STUDI LITERATUR: DAMPAK PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS TINGGI DI SEKOLAH DASAR
Keywords:
Impact of Social Media, Learning Achievement, Upper-grade Students, Elementary SchoolAbstract
This study aims to analyze the influence of social media use on the academic achievement of upper-grade elementary school students. The method employed is a literature review, gathering data from books, articles, scholarly journals, and other primary statistical sources. The analysis process proceeds through three stages: grouping relevant literature, summarizing the data into a unified whole, and examining key information within each source. The findings indicate that students’ use of social media exerts both positive and negative effects on their learning outcomes. On the positive side, social media can serve as a learning tool, an information resource, and a means to develop students’ creativity and academic skills. Conversely, the negative impacts include disruptions to concentration, decreased motivation to study, dependence on gadgets, and exposure to age-inappropriate content. To minimize these adverse effects, active involvement from parents and teachers is required to monitor and guide social media use responsibly. With proper supervision, social media can become an effective educational support for elementary school students.Downloads
References
Agustyn, I. N. (2022). Dampak Media Sosial (Tik-Tok) Terhadap Karakter Sopan Santun Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 10(04). 735 – 745.
Aminudin, M. I. (2024). Studi literatur: dampak media sosial terhadap prestasi peserta didik. Jurnal Informasi dan Komunikasi Administrasi Perkantoran. 8(1). 14 – 26.
Ayuningtyas, F. (2022). Edukasi Penggunaan Media Sosial TikTok sebagai Pembelajaran di Media SDIT Attasyakur. Cendekia: Jurnal Pengabdian Masyarakat. 4(1). 25 – 31.
Barokah, A. (2025). Dampak Penggunaan Media Sosial Terhadap Prestasi Akademik Siswa Sekolah Dasar: Studi Literatur. HEMAT: Journal of Humanities Education Management Accounting and Transportation. 2(1). 793 – 797.
Carpenter, J. P. (2023). Using Social Media in pre-service teacher education: The case of a program-wide twitter hashtag. Teaching and Teacher Education, 124, 104036.
Fauzia, S. (2023). Dampak Penggunaan Media Sosial Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Belaindika: Pembelajaran dan Inovasi Pendidikan. 5(1). 21 – 27.
Hapnita, W., Abdullah, R., Gusmareta, Y., & Rizal, F. (2018). Faktor Internal dan Eksternal yang Dominan Mempengaruhi Hasil Belajar Menggambar dengan Perangkat Lunak Siswa Kwlas XI Teknik Gambar Bangunan SMK N 1 Padang Tahun 2016/2017 (Vol. 5, Issue 1).
Ilahin, N. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Tik Tok terhadap Karakter Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah. IBTIDA': Media Komunikasi Hasil Penelitian Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1). 112-119.
Jayanata, G. (2022). Dampak Media Sosial TikTok terhadap Perilaku Siswa Sekolah Dasar Negeri 42 di Desa Padang Peri Kecamatan Semidang Alas Maras Kabupaten Seluma. Skripsi. Bengkulu: Universitas Islam Negerti Fatmawati Sukarno Bengkulu.
Jayantika, I. G. A. T., & Namur, G. (2022). Peran teknologi pembelajaran dalam meningkatkan literasi digital matematika. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 3(2), 284-291.
Magdalena, I. (2023). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran. 7(1). 56 – 60.
Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Perempuan & Keislaman.
Nashar. (2004). Peranan Motivasi dan Kemampuan Awal dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Jakarta: Delia Press.
Rahman, J., & Kom, S. (2017). Pengaruh Media Sosial Bagi Proses Belajar Siswa. Jurnal Kemenag Kalimantan Selatan, 3(4), 1-8.
Rosyid, M. Z. (2024). Prestasi Belajar. Literasi Nusantara.
Salsabila, A & Puspitasari. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. In Jurnal Pendidikan dan Dakwah (Vol. 2).
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Suhartini, S., & Martyanti, A. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Geometri Berbasis Etnomatematika.
Suryaningsih, S. (2023). The Influence of Tik Tok Social Media on Student Learning Achievement at Pangkur 1 Elementary School, Pangkur Sub-District, Ngawi District Lesson Year 2023/2024. Jurnal Paradigma, 15(2), 149–166.
Wahyuni, S. (2023). Analisis Media Sosial dalam Menjangkaui Pemasaran Global pada Bisnis Internasional. Jurnal Masharif al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah. 8(4). 1012 – 1020.
Zed, M. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. In Jakarta : Yayasan Obor Indonesia
Zuliani, R. (2023). Upaya Meningkatkan Ketrampilan Membaca Siswa dengan Penggunaan Media Kartu Kata pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas III SD Negeri Jurang Mangu Barat 03. TSAQOFAH. 3(5). 709 – 721.
Zuliani, R. (2023). Dampak Media Sosial Terhadap Prestasi Belajar Pada Peserta Didik. MASALIQ ; Jurnal Pendidikan dan Sains. 3(5). 790 – 800.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.