INOVASI PEMBELAJARAN MAKHRIJUL HURUF HIJAIYAH MELALUI APLIKASI CANVA DI TADIKA AL FIKH ORCHARD TAMAN SETIA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23669Keywords:
Innovation, Learning, Makhrijul Huruf, Canva, TeacherAbstract
This study was conducted at Taman Setia Tadika Al Fikh Orchad Malaysia and the study population amounted to 5 students. The pressing problem in this study is the discovery of the problem of students' pronunciation of hijaiyah letters which is still inaccurate due to the lack of knowledge about makharijul hijaiyah letters in accordance with the scientific rules of tajweed. This research uses a qualitative approach and case study design. This research aims to find out whether the Innovation of Learning Makhrijul Hijaiyah Letters Through Canva Application at Tadika Al Fikh Orchard Taman Setia. This study focuses on hijaiyah letters that are similar but different from makharijul letters. The results showed that 5 students of Tadika Al Fikh Orchard Taman Setia managed to pronounce the hijaiyah letters correctly after carrying out the learning of makharijul hijaiyah letters using the Canva application, therefore it can be concluded that the innovation of learning Makharijul Hijaiyah letters through the Canva application succeeded in increasing the speed of quality of learning Makharijul Hijaiyah letters at Tadika Al Fikh Orchard Taman Setia.Downloads
References
Adyati Rahmasari, E., & Yogananti, A. F. (n.d.). Kajian Usability Aplikasi Canva (Studi Kasus Pengguna Mahasiswa Desain). http://publikasi.dinus.ac.id/index.php/andharupa
Alucyana, A., Raihana, R., & Utami, D. T. (2020). Urgensi Pendidikan Seks Pada Anak Usia Dini. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 71. https://doi.org/10.24235/awlady.v6i1.5451
Asiva Noor Rachmayani. (2015). Book Inovasi Pembelajaran Dengan Aplikasi Canva : Teori dan Praktik.
Gafur, A., Switri, E., Bahasa Sastra Indonesia, P., Keguruan dan Ilmu Pendidikan, F., Sriwijaya, U., & Bahasa Sastra Inggris, P. (2023). Pentingnya Ilmu Tajwid Dalam Mempelajari Al-Qur’an. Communnity Development Journal, 4(6), 13337–13343.
Insania, F., & Pasaribu, M. (2024). Implementasi dan Optimalisasi Kurikulum Merdeka terhadap Kemampuan Berfikir Kreatif pada Anak Usia Dini. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 278–289. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i1.527
Jawas, Y. bin A. Q. (2016). Adab dan akhlak penuntut ilmu. Bogor: Pustaka At-Taqwa.
Munawir Pasaribu. (2022). Pendidikan Karakter Menurut Al-Quran Surat As-Syams ayat 8-10 Munawir Pasaribu Fakultas Agama Islam jurusan Pendidikan Agama Islam UMSU.
Nasution, N., & Lubis, L. (2023). Analisis Kesalahan Makharijul Huruf Pada Pelafalan Kalimat Bahasa Arab Kelas Viii Mts Al-Jam’Iyatul Washliyah Tembung. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 10(2), 223–230.
Nurhidayah, N., Jabir, Muh., & Rus’an, R. (2019). Studi Analisis Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Pada Anak Usia Dini Melalui Bermain Puzzle Di Kelompok B Tk Al-Khairaat Kabonena Kota Palu. Ana’ Bulava: Jurnal Pendidikan Anak, 1(1), 53–62. https://doi.org/10.24239/abulava.Vol1.Iss1.4
Panduan Tahsin Zikir Qiroah 'Ashim Riwayat Hafsh
Pasaribu, M., & Mukhrimah, N. A. (n.d.). Nomor 2 Tahun 2022| 1190 JOTE Volume 4 Nomor 2 Tahun 2022 Halaman 1190-1200 Journal On Teacher Education Research & Learning in Faculty of Education. 4.
Rahardjo, H. M., & Si, M. (2017). Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif: Konsep Dan Prosedurnya.
Rizka Harfiani, & Hasrian Rudi Setiawan. (2019). Model Penilaian Pembelajaran Di Paud Inklusif. Ihya Al-Arabiyah : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab.
Susan Noor Farida, & Persistri. (2016). Hadis-Hadis Tentang Pendidikan (Suatu Telaah Tentang Pentingnya Pendidikan Anak). Diroyah: Jurnal Ilmu Hadis, 35–42. https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/Diroyah/article/download/2053/1437
Syahril Rambe. (2022). Pemikiran Pendidikan Islam pada Masa Umayyah (Karakteristik dan Spesifikasi Pemikiran dalam Pendidikan Islam masa Umayyah).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.