UPAYA MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR DAN SIKAP GOTONG ROYONG SISWA PADA MAPEL IPAS MELALUI MODEL PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN WEBSITE EDUKATIF NEARPOD KELAS V SD NEGERI 2 BANJARSARI WETAN

Authors

  • Saraswati Noviandini Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Arifin Muslim Universitas Muhammadiyah Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.28197

Keywords:

Problem Based Learning, nearpod, academic achivement, collaboration, IPAS, Classroom Action Research

Abstract

This study aims to improve students academic achievement and collaborative attitude in the IPAS subject through the implementation of the Problem Based Learning (PBL) model supported by the Nearpod educational website. The research was conducted as a Classroom Action Research over two cycles, involving 18 fifth-grade students of SD Negeri 2 Banjarsari Wetan. The results is increased the average student achievement score from 59.03 (categorized as low) in the first cycle to 84.40 (categorized as good) in the second cycle, with mastery learning rates rising from 61.11% to 88.89%. Additionally, students’ collaborative attitude improved markedly, with average scores rising from 56.71 (low) to 84.49 (good), indicating success in fostering teamwork and group responsibility. Therefore, the PBL model supported by Nearpod proved effective in enhancing both academic achievement and students' collaborative attitude.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Kahoot Sebagai Strategi Guru

Untuk Melaksanakan Evaluasi

Pembelajaran yang Efektif.

JUPERAN: Jurnal Penedidikan dan

Pembelajaran Vol. 04, No. 01,

Tahun 2025, Hal. 22-28 e-ISSN:

2987–3738

Lubis, L. H., et al. (2023).

Perkembangan Kognitif Anak

(Memahami Tahap-tahap

Perkembangan Kognitif Anak). Deli

Serdang: PT Mifandi Digital.

Nawawi, M. A., et al. (2024). Peran

Karakter Gotong Royong dalam

Membangun Integritas Serta Rasa

Tanggung Jawab Siswa di Sekolah

Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan

Dasar Volume 09 Nomor 03,

September 2024.

Octaviana, A. Nuryani, P. & Robandi,

B. (2018). Penerapan Model

Problem Based Learning (Pbl)

Untuk Meningkatkan Hasil Belajar

Matematika Siswa Kelas III Sekolah

Dasar. Jurnal Pendidikan Guru

Sekolah Dasar, Vol. III No. III,

Desember 2018, hlm. 12-20

Pramesti, I. C., & Camelliia. (2024).

Penerapan Nearpod sebagai Media

Pembelajaran Interaktif untuk

Meningkatkan Keterlibatan dan

Motivasi Siswa. Pedagogi: Jurnal

Pendidikan dan Pembelajaran Vol.

4 No. 2 Juli Tahun 2024, Hal. 90 –

94.

Purwanto, M. N. (2009). Prinsip-

prinsip dan teknik evaluasi

pengajaran. Bandung:

Remaja Rosdakarya.

Puspitasari, G. L. (2024). Efektivitas

Model Problem Based Learning

(PBL) Berbantuan Media Nearpod

pada Pembelajaran Fisika untuk

Meningkatkan Keterampilan

Berpikir Kritis Siswa Kelas X SMA

Negeri 1 Godong. Jurnal

Pendidikan, Bahasa dan Budaya

Volume. 2 No. 2 September 2024.

Ridwan, A., Abdurrohim., Mustofa, T.

(2023). Penerapan Metode Diskusi

dalam Meningkatkan Semangat

Belajar Pada Mata Pelajaran

Pendidikan Agama Islam Di SDN

Plawad 04. Universitas

Singaperbangsa Karawang,

Indonesia.

Sanjaya, I. G. A., Suarni, N. K., &

Margunayasa, I. G. (2024).

Meningkatkan Hasil Belajar Siswa

SD Melalui Penggunaan Media

Pembelajaran Digital Ditinjau dari

Teori Belajar Kognitif Jean Piaget

Tahap Operasional Konkret Siswa

Kelas 3 SD. Jurnal Pendidikan,

Sains, Geologi, dan Geofisika

GeoScienceEd 5(1) (2024) .

Sanjaya, W. (2008). Kurikulum dan

Pembelajaran : Teori dan Praktik

Pengembangan Kurikulum Tingkat

Satuan Pendidikan (KTSP).

Jakarta: Kencana.

Sanjaya, W. (2012). Penelitian

Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana.

Simanjuntak, E. B., & Panjaitan, N. Y.

(2023). Pengaruh Media

Pembelajaran Interaktif Berbasis

Nearpod Untuk Meningkatkan Hasil

Belajar Siswa Sekolah Dasar.

Journal Of Social Science

Research Volume 3 Nomor 5

Tahun 2023 Page 4517-4532.

Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F.

(2024). Metode Penelitian

Tindakan Kelas (PTK): Panduan

Downloads

Published

2025-07-10