PENGARUH MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN VIDEO ANIMASI TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP IPAS PESERTA DIDIK KELAS IV DI SD NEGERI 1 KRAMA JAYA

Authors

  • Kartika Maharani PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Muhammad Syazali PGSD FKIP Universitas Mataram
  • I Ketut Widiada PGSD FKIP Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24245

Keywords:

Animated Video, Conceptual Understanding, Natural And Social Sciences

Abstract

This study aims to determine the effect of using animated video learning media on the understanding of science and natural science concepts of grade IV students at SD Negeri 1 Krama Jaya. This type of research is quantitative research with a quasi-experimental research design of the nonequivalent control group design type. The sampling technique used in this study is a non-probability sampling technique with a saturated sampling type. The data collection technique used is the test and observation technique. The hypothesis test used is the independent sample t-test. The results of the independent sample t-test obtained a t-count value> table, namely 3.066> 2.026 and a sig. (2-tailed) <0.05, namely 0.004 <0.05, which means that Ha is accepted and Ho is rejected. Based on the results of the study, it can be concluded that there is an effect of animated video learning media on the understanding of science and natural science concepts of grade IV students at SD Negeri 1 Krama Jaya.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ailulia, R., Saidah, P. N., & Sutriani, W. (2022). Analisis penerapan media video pembelajaran menggunakan aplikasi plotagon terhadap pemahaman konsep bangun datar kelas V. Polinomial: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 47-56.

Afifah, A., & Dewi, P. A. (2022). Pengembangan Media E-Komik untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Jurnal Axioma: Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 7(1), 24-34. .https:doi:org/:10.56013/axi.v7i1.1194.

Anggraini, F., Fauzi, A., & Sobri, M. (2024). Pengembangan Media Video Animasi Sasambo Berorientasi Pada Pemahaman Literasi Budaya Peserta Didik. Journal of Classroom Action Research, 6(3), 629-636.

Azzahra, F. D., Rini, C. P., & Oktrifianty, E. (2024). Pengaruh Media Video Animasi Terhadap Pemahaman Konsep Ipa Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 10(2), 1001-1011.

Kumalasari, N., & Arifin, Z. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Video Animasi terhadap Pemahaman dan Kemandirian Siswa pada Pelajaran IPA Kelas 3B di SD Muhammadiyah 1 Bangkalan. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 4(1), 11–20. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v4i1.402

Kurniawati, D., Farida, U., & Murtafiah, N. H. (2022). Manajemen Pembiayaan Fasilitas Pendidikan Untuk Meningkatkan Mutu Sekolah. Unisan Jurnal, 1(4), 161-168.

Nuriya, S. A., & Setiyawati, E. (2023). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Benda Konkret Terhadap Pemahaman Konsep IPA Peserta Didik Kelas V. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 1829-1843.

Roosita, B., Lestari, D. P., & Setyawan, A. (2022). Keterkaitan Media Interaktif Dengan Semangat Belajar Peserta Didik. EduCurio: Education Curiosity, 1(1), 117-122.

Rohmah, D. A., Hariyani, Y., & Arifin, Z. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Video Animasi terhadap Pemahaman dan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Kelas V UPTD SDN Tanjung Bumi 04. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 6547-6559

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Utomo, F. T. S. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3635-3645

Susanti, N. K. E., Asrin, A., & Khair, B. N. (2021). Analisis Tingkat Pemahaman Konsep IPA Siswa Kelas V SDN Gugus V Kecamatan Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4), 686-690.https:doi:org/10.29303/jipp.v6i4.317

Suhelayani, Syamsiah Z. Ima Rahmawati,Year Rezeki Patricia, Tantu Wiwin Rewini Kunusa, Nita Suleman Hadi Nasbey. Julhim S. Tangio. Dewi Anzelina (2023). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Dan Sosial. Penerbit Yayasan kita menulis-21

Putri, Z. E., & Sunaengsih, C. (2024). Pengaruh Media Video Animasi Terhadap Pemahaman Konsep Siswa pada Materi Keliling Bangun Datar Kelas III SDN Sadagori 1. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(4), 1854-1869.

Downloads

Published

2025-04-26