ANALISIS LITERATUR : MEDIA PERMAINAN EDUKATIF INTERAKTIF DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PADA PEMBELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Amalya Cantika PGSD Universitas Negeri Jakarta
  • Endang M Kurnianti PGSD Universitas Negeri Jakarta
  • Susi Winarni PGSD Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.27880

Keywords:

interactive educational game media, learning motivation, social studies learning, elementary school

Abstract

This study aims to examine the role of interactive educational game media in increasing students' learning motivation in Social Sciences (IPS) subjects in elementary schools through a literary study approach. The background of the study is based on the low interest of students in learning IPS which still uses many conventional methods such as lectures. In facing these challenges, interactive learning media, especially educational games, are considered capable of creating a more enjoyable, meaningful, and contextual learning atmosphere. This study was conducted by reviewing various sources of literature from journals and relevant research reports in the last 5-10 years. The results of the analysis show that the use of interactive educational game media has a positive and significant effect on increasing students' learning motivation, both through increasing active involvement, learning interest, and learning outcomes. Thus, the application of interactive educational game media is an effective learning strategy to increase learning motivation in IPS learning at the elementary school level, and can be an innovative solution in creating a more lively and relevant learning experience for students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhari, P. A., Permana, B. S., Aditia, I. M., Arifin, M. H., & Wahyuningsih, Y. (2022). Penerapan Metode Enjoyable Learning pada Pembelajaran IPS di SD Kelas Awal. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 4321-4325.

Alfigo, R., Adrias, A., & Syam, S. S. (2025). Analisis Strategi Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa dalam Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 3(2), 264-272.

Ali, A., Venica, S. D., Aini, W., & Hidayat, A. F. (2025). Efektivitas media pembelajaran interaktif dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Journal of Information System and Education Development, 3(1), 1-6.

Alkasima, P. S., Marhayani, D. A., & Hendriana, E. C. (2022). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Kejenuhan Belajar Dalam Pembelajaran Ips Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri 53 Singkawang. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 9(2), 94-104

Antonius, N., Sianturi, C. F., & Tamba, R. H. (2023). Pemanfaatan media pembelajaran interaktif Adobe Flash. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(02), 1-12.

Ariani, N. D., & Suciptaningsih, O. A. (2023). Analisis Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Minat Belajar Pembelajaran IPS Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(6), 2834.

Asnah, N., & Wachidah, K. (2023). Pengaruh Media Adobe Flash terhadap Minat Belajar Siswa Kelas VI SDN Kepatihan 1 pada Materi IPS. Emergent: Journal of Educational Discoveries and Lifelong Learning (EJEDL), 2(4).

Barus, N. J., & Mustika, D. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(4), 245-255.

Fahrurrazi, F., & Jayawardaya, S. S. P. (2024). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SD Melalui Metode Pembelajaran Interaktif. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 2(3), 101-110

Fajrianti, R., & Meilana, S. F. (2022). Pengaruh penggunaan media animaker terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran ips sekolah dasar. Jurnal basicedu, 6(4), 6630-6637.

Hadifina, C. J., Devi, M. C., & Rafiqi, M. (2023). Strategi pembelajaran IPS di sekolah dasar. 05(03), 6928–6932.

Iskandar, S., Rosmana, P. S., Fadillah, A. R., Ayuni, F., Nur'Ani, F. D., Apriliya, M., & Realistiya, R. (2023). Efektivitas media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar siswa kelas 5 sekolah dasar. JGK (Jurnal Guru Kita), 7(3), 557-566.

Jannah, I. K. J., & Suciptaningsih, O. A. (2023). Pengembangan E-LKPD Berbasis CTL pada Kurikulum Merdeka Muatan IPAS. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(8), 6164-6172.

Munadi, A., & Subhani, A. (2024). Strategi pembelajaran IPS dalam menanamkan sikap sosial dan tanggung jawab sosial siswa di sekolah menengah pertama.

Munawir, M., Rofiqoh, A., & Khairani, I. (2024). Peran media interaktif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran SKI di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 9(1), 63-71.

Novitasari, N., & Miaz, Y. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Peta Berbasis Multimedia Interaktif terhadap Minat Belajar dan Hasil Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 929-934.

Oktivianto, O. I., Hudaidah, H., & Alian, A. (2018). Pengaruh Implementasi Model Pembelajaran Role Playing dengan Media Film terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik dalam Pelajaran Sejarah Materi Perang Palembang Kelas X di SMA Srijaya Negara Palembang. JP (Jurnal Pendidikan): Teori dan Praktik, 3(2), 113-118.

Rahayu, H. S., & Luswati, N. T. (2022). Pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif terhadap motivasi belajar siswa sekolah dasar. Buletin Ilmiah Pendidikan, 1(2), 132-137.

Ramadhani, T. P. L., VK, A. M., Ramadila, C. D., & Pratiwi, D. E. (2025). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPAS. RISOMA: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Pendidikan, 3(1), 108-115.

Ridley, D. (2012). The Literature Review: A Step-by-Step Guide for Students. (K. Metzler, Ed.) (2nd Editio). London, UK: SAGE Publications Ltd.

Singkawang, Stkip, Faktor Penyebab, and Kejenuhan Belajar. 2022. “ANALISIS FAKTOR- FAKTOR PENYEBAB KEJENUHAN BELAJAR DALAM PEMBELAJARAN IPS PADA SISWA KELAS IV.” 94–104.

Wulan, N. P. J. D., Suwatra, I. I. W., & Jampel, I. N. (2019). Pengembangan Media Permainan Edukatif Teka-Teki Silang Berorientasi Pendidikan Karakter Pada Mata Pelajaran Ips. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 7(1), 66–74

Wulandari, S. (2020). Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Minat Siswa Belajar Matematika Di SMP 1 Bukit Sundi. Indonesian Journal of Technology, Informatics and Science (IJTIS), 1(2), 43-48.

Downloads

Published

2025-09-01