PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN GAME BASED LEARNING DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV DALAM PEMBELAJARAN B. INDONESIA UPTD SD NEGERI 125138 PEMATANGSIANTAR

Authors

  • Melvin Simanjuntak Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar
  • Ruth Nur Sanna Hutahaean Universitas HKBP Nommensen Pematangsiantar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23804

Keywords:

Game Based Learning, wordwall

Abstract

This research aims to determine the effect of using the game based learning (wordwall) learning model on the learning outcomes of B. Indonesia class IV students. The research uses a quantitative type of research with the research method used in this research being a quasi-experimental method (Quasi Experimental). An experiment is a form of design that involves two groups where one group is the experimental group and the other group is the control group. The research population was class IV students at Pematangsiantar State UPTDSD, with a sample of all class IV A (experimental class) of 17 students and class IV B (control class) of 19 students. Data was collected using tests, hypothesis testing was carried out using independent samples t-test on samples showing a significance value of 000 <0.05 with a mean post test value for the control class of 50.00 and the experimental class of 74.41. These results prove that there is a positive influence of using the game based learning (wordwall) learning model on improving students' B.Indonesia learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, F. N. (2018). Pengaruh Game Based Learning Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas Xi Ips. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 6(3), 249–255.

Aini., A. N., & Rulviana., V. (2023). Upaya Meningkatakan Motivasi Belajar dan Pemahaman Konsep IPS Siswa Melalui Media Game Interaktif Wordwall. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(01), 1038–1048.

Arimbawa, I. G. P. A. (2021). Penerapan Wordwall Game Quis Berpadukan Classroom untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Biologi. Indonesian Journal of Educational Development, 2(2), 324–332.

Nabilah., N. P., & Warmi., A. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Website Wordwall Games terhadap Motivasi Belajar Matematika di Kelas VIII SMPN 2 Jalancagak. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara (JPkMN), 4(2), 1454–1464.

Nissa., S. F., & Renoningtyas., N. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Educenter : Jurnal IlmiahPendidikan, 3(5), 2854–2860.

Octavia, S. A. (2020). Model-model pembelajaran. Deepublish.

Olisna, O., Zannah, M., Sukma, A., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan Game Interaktif Wordwall untuk Meningkatkan Akhlak Terpuji Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4133–4143.

Permana, S. P., & Kasriman, K. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Wordwall terhadap Motivasi Belajar IPS Kelas IV. Jurnal Basicedu, 6(5), 7831–7839.

Rahman., S. A., R, I. S., & Nawir., M. (2023). Pengaruh Pemanfaatan Media Audio Visual terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 2(3), 87–94.

Rukminingsih, Adnan, D. G., & Latief, M. A. (2020). Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta : Erhka Utama.

SURBAKTI, J. B. R. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Melalui Pendekatan Kontekstual Di Kelas Iii Sd Negeri 046422 Dolat Rayat Tahun Pelajaran 2019/2020. Universitas Quality.

Tobias, S., Fletcher, J. D., & Wind, A. P. (2014). Game-based learning. Handbook of research on educational communications and technology, 485–503.

Zaim, A., & Djamarah, S. B. (2019). Strategi belajar mengajar.

Zalillah., D., & Alfurqan. (2022). Penggunaan Game Interaktif Wordwall dalam Evaluasi Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN 17 Gurun Laweh Padang. Jurnal Manajemen Dan Ilmu Pendidikan, 4(2), 491–504.

Downloads

Published

2025-03-31

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2