
prinsip dan teknik evaluasi
pengajaran. Bandung:
Remaja Rosdakarya.
Puspitasari, G. L. (2024). Efektivitas
Model Problem Based Learning
(PBL) Berbantuan Media Nearpod
pada Pembelajaran Fisika untuk
Meningkatkan Keterampilan
Berpikir Kritis Siswa Kelas X SMA
Negeri 1 Godong. Jurnal
Pendidikan, Bahasa dan Budaya
Volume. 2 No. 2 September 2024.
Ridwan, A., Abdurrohim., Mustofa, T.
(2023). Penerapan Metode Diskusi
dalam Meningkatkan Semangat
Belajar Pada Mata Pelajaran
Pendidikan Agama Islam Di SDN
Plawad 04. Universitas
Singaperbangsa Karawang,
Indonesia.
Sanjaya, I. G. A., Suarni, N. K., &
Margunayasa, I. G. (2024).
Meningkatkan Hasil Belajar Siswa
SD Melalui Penggunaan Media
Pembelajaran Digital Ditinjau dari
Teori Belajar Kognitif Jean Piaget
Tahap Operasional Konkret Siswa
Kelas 3 SD. Jurnal Pendidikan,
Sains, Geologi, dan Geofisika
GeoScienceEd 5(1) (2024) .
Sanjaya, W. (2008). Kurikulum dan
Pembelajaran : Teori dan Praktik
Pengembangan Kurikulum Tingkat
Satuan Pendidikan (KTSP).
Jakarta: Kencana.
Sanjaya, W. (2012). Penelitian
Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana.
Simanjuntak, E. B., & Panjaitan, N. Y.
(2023). Pengaruh Media
Pembelajaran Interaktif Berbasis
Nearpod Untuk Meningkatkan Hasil
Belajar Siswa Sekolah Dasar.
Journal Of Social Science
Research Volume 3 Nomor 5
Tahun 2023 Page 4517-4532.
Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F.
(2024). Metode Penelitian
Tindakan Kelas (PTK): Panduan
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.