ANALISIS IMPLEMENTASI NILAI-NILAI PANCASILA DALAM PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DI KELAS 5 SEKOLAH DASAR KARDULUK IV

Authors

  • Moh. Syamil Ruski STKIP PGRI Sumenep
  • Shiddiq STKIP PGRI Sumenep
  • Ridwan STKIP PGRI Sumenep

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23563

Keywords:

Pancasila, Civic Education, Elementary School, Implementation, Teaching methods

Abstract

Civic Education (PKn) serves as the primary means of instilling Pancasila values from an early age. This study aims to analyze the implementation of Pancasila values in PKn lessons in grade 5 at SD Karduluk IV. The questions addressed include students’ understanding and attitudes towards Pancasila values, the methods teachers use to instill these values, the role of the school environment in supporting the implementation of Pancasila, the challenges faced in implementing Pancasila values, and the efforts made by the school to overcome these challenges. The research method used is a qualitative approach with a descriptive method. The results show that teachers apply various teaching methods such as group discussions, simulations, and case studies to instill Pancasila values in students. However, there are still some challenges in its implementation, such as students’ lack of understanding of the concepts of democracy and justice, as well as limited interactive learning media. Therefore, innovation in teaching methods and the use of technology are needed to improve the effectiveness of teaching Pancasila values. This study is expected to provide insights for schools in improving the quality of PKn education based on Pancasila values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdussamad, H. Z., & Sik, M. S. (2021). Metode penelitian kualitatif. CV. Syakir Media Press.

Achjar, K. A. H., Rusliyadi, M., Zaenurrosyid, A., Rumata, N. A., Nirwana, I., & Abadi, A. (2023). Metode Penelitian Kualitatif: Panduan Praktis untuk Analisis Data Kualitatif dan Studi Kasus. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Ahmad, F., & Mustika, D. (2021). Problematika Guru Dalam Menerapkan Media pada Pembelajaran Kelas Rendah Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2008–2014. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1056

Akhwani, A., Nafiah, N., & Taufiq, M. (2021). Pendidikan karakter berbasis nilai-nilai Pancasila melalui keteladanan dan pembiasaan di Sekolah Dasar. JPK (Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan), 6(1), 1–10.

Anatasya, E., & Dewi, D. A. (2021). Mata pelajaran pendidikan kewarganegaraan sebagai pendidikan karakter peserta didik sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(2), 291–304.

Arifin, M. Z. (2023). Strategi pendidikan Pancasila dalam membentuk nilai-nilai kebangsaan pada anak usia dini. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 4(1), 42–50.

Buan, Y. A. L. (2021). Guru dan pendidikan karakter: Sinergitas peran guru dalam menanamkan nilai-nilai pendidikan karakter di era milenial. Penerbit Adab.

Desrinelti, D., Neviyarni, N., & Murni, I. (2021). Perkembangan siswa sekolah dasar: tinjauan dari aspek bahasa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(1), 105–109.

Devi, D., Bahri, S., & Shiddiq, A. (2021). Motivasi Siswa Dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan (Pjok). Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 1-8.

Efendi, R., Ningsih, A. R., & SS, M. (2022). Pendidikan Karakter di Sekolah. Penerbit Qiara Media.

Farid, I., Yulianti, R., & Nulhakim, L. (2022). Implementasi Kurikulum Dalam Pembelajaran Khususnya Pada Muatan 5 Bidang Studi Utama Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 12753–12759.

Fauziah, A. Z. (2023). Implementasi Pembelajaran PKN dalam Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Edukasi Tematik: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 19–24.

Fikri, M., & Akmaluddin, A. (2024). PENDIDIKAN PANCASILA DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PEMBENTUKAN KARAKTER GENERASI MUDA. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Terpadu, 8(11).

Jailani, M. S. (2023). Teknik pengumpulan data dan instrumen penelitian ilmiah pendidikan pada pendekatan kualitatif dan kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9.

Judijanto, L., Mawara, R. E., Winarto, B. R., Subakdi, S., Irawatie, A., Ikhwanudin, I., Hardiyanto, L., & Dameria, M. (2024). Pancasila: Dasar Negara dan Panduan Hidup Berbangsa. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Khairunnisa, A. A., Isrokatun, I., & Sunaengsih, C. (2024). Studi implementasi projek penguatan profil pelajar pancasila: meningkatkan berpikir kritis di sekolah dasar. Jurnal Educatio Fkip Unma, 10(1), 242–250.

Kurniawan, M. I. (2018). Konsep Dasar Pendidikan Kewarganegaraan Sekolah Dasar. Jawa Timur: UMSIDA Press.

Larasati, K. (2024). PANCASILA: Dasar Negara dan Ideologi Bangsa. CV. Intelektual Manifes Media.

Mekarisce, A. A. (2020). Teknik pemeriksaan keabsahan data pada penelitian kualitatif di bidang kesehatan masyarakat. Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat: Media Komunikasi Komunitas Kesehatan Masyarakat, 12(3), 145–151.

Nafisah, A. D., Sobah, A., Yusuf, N. A. K., & Hartono, H. (2022). Pentingnya penanaman nilai pancasila dan moral pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5041–5051.

Nanta, A. A., & Fimansyah, W. (2024). Peran Guru dalam Membentuk Identitas Nasional Peserta Didik Melalui Implementasi Budaya Sekolah. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian, 1(3), 243–251.

Nartin, S. E., Faturrahman, S. E., Ak, M., Deni, H. A., MM, C. Q. M., Santoso, Y. H., SE, S., Paharuddin, S. T., Suacana, I. W. G., & Indrayani, E. (2024). Metode penelitian kualitatif. Cendikia Mulia Mandiri.

Novalia, R. (2023). Analisis Kemandirian Siswa Sesuai Profil Pelajar Pancasila melalui Pendekatan Project Based Learning di Sekolah Dasar. Bima Journal of Elementary Education, 1(2), 41–47.

Putri, M. F. J. L., Putriani, F., Santika, H., Mudhoffar, K. N., & Putri, N. G. A. (2023). Peran pendidikan Pancasila dalam membentuk karakter peserta didik di sekolah. Jurnal Kewarganegaraan, 7(2), 1983–1988.

Ridwan, M. (2016). Ajaran moral dan karakter dalam fabel kisah dari negeri dongeng karya mulasih tary (kajian sastra anak sebagai bahan ajar di sekolah dasar). Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 6(01).

Rohmah, N. N. S., Narimo, S., & Widyasari, C. (2023). Strategi penguatan profil pelajar Pancasila dimensi berkebhinekaan global di sekolah dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1254–1269.

Safitri, A. O., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran pendidikan kewarganegaraan dalam membentuk pribadi yang berkarakter pada anak sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5328–5335.

Sari, I. N., Lestari, L. P., Kusuma, D. W., Mafulah, S., Brata, D. P. N., Iffah, J. D. N., Widiatsih, A., Utomo, E. S., Maghfur, I., & Sofiyana, M. S. (2022). Metode penelitian kualitatif. Unisma Press.

Sulaiman, A. (2015). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Bandung: CV. Arfino Raya.

Tampubolon, A., Sitorus, H. A., Nasution, M. S., Saragih, M. P., Sianturi, W. S., & Siregar, W. M. (2024). Problematika Pergantian Kurikulum Mengakibatkan Guru Kesulitan Menyesuaikan Konsep Pembelajaran PKN di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 12.

Wardani, H. K. (2022). Pemikiran Teori Kognitif Piaget Di Sekolah Dasar. Khazanah Pendidikan, 16(1), 7–19.

Yulianti, E. E., Hasan, H., & Irawan, V. (2025). Penguatan Profil Pelajar Pancasila melalui Dongeng Digital Berbasis Project Based Learning pada Siswa Sekolah Dasar. EDUGURU: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 16–25.

Downloads

Published

2025-03-30