PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KARTU DOMINO UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP IPA KELAS VI DI SDN BOJONGMANGU 01
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.23637Keywords:
learning media, domino cards, concept understandingAbstract
This research was motivated by the lack of learning media which resulted in low understanding of concepts. This research aims to increase understanding of science concepts for class VI SDN Bojongmangu 01. The research used is Research and Development (R&D) with the ADDIE model which consists of 5 stages, namely analysis, design, development, implementation, evaluation. The results show that the domino card media was declared "Very Valid" for testing as proven by the validator results, namely obtaining a percentage of 94% media experts, 97.5% language experts, and 92% material experts. The response of teachers and students in small group and large group trials on domino card media was 91% teacher response, 95.5% for small groups and 96.5% for large groups declared "Very Practical" as a science learning media. The domino card media product in the N-Gain score test was to increase understanding of science concepts from the pretest and posttest results which obtained a significance of 0.65 with "medium" criteria. It can be concluded that domino card media can improve understanding of class VI science concepts.Downloads
References
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran, Pengajaran, Dan Asesmen. Pustaka Pelajar.
Riduwan. (2018). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian.
Samatowa, U. (2016). Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar.
Sugiyono. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.
Winaryati, E., Munsarif, M., Mardiana, & Suwahono. (2021). Cercular Model of RD&D (Model RD&D Pendidikan dan Sosial). Penerbit KBM Indonesia.
Birsyada, M. I., Gularso, D., Fairuzabadi, M., & Baihaqi, M. K. (2022). Model Pembelajaran Sejarah Berbasis Museum. CV. Bintang Semesta Media. https://www.google.co.id/books/edition/Model_Pembelajaran_Sejarah_Berbasis_Muse/JBWtEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=media+pembelajaran+menurut+hamid+2020&pg=PA38&prin tsec=frontcover
Erina Susanti, N. K., Asrin, A., & Khair, B. N. (2021). Analisis Tingkat Pemahaman Konsep IPA Siswa Kelas V SDN Gugus V Kecamatan Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4), 686–690. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i4.317
Hanafi. (2017, Desember). Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan. Saintifika Islamica: Jurnal Kajian Keislaman Volume 4 No. 2, halaman: 129-150.
Hisbullah, & Selvi, N. (2018). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Dasar. Penerbit Aksara Timur. https://www.google.co.id/books/edition/PEMBELAJARAN_ILMU_PENGETAHUAN_AL AM_DI_SE/0iJ9DwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=Hakikat+pembelajaran+ipa&printsec=fron tcover
Khumaeroh, A., Nurhayati, T., & jaelani, A. (2021). Pengembanagn Media Pembelajaran IPA Berupa Kartu Domino Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Materi Penggolongan Hewan Kelas IV MI Wathoniyah Babadan Cirebon TahunATHONIYAH 2020. Universal Journal of Educational Research, 02.
Komala Sari, D., & Sunardi. (2017, Juli). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Model Pembelajaran Picture And Picture Dan Think Pair Share (TPS).. Volume 1, Nomor 5, 536–547.
Kurniawan, A. B., & Hidayah, R. (2020). Kepraktisan Permainan Zuper Android Sebagai Media Pembelajaran Asam Basa. UNESA Journal of Chemical Education, 9(3), 317–323. https://doi.org/10.26740/ujced.v9n3.p317-323
Kurniawan, A. B., & Hidayah, R. (2022). Efektivitas Permainan Zuper Abase Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Asam Basa. JURNAL PENELITIAN PENDIDIKAN MATEMATIKA DAN SAINS, 5(2), 92–97. https://doi.org/10.26740/jppms.v5n2.p92-97
Muthoharoh, A., & Cholifah, T. N. (2020). Pengembangan Media Kartu Domino Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa :: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 6(2), 179–194. https://doi.org/10.31932/jpdp.v6i2.856
N.L.G. Wiratni, I.M. Ardana, & I.P.B. Mardana. (2021). Pengembangan Media Kartu Domino Pada Pembelajaran IPA Dengan Topik Hewan Dan Tumbuhan Di Lingkungan Rumahku Untuk Siswa Kelas IV SD. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 11(2), 120–134. https://doi.org/10.23887/jurnal_tp.v11i2.630
Nurhamidin, F. (2018). Penggunaan Media Kartu Domino Untuk Penguatan Kemampuan Faktual Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah. 6(4).
Okpatrioka, O. (2023, Maret). Research And Development (R&D) Penelitian Yang Inovatif Dalam Pendidikan. DHARMA ACARIYA NUSANTARA: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, Hal 86- 100.
Purwanti, E., Nurrohman, E., & Sukma Pranita, H. (2019). Kajian IPA Untuk Mahasiswa PGSD (Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Malang. https://www.google.co.id/books/edition/KAJIAN_IPA_Untuk_Mahasiswa_Pendidikan_Gu/vzZxEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=kedudukan+Ipa+sebagai+proses,+produk+dan+sikap+ilmiah&pg=PA5&printsec=frontcover
Ruqoyyah, S., Murni, S., & Linda. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep dan Resiliensi Matematika Dengan VBA Mic osoft Excel. https://www.google.co.id/books/edition/KEMAMPUAN_PEMAHAMAN_KONSEP_DAN
_RESILIENS/R2IXEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=indikator+pemahaman+konsep&pg=PT 9&printsec=frontcover
Sapriyah, S. (2019). Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Vol. 2, No.1, 470–477.
Suryani, E. (2019). Analisis Pemahaman Konsep Two-tier Sebagai Alternatif. https://www.google.co.id/books/edition/Analisis_Pemahaman_Konsep_Two_tier_Test/c4ImEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=pengertian+pemahaman+konsep&pg=PA1&printsec=frontc over
Tri Wulandari, R., Heldayani, E., & Jayanti. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berupa Kartu Domino Modifikasi pada Materi Struktur dan Fungsi Tumbuhan Kelas IV SD Negeri 13 Banyuasin
1. Volume 4 Nomor 1, Halaman 149-155.
Wedyawati, N., & Lisa Y. (2019). Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Deepublish. https://www.google.co.id/books/edition/Pembelajaran_IPA_Di_Sekolah_Dasar/ZhyZDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=Hakikat+pembelajaran+ipa&printsec=frontcover
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.